بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
چشم انداز سه ساله در مجمع عادی سالیانه بیان شد :

سیمان دورود تولید کننده و صادر کننده برتر

درحدود 40 میلیون تن ظرفیت جدید سیمان برای 3-4 سال آینده برنامه ریزی شده است ، با این کار ظرفیت کل سیمان کشور به 100 میلیون تن خواهد سید که ایران را در جایگاه چهارمین تولید کننده سیمان جهان پس از هند ، چین و ایالات متحده قرار خواهد داد .
کد خبر : ۳۲۰۰۸

جلسه مجمع عادی سالیانه شرکت سیمان دورود با حضور بالغ بر 90 درصد سهامداران راس ساعت 14:00 روز دوشنبه مورخ 89.3.3 در محل انجمن صنفی سیمان برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای نصرت الله توکل به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان سهراب اسماعیلی و مجتبی تقی پور و با دبیری آقای مهندس علی جعفری زاده (مدیرعامل) کامل شد.

همچنین آقای دکتر دیلمی پور نیز به عنوان نماینده موسسه حسابرسی دیلمی پور و همکاران در این جلسه حضور داشتند. مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی شرکت

2- تقسیم 1650 ریال سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی دیلمی پور و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس قانونی

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و جهان صنعت به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

 
اعضای هیات مدیره :
 

اعضاء هيأت مديره

با نمايندگي

سمت

شركت پاكت سازي آبيك (سهامي خاص)

آقاي روز علي نيك آبادي

رييس هيأت مديره (موظف)

شركت سيمان فارس و خوزستان (سهامي عام)

آقاي علي جعفري زاده

مديرعامل و عضو هيأت مديره (موظف)

شركت سيمان غرب (سهامي عام)

آقاي محمد مهدي پور طهماسب

نائب رييس هيأت مديره (غير موظف)

شركت سرمايه گذاري تدبير (سهامي عام)

آقاي محسن نامداري

عضو هيأت مديره (موظف)

شركت سيمان خزر (سهامي عام)

آقاي حسن غضنفريان پور

عضو هيأت مديره (موظف)

 
 

تحلیل وضعیت صنعت سیمان در کشور

کارشناسان اقتصادی معتقدند که تولید و مصرف سیمان به عنوان شاخص توسعه در کشورها می باشد . در نتیجه تولید سیمان در منطقه مسئله مهمی است . تولید سیمان در خاورمیانه در حدود 245 میلیون تن در سال 2008 و مصرف در سال جاری در حدود 225 میلیون تن است لذا این منطقه را باید بعنوان صادر کننده سیمان در نظر گرفت . اما نکته مهم این است با وجود کافی بودن تولید در منطقه ، واردات سیمان از کشورهایی مانند پاکستان و چین با نوسانات زیادی صورت گرفته است . مهمترین بازار صادرات سیمان در سالهای گذشته مربوط به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده که ناشی از توسعه ساخت و ساز بالا در سالهای اخیر در این کشورهاست .

ظرفیت تولید کشور در سال 1357 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی 8 میلیون تن در سال بوده و هم اکنون با حدود 64 میلیون تن در سال از رشدی معادل 750 درصد نسبت به سال 1357 و 300 درصد در ده سال اخیر برخوردار است . و بدین ترتیب در حال حاضر صنعت سیمان کشور بیشترین سهم از رشد صنعت کشور را به خود اختصاص داده است . در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید حدود 200.000 تن سیمان در روز بزرگترین کشور تولید کننده سیمان در منطقه خاورمیانه است .

درحدود 40 میلیون تن ظرفیت جدید سیمان برای 3-4 سال آینده برنامه ریزی شده است ، با این کار ظرفیت کل سیمان کشور به 100 میلیون تن خواهد سید که ایران را در جایگاه چهارمین تولید کننده سیمان جهان پس از هند ، چین و ایالات متحده قرار خواهد داد .

برنامه اجراء و راه اندازی پروژه های سیمان در سال 1388 حدود 11 میلون تن و در سال 1389 حدود 8 میلیون تن ، و سال 1390 حدود 14 میلیون تن می باشد . سرانه مصرف سیمان از 222 کیلوگرم در سال به 700 کیلو گرم در سال 88 ارتقاء پیدا کرده است .

 
کشورهای هدف صادرات سیمان
 
بحران جهانی در حال حاضر بازار ایران را تحت تأثیر قرار داده و اعتقاد بر این است که تا پایان سال جاری با پشت سر گذاشتن شرایط تعادل عرضه و تقاضا . بازار سیمان مازاد تولید را تجربه کند .
 
با ایجاد این شرایط کشور در حال برنامه ریزی برای صادرات 10 میلیون تن در سال است و بر اساس همین آمار حدود 60 درصد از این صادرات یعنی 6 میلیون تن سیمان به کشور عراق و مابقی به کشورهای آذربایجان ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، افغانستان خواهد بود . البته علاوه بر این کشورهای حاشیه خلیج فارس ، آسیای میانه و حتی کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و ایتالیا در برنامه صادرات سیمان قرار دارند .
 
کشور عراق تنها کشور با واردات بالای سیمان در منطقه خاورمیانه است که پیش بینی می شود مصرفی نزدیک به 225 میلیون تن در سال 2010 داشته باشد .
 

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت سیمان در سال مورد گزارش

وجود رقبای جدید در منطقه و استان های همجوار (استان اصفهان – همدان – مرکزی – خوزستان) از مشکلات کنونی شرکت محسوب می شود شروع فعالیت شرکتهای مزبور در کنار ارایه تخفیفات و نیز فروش اعتباری تولیدات از یک طرف و رکود حاکم بر بازار از طرف دیگر باعث افت میزان فروش گردیده است .
 
نتیجتا خطر از دست رفتن بازار سنتی و عدم امکان جذب تمامی تولیدات در آن بنحو ملموسی احساس می شود . بمنظور رفع مشکل مزبور راهکارهای اجرایی و عملی در دستور کار هیأت مدیره قرار دارد .

مرور کلی بر عملکرد شرکت میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی مورد گزارش

به رغم شرایط نامساعد حاکم بر بازار جذب تولیدات ، اقدامات انجام شده و بازاریابی های مناسب در سال 1388 منجر به تحقق فروش محصولات به میزان 501.775 میلیون ريال گردیده است .

صادرات در سال 1388 بمقدار 113758 تن (سال قبل 12.834 تن) و بمبلغ 67.197 میلیون ريال(سال قبل 8.136 میلیون ريال) تحقق یافته که بلحاظ مقداری و ريالی به ترتیب 8.86 برابر و 8.26 برابر افزایش یافته است .

استراتژي های شركت

1- استراتژي كاهش هزينه ها :

باتوجه به لزوم رقابت بر سر قيمت صادرات مي بايست با اعمال مديريت بر كليه فاكتورهاي قيمت تمام شده محصول ، هزينه هاي توليد را بشدت كاهش داد .

2- استراتژي توسعه بازار صادرات :

با توجه به كيفيت مناسب محصولات و توان توليد انواع سيمانهاي مورد نياز بازار كشور همسايه (عراق)‌، مي بايست حداكثر استفاده را از اين فرصت ذي قيمت ايجاد شده در اين برهه زماني برده و عمده توليدات را با قيمت مناسب به كشور عراق صادر نمود .

3-استراتژي بازنگري و ايجاد تحول :

لزوم بازنگري و ايجاد تحول در نيروي انساني و سيستم هاي جاري از طريق اجراي گسترده طرحهاي آموزشي در زمينه فرهنگي و تخصصي و بكارگيري تكنولوژيهاي جديد مديريت بر سيستمهاي موجود از ضروري ترين اقدامات در اين شركت مي باشد .
 

چشم انداز 3 ساله (سال 1391) شركت سيمان دورود

شركت سيمان دورود تا 3 سال آينده يكي از شركتهاي برتر توليد كننده و صادر كننده انواع سيمان در كشور خواهد بود .

جايگاه شركت در صنعت

شركت در صنعت سيمان فعاليت مي كند . رشد فروش اين شركت در سال جاري نسبت به سال قبل 9.77 درصد مي باشد شركت در بين شركتهاي تابعه سيمان فارس و خوزستان با حجم فروش معادل مقدار 944.480 تن در رده ششم قرار دارد . همچنين سهم فروش محصولات مختلف اين شركت از كل بازار داخلي و صادرات به شرح زير است :

افزايش ميزان صادرات :

- در جهت انجام تكليف بند 10 از تكاليف مجمع عمومي صاحبان سهام نسبت به افزايش ميزان صادرات ، شركت توانست در سال مالي 1388 مقدار 113.758 تن سيمان به خارج از كشور صادر نمايد .

 
اهم برنامه هاي شركت در سال مالي 1389 :

- تلاش هرچه بيشتر جهت دستيابي به بودجه پيش بيني شده براي سال مالي 1389 و حتي گذر از آن و اتخاذ و اجراي راهكارهايي كه به پويايي و بالندگي شركت بيانجامد .

- تلاش در جهت گسترش و توسعه بازار صادرات و دستيابي به جايگاه مناسب در بازار صادرات كه با توجه به كيفيت مطلوب محصولات و پتانسيل بالقوه اين امر دور از دسترس نمي باشد .

- ارتقاء سطح آموزشي كاركنان در جهت استفاده از بهينه از مهارتهاي علمي و تخصصي كاركنان

- تلاش در جهت كاهش بهاي تمام شده محصولات توليدي با فعال سازي پويايي بيشتر كميته بهينه سازي انرژي
 
لینک سایت شرکت :
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر