بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
با ارایه صورتهای مالی بدون بند حسابرس در مجمع عادی سالیانه

رشد 340 درصدی توزیع سود نقدی رایان سایپا در 5 سال گذشته

ملکی ادرانی مدیرعامل رایان سایپا با اشاره به فعالیت مثبت و با تداوم شرکت در سالیان گذشته اظهار داشت : توفیق در کسب درآمد و افزایش روند سودآوری در 5 سال گذشته تنها با اطمینان سهامداران و همت مدیران و کارکنان امکان پذیر بوده و خوشحالیم که هر سال موفقیتهای بیشتری نسبت به سال گذشته کسب کرده ایم
کد خبر : ۳۲۶۸۷

جلسه مجمع عادی سالیانه شرکت لیزینگ رایان سایپا در ساعت 16:00 عصر مورخ 89.3.30 در محل هتل المپیک با حضور بیش از 86 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای فلاحی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان حسن پناه و فتحعلی و به دبیری آقای شاطری کامل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس سرکار خانم انتظاری و نماینده سازمان حسابرسی آقای معرفتی نیز در جلسه حضور داشتند . مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره و گزارش بازرس قانونی به اتفاق آرا موارد ریل را به تصویب رساند .

1- تصویب صورتهای مالی

2- تقسیم 845 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

 
حاشیه مجمع:
 
به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز مجمع رایان سایپا همچون سالیان گذشته با نظم و مقررات خاصی در هتل المپیک برگزار شد و تکریم سهامداران نقطه بارز در پذیرایی از آنها بود که بیانگر دیدگاه مثبت مدیران شرکت در استفاده از سرمایه های سرگردان و خرد در جامعه است.
 
 
ملکی ادرانی مدیرعامل رایان سایپا با اشاره به فعالیت مثبت و با تداوم شرکت در سالیان گذشته اظهار داشت : توفیق در کسب درآمد و افزایش روند سودآوری در 5 سال گذشته تنها با اطمینان سهامداران و همت مدیران و کارکنان امکان پذیر بوده و خوشحالیم که هر سال موفقیتهای بیشتری نسبت به سال گذشته کسب کرده ایم.
 
 
مدیران شرکت قصد دارند با استفاده از تجارب لیزینگ در جهان به قطب مالی و اعتباری با خدمات گسترده در کشور تبدیل شوند و در این راستا همواره شفافیت را مدنظر قرار داده اند و ارایه صورتهای مالی بدون بند حسابرسی گواه این مدعاست و به همین دلیل شرکت سایپا به عنوان سهامدار نشان سیمین در خصوص تعالی سازمانی را به رایان سایپا اعطا نموده همچنین کواهینامه چهار ستاره از سازمان بهره وری ملی نیز دریافت شده است .

سود نقدی رایان سایپا در 5سال گذشته:

سود نقدی (DPS)-  ریال

سال

990

84

420

85

550

86

800

87

660

88

 
 
تغییرات سهام شرکت
 

سرمایه شرکت بدو تاسیس یک میلیون ریال بوده که طی چند مرحله بشرح ذیل افزایش یافت .

 

تاریخ

سرمایه جدید

درصد افزایش

محل

81.8.20

70.000

6999900

آورده نقدی

84.2.12

150.000

100

آورده نقدی

84.9.26

300.000

100

آورده نقدی و مطالبات

87.2.18

450.000

50

آورده نقدی و مطالبات

 

سرمایه شرکت طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام 88.8.26 از مبلغ  450000 میلیون ریال 600000 میلیون ریال افزایش یافت و در تاریخ 89.2.12 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است .

 

آمار فعالیت شرکت

لیزینگ (فروش قسطی) :

طرح فروش قسطی خودرو از بهار سال 80 در برنامه کار شرکت لیزینگ رایان سایپا قرار گرفته است بر اساس ارزیابی های به عمل آمده ، مرحله اول طرح بر مبنای واگذاری 500 دستگاه پراید با اولویت دهی به کارکنان شرکت های گروه خودروسازی سایپا از تیرماه سال 80 آغاز گردید .

در ماههای اولیه اجرای طرح فروش قسطی در قالب قراردادهای اجاره به شرط تملیک صورت می گرفت از ماه آذر سال 80 طرح «فروش اقساطی» با صدور سند بنام اشخاص آغاز گردید ولی به خاطر مشکلات بوجود آمده این روند متوقف و طرح در قالب قراردادهای اجاره به شرط تملیک گسترش یافت که تاکنون ادامه دارد . از تابستان سال 1381 با سپری شدن دوره انتظار دارندگان حساب اندوخته خودرو عملیات لیزینگ وارد مرحله جدیدی شد در کنار طرح فروش قسطی با توجه به وچود تقاضا ، از طرف مشتریان طرح اندوخته فروش نقدی خودرو نیز آغاز گردید در این راستا شرکت رایان سایپا معادل 180 میلیارد ريال در سال 1381 تسهیلات اعتباری به مشتریان اعطا نموده است . روند رو به رشد فعالیت واحد لیزینگ در سال 1382 نیز ادامه یافت بطوریکه با اتخاذ سیاست های مناسب و تلاش بی وقفه کلیه کارکنان شرکت تعداد فروش همگن با پراید نسبت به سال قبل حدود 50 درصد افزایش یافت .

در سال 1383 شرکت رایان سایپا توانست با فروش معادل 30604 دستگاه همگن با پراید به یک رکورد بی سابقه دست پیدا کند که معادل 40 درصد بیشتر از بودجه پیش بینی شده سال مذکور می باشد .

این روند در سال 1384 نیز ادامه یافت و شرکت با توجه به بودجه مصوب اولیه که فروش معادل 28000 دستگاه واحد پراید بود در نیمه دوم سال 1384 موفق به تعدیل بودجه فروش معادل 30500 دستگاه معادل پراید گردید که فروش واقعی اندکی بیش از بودجه تعدیلی تحقق یافت و تعداد فروش به 30867 دستگاه همگن با پراید رسید .

در سال 1385 به دلیل کاهش نرخ سود قراردادهای لیزینگ براساس مصوبه شورای پول و اعتبار فروش شرکت لیزینگ رایان سایپا نتوانست روند رو به رشد خود را ادامه دهد و لیکن در سال 1386 با فروش 56602 دستگاه همگن با پراید توانست افت فروش سال 1385 را نیز جبران نماید و همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد این روند در سال 1387 نیز ادامه یافت و شرکت توانست به آمار فروش 76000 دستگاه خودرو همگن با پراید که یک رکود جدید در صنعت لیزینگ خودرو است دست یابد و در سال 1388 آمار فروش معادل 44055 دستگاه خودرو همگن با پراید می باشد .
 
 
استراتژی های شرکت لیزینگ رایان سایپا (سهامی عام)

توسعه خدمات متنوع لیزینگ

 افزایش سهم بازار از طریق پیشبرد فروش محصولات سواری و تجاری گروه سایپا

 توسعه منابع مالی با قیمت رقابتی

 توسعه سیتم های یکپارچه مکانیزه د رشبکه نمایندگی فروش

 
سرمایه گذاری در شرکت ها :
خلاصه وضعیت سرمایه گذاری در شرکت ها در تاریخ 1388.12.29 به شرح زیر باستحضار می رسد :
 

نام شرکت

نوع فعالیت

بهای تمام شده سرمایه گذاری (ريال)

سایان کارت

ارایه خدمات پرداخت (psp)

38.874.737.000

خدمات بیمه ای رایان سایپا

خدمات بیمه ای

500.000.000

بیمه ملت

خدمات بیمه ای

120.599.950.000

خدمات بیمه ای سایان

خدمات بیمه ای

500.000.000

مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران

اعتبار سنجی

930.910.000

کارگزاری سپهر باسمان

خدمات کارگزاری فلزات

4.500.000.000

 
 
جایگاه شرکت در صنعت

به نظر می رسد حدو د 100 شرکت لیزینگ در کشور فعال هستند . این در حالی است که تعداد شرکت های لیزینگ پذیرفته شده در بازار بورس بسیار اندک است و از چهار شرکت فراتر نمی رود . پنج شرکت بزرگ لیزینگ شامل شرکتهای لیزینگ صنعت و معدن ، پارسیان ، ایران ، رایان سایپا و خودرو غدیر بیش از 70 درصد سهم بازار را دارند سه شرکت اول لیزینگ بانکی و دو شرکت آخر لیزینگ وابسته می باشند .

زمینه های فعالیت های شرکت :

شرکت در سال 1388 در زمینه های زیر فعالیت داشته است :

* اعطای تسهیلات به بخش حمل و نقل (متقاضیان خرید خودروهای سبک و سنگین)

* اعطای تسهیلات بصورت گروهی

* خدمات بیمه ای (بیمه ایران و بیمه ملت)

* خدمات پرداخت (psp) مربوط به کارهای بانکی و الکتریکی
 
مقایسه شرکتهای لیزینگی مطرح کشور

لیزینگ رایان سایپا

 لیزینگ ایران

 لیزینگ صنعت و معدن

 لیزینگ خودرو غدیر

 لیزینگ پارسیان

شرکت رایان سایپا که حدود 80 درصد آن متعلق به شرکت سایپا می باشد در زمینه لیزینگ خودروهای سبک و سنگین گروه خودرویی شرکت سایپا فعالیت گستره ای دارد . این شرکت محصولات شرکت های سایپا ، سایپا دیزل ، زامیاد و پارس خودرو را تحت پوشش نسبی خود دارد .

شرکت لیزینگ خودرو غدیر فعالیت عمده خود را به لیزینگ این نوع محصولات اختصاص داده است این شرکت خودروهای سنگینی مانند کامیون کامیونت و غیره را پوشش می دهد .

شرکت لیزینگ ایران که در سال 1354 تأسیس شده و از قدمتی معادل 30 سال برخوردار است این شرکت اولین شرکت لیزینگی بود که وارد بورس شده است .

این شرکت علاوه بر خودرو در زمینه هایی مانند تجهیزات پزشکی – ماشین آلات راه سازی ساختمان های مسکونی – خط تولید کارخانه ها و غیره فعالیت می کند.

شرکت لیزینگ صنعت و معدن که عمده فعالیت خود را بر روی واگذاری ماشین آلات ، دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و پزشکی و دندان پزشکی ، انواع خودرو و بطور کلی کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام و قابل اجاره به منظور بهره برداری از عین یا منفعت کالاهای سرمایه ای در طول دوره های میان مدت و بلند مدت متمرکز نموده است .

البته در زمینه هایی مانند تأمین تجهیزات پروژه های نفت – گاز – پتروشیمی - استخراج معادن - راه سازی – آب و سد سازی – خطوط انتقال نیرو و غیره نیز این شرکت فعالیت هایی دارد .

بخشی از این شرکت متعلق به بانک صنعت و معدن است که یکی از بانکهایی است که تأمین نقدینگی شرکت و کارخانه ها را جهت اخذ وام بر عهده دارد و از این طریق می تواند جهت بهبود شرایط کاری به این کارخانه برای تجهیزات کمک کند .

شرکت لیزینگ پارسیان یکی از شرکت های لیزینگی خارج بورس است و سهامدار عمده این شرکت مجموعه بانک پارسیان می باشد . لیزینگ پارسیان زیر مجموعه بانک پارسیان است و این امر به لیزینگ پارسیان در زمینه تأمین نقدینگی آسان کمک خواهد کرد. لیزینگ پارسیان هم در زمینه های متعددی فعالیت می کند .

در سال 1383 عمده فعالیت شرکت در زمینه لیزینگ و اجاره دهی انواع خودروهای سواری و خودروهای کار مشتمل بر انواع کامیون ، کامیونت کشنده ، اتوبوس و مینی بوس و ... متمرکز بوده ضمن آنکه در حیطه ماشین آلات سنگین ، اعطای تسهیلات جهت واگذرای انواع تجهیزات و ماشین آلات راهسازی ، معدنی و ساختمانی نظیر انواع لودر و بلدوزر ، گریدر ، غلطک ، بیل مکانیکی و ... را در قالب قراردادهای اجاره به شرط تملیک به عهده داشته است .

فعالیت لیزینگ در کشور ما روی خودرو متمرکز شده و اکثر سود دهی شرکتها از لیزینگ خودروهای کار و سواری کشور است .

 
لیزینگ خودروهای دست دوم
 
· اما نقطه روشن در صنعت لیزینگ در صورت تحریم صنایع خودرو سازی این است که شرکت های لیزینگ قدم به لیزینگ خودروهای دست دوم نمایند که موجب رونق این صنعت می شود . یعنی شرکت های لیزینگی اقدام به خرید خودورهای دست دوم که مدت زیادی از ساخت آنها نمی گذرد کرده و آنها را با شرایط لیزینگ در اختیار مشتریان قرارداده که این قضیه می تواند سود شرکت های لیزینگ را تضمین کند .
 

چشم انداز صنعت لیزینگ

سرمایه شرکت لیزینگ در مقایسه با شرکت های لیزینگ خارجی ، بیانگر اندک بودن منابع مالی این شرکت ها می باشد و دسترسی لیزینگ های مستقل و وابسته به فروشندگان ، به اعتبار بانکی مشکل شده است. رکود بازار سرمایه نیز جمع آوری نقدینگی تازه از طریق افزایش سرمایه را مشکل کرده است . از طرف دیگر انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود بالا امکان پذیر است . لذا هزینه های تامین مالی این شرکت ها افزایش یافته است . این در حالی است که با وجود مشکلات فوق ، صنعت لیزینگ در ایران رو به رشد است .

قراردادهای فروش و اجاره برای تامین سرمایه در گردش در حال افزایش است . علاوه بر این تقاضای بخش های پزشکی و خدماتی پایدار است . از طرفی سیاست انقباضی بانک مرکزی تقاضا برای تسهیلات لیزینگ را افزایش داده است .

در حال حاضر شرکت های فعال در صنعت لیزینگ در زمینه محدودی به فعالیت می پردازند که عمدتاً مرتبط با صنعت خودروسازی است و تنوعی در فعالیت های شرکت های لیزینگ وجود ندارد . برای اینکه صنعت لیزینگ همپای تحولات اقتصادی و اجتماعی جامعه از یک سو و همچنین هماهنگ و نزدیک به موسسات لیزینگ بین المللی ادامه فعالیت دهد . ضروری است که راهبردهای زیر را مورد توجه قرار دهند .

1. ایجاد افزایش سرمایه و جذب منابع مالی کافی برای مشارکت و اعتبار دهی

2. ایجاد تنوع بخشی پرتفوی

3. توجه به نقد شوندگی و انعطاف پذیری و پرتفوی

4. تطابق مدت قراردادهای اجاره و سررسید بدهی ها

5. ثبات بخشی به جریان های نقدی

6. متناسب سازی نرخ سود در ارتباط با تخصیص منابع اعتباری برای فعالیت های اقتصادی

7. ایججاد فرهنگ سازی در جامعه برای شناسایی موسسات ، شرکت ها ، گروه های مختلف هدف با صنعت لیزینگ

8. انعطاف پذیر سازی منابع اعتباری اجاره ای به منظور رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی و تولیدی

9. ایجاد سرمایه گذاری مشترک با اشخاص حقیقی و حقوقی در پروژه های اقتصادی کارآمد و پر بازده .

10. حضور فعال در تنواحی مختلف تولید به منظور تنوع بخشی در فعالیت های لیزینگ و عبور از فعالیت های تک بعدی (خودرو)

11. شناور سازی نرخ سود (بهره) در تخصیص منابع اعتباری براساس ریسک متقاضی

 
اطلاعات طرح های توسعه شرکت

هیات مدیره شرکت در سال مورد گزارش همگام با سیاست های بانک مرکزی نهایت مساعی خود را برای کاهش نرخ های سود قراردادهای منعقده با مستاجرین بکار گرفته و بمنظور تامین سود مورد انتظار شرکت و حفظ منافع سهامداران محترم اقدام به انعقاد قراردادهای گروهی نموده است .

 
اهم برنامه های هیات مدیره شامل موارد ذیل بوده است :

* افزایش نمایندگان عدم تمرکز از 23 به 53 (در حال آموزش)

* تهیه CD معرفی رایان برای مشتریان قابل پخش در نمایندگیها

* بازنگری شرایط و مدارک ثبت نام خودروهای سبک و سنگین

* تنوع محصول و روشهای لیزینگ (مدت – نرخ – پیش پرداخت)

* صدور بیمه نامه های تمدیدی تا پایان دوره اقساط و ارسال آنها

* صدور بیمه نامه ها به مدت اقساط

* حذف ورود مضاعف اطلاعات مشتریان توسط نمایندگیهادر سایپا و رایان سایپا

* کاهش مدت زمان تحویل خودرو و کاهش میزان تاخیر در پرونده هر واحد

* حضور در نمایشگاهها

* افزایش دفتر خانه ها در سطح همه استانها

* اجرای پروژه تعیین سبک رهبری

* اجرای پروژه سنجش رضایت مندی کارکنان

* ارایه آموزشهای دائمی و ادواری به کارکنان به منظور ارتقاء توان علمی و اجرایی آنها

* برگزاری سمینارها و کارکاههای آموزشی برای آموزش نیروهای کاردان و متخصص

* استفاده هر چه موثر تر از کلیه ابزارهای موجود کاهش منطقی و کنترل مطالبات معوق

* کاهش زمان تسویه حساب مشتری

* کاهش زمان انتقال سند مشتریان از طریق تفویض اختیار به مشتری و توسعه دفاتر انتقال سند و پراکندگی آنها

* بهینه سازی روشهای دریافت اقساط

* توسعه مکانیزم اندازه گیری رضایت مشتریان

 
برنامه های جاری و آینده شرکت

پیگیری و تاسیس بانک رایان سایپا

 پیگیری و اجرای روشهای ارزان قیمت تأمین منابع مالی با تکیه بر منابع مالی مردمی و ارزی

 توسعه انتقال فعالیت های لیزینگ به نمایندگان در سراسر کشور

 توسعه و ایجاد تنوع در لیزینگ

 افزایش سبد بیمه ای گروه از طریق توسعه فعالیت های شرکت خدمات بیمه ای رایان سایپا و شرکت خدمات بیمه ای سایان

توسعه فعالیت های سایان کارت از طریق پیوند با بانک ها ، موسسات مالی و اعتباری و توسعه انواع کارت خودرو ، بن کارت و پرسنلی

 توسعه کیفی نیروی انسانی از طریق آموزش مستمر و مداوم

 
سایر برنامه های آتی

هیأت مدیره در سال 1389سعی در تحقق موارد ذیل دارد :

حفظ سهم بازار موجود و سعی در توسعه آن و تنوع در لیزینگ محصولات مختلف

تجهیز نیروی انسانی سازمان به منظور ورود به فعالیتهای جدید

بازنگری در برنامه ریزی استراتژیک

بهبود و ارتقای سیستم نرم افزاری

بهبود و ارتقای سیستم های نرم افزاری

بهبود وضعیت وصول مطالبات

طراحی خدمت مطابق با نیاز مشتری

تجهیز منابع مالی از طریق گوناگون

بهینه سازی هزینه های اجرایی سازمان

افزایش سطح کیفیت ارایه خدمات به مشتریان
 
 
لینک سایت شرکت :
 

http://www.rayansaipa.com/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر