بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۸
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران :

عدم عرضه دولتی ، بازار سهام سیمان را سرد کرده است

به گفته مارانی قیمت تمام شده سیمان بعد از اجرای طرح تحول اقتصادی تنی 10 دلار افزایش خواهد یافت .
کد خبر : ۳۱۹۴۶

شرکت های سیمانی که از دیر باز در بازار سرمایه کشور وارد شده اند در دولت های مختلف واکنش های متفاوت قیمتی در بازار سرمایه از خود بروز دادند شایان ذکر است که این واکنش ها از دولت هفتم سیر نزولی به خود گرفت.

بر این اساس بود که بسیاری از شرکت های سیمانی یکی از علل کاهش سودآوری خود را ممانعت از صادرات و مسدود بودن کانال های رقابتی عنوان می کردند تا آنجا که در طول این مدت بسیاری از مدیران شرکتهای سیمانی از جمله رییس انجمن سیمان از کانال رسانه ها و مطبوعات انتقادهای بسیاری به به دولت برای ممانعت صادرات این کالای استراتژیک وارد می کردند تا آنجا که پس از انتقادهای فراوان سرانجام سیمان در دولت نهم از سبد حمایتی دولت خارج شد .

اما با تصویب این قانون مدیران شرکت های سیمانی که پیش از این رسانه ها و مطبوعات را تریبونی برای تحقق این هدف قلمداد می کردند در برابر اهالی مطبوعات رنگ باخته تا آنجا که بعد از اجرای این قانون اطلاعات منتشره از سوی مدیران شرکت های سیمانی به حداقل رسید و بر آیند این موضوع منجر به بروز ابهام در وضعیت آینده شرکت های سیمانی شد .

گفتنی است در حال حاضر اغلب شرکت های سیمانی با توجه به نزدیکی فصل مجامع در نوسانات مثبت قیمتی سیر میکنند . اما سئوال اینجاست که آینده این شرکتها پس از فصل مجامع و اجرای طرح تحول اقتصادی به کجا می انجامد ؟

در همین راستا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در گفتگو با بورس نیوز به تشریح صنعت سیمان پرداخت و گفت : با اجرای طرح های توسعه ای ، بار مالی سنگینی بر شرکت های سیمانی وارد شد . اما با اجرای این طرح ها فروش شرکت های سیمانی افزایش یافت و آنها توانستند بدهی های خود را پرداخت کنند .

به گفته مارانی شرکت های سیمانی پی بر ای در حدود چهار دارند و توانستند در مدت 8 ماه سود سهامداران خود را پرداخت کنند لذا این صنعت با توجه به پی بر ای مناسب برای سرمایه گذاری مفید است .

وی با اشاره به تأثیر عرضه های خصوصی سازی بر این صنعت گفت : صنعت سیمان با توجه به اینکه در بازار خرده فروشی سهام افت های سنگین داشته اطمینان گذشته سهامداران را از بین برده است .

 اما مهمترین دلیل داغ نبودن بازار این صنعت را می توانیم عدم عرضه های شرکت های سیمانی از سوی دولت بدانیم چرا که مشاهده می کنیم صنعتی مانند خودرو به دلیل عرضه بلوکی ، از سوی دولت ، با توجه به حمایت سهامدار عمده مورد استقبال قرار می گیرد اما صنعت سیمان به دلیل عدم حمایت سهامداران عمده یک جریان عادی را طی می کند .

وی افزود : سهام شرکت های سیمانی جایگاه خود را دارند و امکان افت شدید قیمت آنها بعد از فصل مجامع وجود ندارد .

به گفته مارانی قیمت تمام شده سیمان بعد از اجرای طرح تحول اقتصادی تنی 10 دلار افزایش خواهد یافت .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر