بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶
در این راستا سوالات زیر مطرح می گردد که اگر خریداران این سهام و نوسان سازان آن توانستند برای آن جوابی بیابند ممنون میشوم در قالب کامنت ذیل این مطلب بگذارند. این مطلب را بعد از ظهر روز چهارشنبه در سایت قرار دادیم تا فرصت و فراغت کافی برای خوانندگان به دور از جو بازار فراهم باشد
کد خبر : ۳۱۴۸۱

پس از درج مطلبی در مورد مغایرتهای بین مصوبه دولت و کارگروه مربوطه در راستای اعطای کمک به شرکت صدرا و صنایع کشور و استمهال بدهی ها و همچنین درج شعری در این سایت که اگرچه نویسنده ناشناس آن طی یک کامنت در این سایت و بدون اشاره به نام شرکت خاصی آن را برای ما فرستاده بود لیکن اکثریت خوانندگان مخاطب اصلی آن را شرکت صدرا دانسته بودند، و بعد از تماسها و حرفهای درشت و نادرستی که به بورس نیوز نسبت داده شد، ریزش بازار و سهام صدرا از وقایع امروز بازار بود که شاید لازم باشد چند نکته را هم این بار بطور جدی تر و از دیدی بازاری تر و البته عام تر مورد توجه قرار دهیم و خواهشمندیم پس از مطالعه کامل و با دقت در فضایی منطقی پاسخگو باشید تا برای همه قابل استفاده باشد و از هیجانات کاذب بپرهیزید .

1- نوسان جزء ذات بازار است و کسانی که با دیدن یک نوسان ناامید می شوند و به ویژه کسانی که تازه به عرصه بازار سرمایه وارد شده اند لازم است توجه داشته باشند که حرفه ای ترها با این نوسانات خو گرفته اند و اتفاقا دوست دارند در بازار حرکات سینوسی وجود داشته باشد تا بتوانند گاهی از گپ های قیمتی ایجاد شده استفاده نمایند و هم کارمزدی را تقدیم کارگزاران خود نمایند و هم از حداقل نوسانات بازار استفاده کنند.

اگر بازار کلا رو به رشد باشد آنگاه شاید جذابیت اینچنینی که در بازار وجود دارد آن زمان وجود نداشته باشد.

در این راستا قطعا سیاست حجم مبنا و دامنه نوسان به کمک نوسانگیران می آید و حرکات مبتنی بر حرکات هیجانی را افزایش میدهد. اما این نباید باعث شود که به منفی و مثبت شدن یکی دو روزه بازار به منزله نابودی سرمایه خودتان بنگرید هرچند برخی معتقدند این بار کمی داستان طولانی تر خواهد شد.

2- قاعدتاً در بازار رسم است که تعیین کننده قیمت واقعی یک سهم، عرضه و تقاضای آن باشد.

بنابراین اگر کارتلهایی هماهنگ با هم مبادرت به خرید یک سهم ولو زیان ده و بی ارزش (از نظر ذاتی و سوددهی) از بازار بنمایند آن سهم بالا می رود حتی اگر تمامی تحلیل گران گوشه ای بنشینند و فریاد واتحلیلا سر دهند.

از این رو مادامی که تقاضا برای سهمی وجود داشته باشد بالا میرود حتی اگر همه بدانند این سهم ارزش واقعی ندارد. البته این را هم باید گفت که مثلا وقتی 100 میلیارد تومان پول (رقم فرضی) برای سهم صدرا کنار گذاشته می شود تا صرف خرید سهم شود همه میدانند که دیگرانی هم هستند که این خبر را شنیده و همراه خریداران برای خرید سهام دندان تیز میکنند بنابراین یک قدرت اهرمی برای این پول درست می شود و بعضا تا سه چهار برابر قدرت آن پول به واسطه فقط شایعه ورود این پول به بازار برای بالا رفتن سهم ایجاد می شود.

کافی است به شما بگویند «هر چه بدهید میخرند». شما بگویید عملکرد شما در قبال این حرف که گاهی هم درستی آن را در جمع آوری صف عرضه دیده اید چه خواهد بود؟

بعد از این شایعه شمایید که سهم را بالا می برید یا قدرت آن پول؟؟ بله جواب درست است: هر دو. اما گاهی شماها قدرت اصلی هستید اگر نخواهید دنباله رو باشید سهم با شدت سقوط می کند.

3- البته این را هم همه میدانند که هر تقاضایی قاعدتا در میان مدت و بلندمدت باید بر اساس یک سری واقعیات در بازار و عملکرد اقتصادی شرکت باشد و در واقع هیچ کس احمق نیست که سرمایه اش را برای خرید چیزی صرف کند که بداند نمی ارزد.

البته این موضوع یک استثنا هم دارد و اینکه بتواند جوی درست کند که دیگران را به اشتباه به این نتیجه برساند که واقعا در این شرکت خبری هست.

اگر دیگران را به اشتباه برساند قطعا در زمان مناسب خود آنچه خرج خرید سهم کرده است یکجا به گروهی پرتعداد از دیگر دنباله روان فروخته و با سودی قابل توجه خارج خواهد شد. اینجا است که میگویند این تعداد سرمایه گذار دنباله رو ماندند و حوضشان....

4- این امکان وجود دارد که گفته شود: «تو مو می بینی و من پیچش مو» و منظور این باشد که در شرکتی که سهامش بر خلاف همه ظواهر بالا می رود خبرهایی وجود دارد که منجر به درآمد و در نتیجه سود و EPS می شود و این است که ما فلان سهم را می خریم. 

مثلا همه به یاد دارند که در شروع رشد قیمتهای جهانی بسیاری سهام شرکت ملی مس را به قیمتهای 250 تومان خریدند و تا 750 رشد آن را شاهد بودند.

این ساده ترین معادله بازار سهام را خیلیها که فقط کمی حرفه ای تر بودند دیدند و اثر آن را در سود سال بعد شرکت پیشاپیش مشاهده نمودند.

اگر در مورد سهام صدرا هم چنین چشم اندازی وجود داشته باشد قاعدتا خرید آن در میان مدت منطقی خواهد بود اما...

5- بهتر است به جای اما و اگر و نقطه چین اصل مطلب را مطرح کنیم و مثل نوسان سازان این سهم خیلی به دنبال ابهام زایی بیشتر نباشیم.

در این راستا سوالات زیر مطرح می گردد که اگر خریداران این سهام و نوسان سازان آن توانستند برای آن جوابی بیابند ممنون میشوم در قالب کامنت ذیل این مطلب بگذارند.

این مطلب را بعد از ظهر روز چهارشنبه در سایت قرار دادیم تا فرصت و فراغت کافی برای خوانندگان به دور از جو بازار فراهم باشد:

الف- حد نهایت حجم قراردادی که به شرکت صدرا داده خواهد شد چقدر است؟

ب- این شرکت در بهتری حالت تا کنون توانسته است چه حجم قرارداد را در سال اجرایی کند؟

ج- سابقه این شرکت در تحویل دادن پروژه های در اختیارش چگونه بوده است؟ آیا تا کنون پروژه ای به خاطر تاخیرات بی حد و حصر از این شرکت گرفته شده است؟ واقعاً تا کنون قدرت عظیمی در اجرای پروژه در این شرکت وجود داشته است که رو نشده است؟

د- حاشیه سود قراردادهای این شرکت در بهترین حالت چقدر بوده است؟ برآورد شما این است که چقدر شود؟

هـ - هزینه های مالی این شرکت چه خواهد شد؟ قرار است همه بدهی ها که استمهال میشود به قرض الحسنه تبدیل شود؟ یا بخشوده شود؟

و- بدهی های این شرکت چه می شود؟ به نظر شما ظرف چه مدت قابل باز پرداخت است؟

ز- زیان انباشته این شرکت چه مدت طول می کشد تا از صورتهای مالی پاک شود؟

ح- اگر هم به فرض در سال 89 بشود با اعلام مبلغ قراردادهای این شرکت و اعلام اعداد غیر عملی برای آن درآمدها و سودهایی اعلام نمود، در زمان تحویل پروژه ها نیز آیا چنین امکانی وجود دارد؟ اولین موعد تحویل پروژه های این شرکت چه زمان است؟ آیا تا آن زمان هزینه های مالی و مهمتر از آن زیان انباشته آن شرکت پوشش داده خواهد شد؟

ط- چه رخدادی در این شرکت حادث شده است که اولا به یک باره تمامی بدهی ها استمهال شده و قراردادهای زیادی بعضا با ترک تشریفات قرار است به این شرکت سپرده شود؟

ی- این وقایع چه تناسبی با صحبتهای جناب سردار قاسمی دارد که گفته بودند ما حاضریم این سهام را تماماً به قیمت 100 تومان بفروشیم؟ خب الان چرا 400 فروخته نمی شود؟ آیا اینهایی که الان سهم را بالا می برند حاضرند تمامی سهام قرارگاه را به قیمت همین 400 تومان امروز بخرند؟


سوال کلیدی و آخر از مسئولان سازمان بورس 

در پایان باز هم این سوال مطرح است که چرا بورس اقدام به توقف نماد شرکت نکرده است تا آثار قراردادها و امتیازاتی که به شرکت داده شده است را تا سه سال (طبق کامنتی که یکی از خوانندگان قرار داده بود) بر EPS شرکت برآورد و منتشر کند؟

واقعاً خنده آور نیست که فردی در بورس بگوید مصوبه اعطای 500 میلیون یورو و استمهال بدهی ها چیز جدیدی نیست و مربوط به دو سال قبل است؟

واقعاً از نظر بورس در صورت واقعیت داشتن این مطلب آثار آن برای کارشناسان سازمان بورس قابل برآورد نبوده است؟

اگر این مطلب واقعیت ندارد و کار شایعه سازان و نوسان بازان است چرا اکنون این مطلب بطور شفاف توسط خود شرکت اعلام نمی شود؟

چرا سوال بورس از شرکت این است که «آیا امسال تعدیل دارید یا خیر؟؟» و آیا مردم فقط برای تعدیل امسال به سراغ این سهم رفته اند؟ یا برای آینده ای بلندمدت تر؟

چرا وقتی شرکت اصرار دارد که لیست قراردادهای خود را از طریق بورس منتشر کند این قراردادها توسط بورس منتشر نمی شود و فقط به سوال فوق و پاسخ ناکامل و غیر نافع شرکت اکتفا می شود؟

در پایان بار دیگر متذکر می شویم که سهامداران جزء زیادی به امید شفافیت و با اعتماد صرف به سازمان بورس به این بازار وارد شده اند و انتظار ندارند اینچنین ملعبه برخی از طرف ها قرار گیرند؛ خواه این طرف ها شایعه سازان و سفته بازان باشند خواه آنانی که خوب نمی توانند با این گروه مواجهه داشته باشند و مسئول تمام این وقایع مسئولان بورس هستند که با بی تفاوتی نسبت به افشای اطلاعات صحیح موجبات نارضایتی سهامداران را فراهم می کنند و تیشه به ریشه بورس می زنند چون همه از آنها انتظار نظارت صحیح و برخور غیر جانبدارانه دارند نه اینکه هر چه را صلاح بدانند افشا کنند و هر چه را صلاح ندانند در گنجه نگه دارند و تازه بگویند مهم نیست !!!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر