بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر : ۳۱۹۶۷
”رنا“ پل ورود ”بهمن“ به بازی خرید خودروسازان

رسول شقاقی: سه‌شنبه چهار خرداد واگذاری کوچکی در بورس انجام خواهد شد که ممکن است مطابق نظریه «اثر پروانه‌ای» کل صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار دهد. (مطابق این نظریه، بال زدن یک پروانه در چین ممکن است باعث طوفانی در آرژانتین شود) موضوع عرضه 17درصدی سهام شرکت «سرمایه گذاری رنا» است که سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عرضه خواهد کرد.

واگذاری رنا با توجه به ترکیب سهام‌داران مختلفی که از ایدرو (سازمان گسترش) تا سرمایه‌گذاری ملی ایران، صبا تامین و بسیاری دیگر را در بر می‌گیرد حتی اگر حدود 9 درصد بلوک مدیریتی ایران‌خودرو و سایپا را هم داشته باشد به نظر اهمیت آنچنانی ندارد و به همین جهت دست‌کم در ابتدا کمتر مورد توجه تحلیل‌گران بازار قرار گرفت. اما اینک در آستانه واگذاری و درحالیکه گفته می‌شود سرمایه‌گذاری ملی ایران قصد خرید این بلوک را دارد کنسرسیوم‌هایی که پیش از این قصد ورود به بازی بزرگ خرید ایران‌خودرو و سایپا را داشتند نگران کرده است.

سرمایه‌گذاری ملی ایران قبلا متعلق به گروه بهمن بود و اینک نیز گفته می‌شود با توجه به سوابق گروه بهمن در بازار نقل و انتقال سهام به احتمال زیاد متعلق به یکی از شرکت‌های وابسته این گروه است. بهمن قبلا بارها ثابت کرده استاد بازی با سرمایه‌هایش است و در مجامع شرکت‌ها با معرفی سهام‌هایی که متعلق به شرکت‌های گاه کم نام و نشانش بوده می‌تواند همه را مبهوت کند. با این تحلیل اگر سرمایه‌گذاری ملی ایران متعلق به این گروه باشد شاهد افزایش سهم بهمن در رنا خواهیم بود. به دست آوردن دو سوم از سهام مدیریتی رنا می‌تواند 9 درصد سهام مدیریتی خودروسازان را به این گروه هدیه کند و این به معنی مطرح شدن جدی گروه بهمن در واگذاری بزرگ خودروسازان است که تا پایان سال فروخته خواهند شد. البته آن چه که باعث نگرانی کنسرسیوم‌های خصوصی خواهان ایران‌خودرو و سایپا است، بیش از این‌هاست.

رقیب قدر آنها که اینک در تلاش برای در اختیار گرفتن صنعت خودروسازی است معمولا با شرکت‌های سرمایه‌گذار تامین اجتماعی همچون «شستا» و «صباتامین» رابطه خوبی دارد. سرما‌یه‌گذاراران تامین اجتماعی به دلیل تعهدات این سازمان در برابر بیمه‌گذاران معمولا علاقه‌ای به بنگاه‌داری نداشته و بیشتر در پی سود هستند. این مشخصه در ائتلاف با بهمن که معمولا به دنبال بنگاهداری است بسیاری مواقع باعث ایجاد اتحادهای استراتژیکی شده که به نفع هر دو گروه تمام شده است.

بهمن در بازی بسیار کوچک چهار خرداد اگر آن گونه که گفته می‌شود، ورود کند می‌تواند در میان تشت کنسرسیوم‌های دیگر، بازی خرید جاده مخصوص را به ماهرانه‌ترین شکل جلو برد، یک حسن دیگر هم دارد و آن این که با وجود حساسیت بر روی شرکت‌های شبه‌دولتی، ورود از طریق رنا هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کند.

بسیاری منتظرند ببینند ابعاد واگذاری کوچک 4 خرداد همچون اثر پروانه‌ای تا چه اندازه ابعاد بزرگ واگذاری خودروسازان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


منبع : خبر آنلاین 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر