بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر : ۳۱۶۷۲

مدیرعامل فرابورس ایران گفت : این شرکت تمهیدات لازم را برای پذیرش و انتشار اوراق مشارکت و ابزارهای مالی خاص برای تامین مالی پروژه ها را فراهم کرده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، "مصطفی امید قائمی"روز سه شنبه در همایش فرصت های تامین منابع مالی در فرابورسگفت:یکی از اهداف قانون بازار اوراق بهادار ساماندهی بازار اولیه بود که به سازمان بورس واگذار شد.


وی گفت: سازمان بورس برای ساماندهی بازار اولیه، پیشنهاد تاسیس فرابورس راارايه كردو بسته کامل مقررات، پذیرش و بسترهای لازم برای راه اندازی این شرکت در مهرماه 88 فراهم شد.


امید قائمی با اشاره به اینکه تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید بستر قانونی لازم را برای فعالیت فرابورس فراهم کرد، اظهار داشت : با ابلاغ این قانون در بهمن ماه 88، بازارهای خارج از بورس مشمول کلیه مزایای مقرراتی شدند.


وی ادامه داد : یکی از مزایای فرابورس، پذیره نویسی سهام است که پیش از این در بانک ها انجام می شد و خریداران باید به امورسهام این شرکت ها مراجعه می کردنداما هم اکنون بازار فرابورس این امکان را فراهم کرده تا پذیره نویسی سهام در بازار سرمایه انجام شود.


وی یکی دیگر از مزایای فرابورس را شرایط ساده پذیرش دانست و گفت: مقررات این شرکت به گونه ای است که شرکت ها با شرایط آسانی می توانندپذيرش شوند.


امکان توثیق سهام


مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در حال حاضر بانک ها تنها سهام شرکت های بورسی را به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات قبول می کنند، گفت : پس از پذیرش سهام شرکت ها در فرابورس امکان وثیقه گذاری سهام و اخذ تسهیلات بر روی سهام شرکت های پذیرفته در این بازار امکان پذیر می شود.


وی افزود : با پذیرش سهام شرکت ها در فرابورس، یک مرجع رسمی بر انجام معاملات شرکت نظارت دارد و قیمت سهام در شرایط عادلانه عرضه و تقاضا تعیین می شود.


امید قائمی تاکید کرد : بنابراین سیستم بانکی با شرایط ساده تری اقدام به وثیقه گرفتن سهام شرکت می کند .


صدور اوارق مشارکت و گواهی سپرده



امید قائمی با بیان اینکه اوراق مشارکت خریداری شده از بانک ها بی نام است، اظهار داشت : اما اوراق مشارکت شبکه فرابورس با نام واگذار خواهد شد كه در اين راستا سرمايه گذاران منتفع خواهند شد.


وی ادامه داد : خریداران اوراق مشارکت در بانک ها موظف هستند به طور مرتب به بانک ها مراجعه کرده و سود خود را دریافت کنند اما در بازار سرمایه، شرکت سپرده گذاری مرکزی هر ماه سود این اوراق را به سرمایه گذاران تخصیص می دهد.


امید قائمی افزود : در بودجه امسال انتشار چهار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت لحاظ شده است که مجوز آن توسط سازمان بورس منتشر می شود.


وی یکی از برنامه های آتی شرکت فرابورس را عرضه های سهام شرکت های سهامی خاص اعلام کرد و گفت : بازار سوم فرابورس به زودی با معامله سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه یا عرضه سهام هتل هما افتتاح خواهد شد.


مدیرعامل فرابورس تامین مالی پروژه های مسکونی را از دیگر برنامه های این شرکت اعلام کرد و افزود : به طور حتم استفاده از حق تقدم تسهیلات سپرده گذاری در بانک مسکن، کمک موثری به تامین مالی پروژه های مسکونی می کند که در آینده معاملات حق تقدم این تسهیلات در فرابورس انجام خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر