بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۴
دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز با تأکید بر ضرورت برخورد قاطع با دستکاران قیمت در بازار سرمایه گفت : پرونده آقایان علیرضا احمدی و داوودیان بر اساس ماده 46 قانون بورس، دستکاری قیمت است و تایید شده لذا بعد از دریافت حکم دادگاه تجدید نظر این پرونده ها در مرحله اجرای احکام در سازمان بورس قرار دارد و سازمان بورس طبق قانون به عنوان ضابط قضایی موظف به رسیدگی آن است .
کد خبر : ۳۱۵۲۴

رسول تقی گنجی و شرکاء دستکاری قیمت در سهام سرمایه گذاری ملت ، داوودیان دستکاری قیمت در سهام شرکت های پیام وآزمایش ، علی رضا احمدی دستکاری معاملات تجهیز نیروی زنگان و مواردی از این قبیل که تاکنون مهر سکوت خرده اند ، همگی در لیست سیاه دستکاری قیمت شرکت ها در بورس اوراق بهادار قرار گرفته اند .

اما باید گفت سازمان بورس اوراق بهادار که علاوه بر نظارت بر بازار نقش ضابط قضایی در بازار سرمایه را نیز ایفا می کند تا به حال برای کنترل بازار و دفاع از حقوق سهامداران جز چه برخورد قاطع و جدی با این متخلفان اقتصادی به عمل آورده است ؟ 


سرمایه گذاری ملت گواه کم کاری سازمان بورس 

در پاسخ به این سوال شرکت سرمایه گذاری ملت را گواه عملکرد ضعیف سازمان بورس در برخورد با دستکاری قیمت و متخلفان اقتصادی بازار سرمایه می دانیم . چرا که با وجود ابهامات بسیاری که در صورتهای مالی این شرکت طی چند سال اخیر به چشم می خورد نام پر حاشیه سرمایه گذاری ملت تا چندی پیش به پشتوانه حمایت های عده ای خاص بر تابلوی بورس تهران خودنمایی می کرد .


متهم گریخت !!!

از سویی دیگر به دنبال اعتراضات فعالین بازار پرونده سرمایه گذاری ملت پس از ارجاع به مراجع قضایی و صدور حکم مجازات از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ، شاهد بی اعتنایی مسئولین برای اجرای حکم بودیم . تا آنجا که در آخرین روز های پایان سال 88 رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی در برابر اعتراضات فعالان بازار به جهت اجرای حکم و رسیدگی به حقوق سهامداران سرمایه گذاری ملت خبر خروج متهم اصلی این پرونده به خارج از مرزهای کشور را داد و به نوعی اعلام کرد متهم در دسترس نیست اما آیا متهم نباید قبل از اعلام حکم ممنوع الخروج می شد ؟

براین اساس می توانیم سرمایه گذاری ملت و سایر پرونده های یاد شده را گواه کم کاری های سازمان بورس در دفاع از حقوق سهامداران جز قلمداد کنیم .

بنابر این گزارش دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز با تأکید بر ضرورت برخورد قاطع با دستکاران قیمت در بازار سرمایه گفت : پرونده آقایان علیرضا احمدی و داوودیان بر اساس ماده 46 قانون بورس،  دستکاری قیمت است و تایید شده لذا بعد از دریافت حکم دادگاه تجدید نظر این پرونده ها در مرحله اجرای احکام در سازمان بورس قرار دارد و سازمان بورس طبق قانون به عنوان ضابط قضایی موظف به رسیدگی آن است .

حسین خزلی خرازی ادامه داد: موضوع دستکاری قیمت پیچیدگی بسیاری درمفاهیم و ساختار دارد و دستورالعملی برای اثبات مصادیق دستکاری قیمت و جود ندارد و از آنجا که این مصادیق ناشی از قضاوتی است که داریم پیچیدگی های بسیاری دارد .


معاملات سرمایه گذاری بانک ملی دستکاری در قیمت است ؟ 

خرازی با اشاره به معاملات سنگین شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در هفته های گذشته گفت : به طور مثال هفته گذشته نماد بانک ملی پس از معامله 12 میلیون سهمی به جهت تعدیل مثبت سود متوقف شد و این شرکت بعد از گشایش نماد سود سال 88 را بالغ بر 208 ریال اعلام کرد .

لذا در نماد این شرکت شائبه سوء استفاده از اطلاعات نهانی وجود دارد بنابر این وظیفه سازمان بورس کنترل معاملات آن است .

وی افزود : در کشور های پیشرفته ابزار های مالی فراوانی برای جلوگیری از دستکاری قیمت وجود دارد به طور مثال چندی پیش کمیسیون قرارداد آتی کالا در امارات شرکتی به نام نخیل را به دلیل دستکاری قیمت جریمه کرد .


پس از 40 سال قانون نوشتیم ولی اجرا نمی کنیم 

در فصل 6 قانون اوراق بهادار ماده 46 ، بند یک برای اطلاعات نهانی، بند 3 برای ایجاد ظاهر گمراه کننده در روند معاملات و ماده 47 برای اشخاصی که اطلاعات خلاف واقع می دهند و مستندات اشتباه به سازمان بورس ارایه می کنند نگاشته شده است و برای اولین بار بعد از 40 سال در سال 84در قانون وضع شد اما متأسفانه برای اجرای آن دستورالعمل و ضوابط خاصی وجود ندارد و تاکنون به نوعی سکوت مانده است .


بورس توسعه نیافته است 

بنابر این در چنین بازاری که صورت مسئله ها پاک شده و زیر ساخت های بنیادی برای توسعه و کاهش ریسک اجرایی نشده است چگونه می توان القاب بازار توسعه یافته را که دائماً ورد زبان مسئولین سازمان و شرکت بورس است را به آن نسبت داد، ماهیت توسعه یافتگی رعایت زیر ساخت ها و فراهم کردن بستری مناسب برای اجرای درست قوانین را می طلبد حال آنکه در بازار تک محصولی اوراق بهادار تهران که عاری از ابزار های مالی فراوان است اجرایی شدن قوانین آب در هاونگ کوبیدن است .

دبیر کانون کارگزاران به بورس نیوز گفت : در سال 84 در کانون کارگزاران برای بررسی دقیق ماده 14 قانون توسعه ابزار های مالی و ماده 19 آیین نامه اجرایی قانون اوراق بهادار کار گروهی تشکیل شد که جرایم و روش های دقیق جلوگیری از این جرایم را بررسی کرده و به سازمان بورس ارایه دهد .


مافیای اقتصاد در بورس هم هست 

با این وجود نمی توانیم تشکیل کارگروه ها، وضع آیین نامه ها که به اعتقاد برخی کارشناسان وصله بر وصله دوختن است را راه مناسبی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و جلوگیری از دستکاری قیمت ها در بازار سرمایه بدانیم و تا زمانی که اقتصاد دولتی و مافیایی در بازار سرمایه حاکم باشد نه تنها شاهد کاهش جرم های اقتصادی در بازار نخواهیم بود بلکه دیکته شرکت های پر ابهامی مانند صدرا ، ملت ، پیام آزمایش ، . . . هر روز توسط عده ای خاص در بازار سرمایه بازخوانی می شود و مسئولین سازمان بورس نیز برای خالی نماندن عریضه چنگ بر ریسمان کتاب قانون و خلاء های قانونی زده و برای خاموش کردن معترضین بعد ازتشکیل چند جلسه با وضع آیین نامه هایی وصله بر وصله بازار می دوزند .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر