بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
به عبارت دیگر از این پس و با اين شرايط پيش آمده حتي شركتهاي كشتيراني خارجي هم حاظر نيستند با ايران روابط تجاري داشته باشند وقتي قرار باشد هنگام بارگیری و تخليه در ايران با كلي تاخير مواجه شوند مسلما" با ضرر مواجه خواهند شد و عطای کار را به لقایش خواهند بخشید
کد خبر : ۳۲۷۳۷
یکی از خوانندگان با ارسال ایمیلی به تحریریه بورس نیوز مطالب ذیل را در باب آثار تحریم اقتصادی بر شرکتهای مختلف بیات کرده است .

شرکت کشتیرانی :
متاسفانه تحريم های اخير كه عليه جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته به نفع بعضي و به ضرر تعداد از شركتهاست و اينكه مسئولين ميگويند تحريم باعث كاهش توليدات شركتها نخواهد شد صحت ندارد .

وقتي ما مي بينيم كه مقرر گردیده تمام كالاهايي كه توسط ناوگان كشتيراني وارد كشور و يا خارج شود بايد تحت بازرسي و نظارتهاي ويژه قرار گیرد و حتي با تاخير و معطلي هاي بي مورد وارد يا خارج شوند اين واقعا" به ضرر شركتها نخواهد بود ؟!

به عبارت دیگر از این پس و با اين شرايط پيش آمده حتي شركتهاي كشتيراني خارجي هم حاظر نيستند با ايران روابط تجاري داشته باشند وقتي قرار باشد هنگام بارگیری و تخليه در ايران با كلي تاخير مواجه شوند مسلما" با ضرر مواجه خواهند شد و عطای کار را به لقایش خواهند بخشید و به همین دلیل صف طویلی برای تقاضا حمل از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی تشکیل می شود .


شركت آما:

محصولات اين شركت مورد مصرف در صنايع نفت و گاز است از جمله : الكترودهاي صنعتي مورد مصرف در جوشكاري و همچنين پودر جوشكاري براي توليد لوله به روش جوشكاري زير پودري است.

بهترين و با كيفيت ترين پودر جوشكاري پودر LINCON فرانسه است. از وقتي ایران تحريم شده است شرکت آما بازار فروش بسیار مناسبی در سطح داخلی پیدا کرده است . به نظر میرسد با توجه عدم رقابت پذیر بودن محصولات این شرکت در شرایط فعلی وضعیت رو به رشدی را در  شرکت آما شاهد باشیم .


لوله و تجهيزات سديد:

توليد كننده لوله به روش اسپيرال است كه البته توليد به اين روش قديمي با آمدن روشهاي جديد ديگه مقرون به صرفه نيست .

اينكه بعد از تحريم شدن ایران قرارداد خط لوله صلح (دوستی) با پاكسان بعد از چند سال كش و قوس سريع امضا ميشود جاي بسي سوال دارد اما در بازار شایعه شده که قراداد ساخت لوله این خط ( صلح و دوستی ) با شركت فسديد منعقد شده است كه خوشبختانه اين تحريم ها به نفع اين شركت خواهد شد .


شركتهاي پيمانكاري صدرا و آذرآب

متاسفانه وقتي شركتهاي شل و ريپسول جندين سال در اجرا و تحويل فازهاي پارس جنوبي تاخير داشتند با يک حركت ضربتي مسولين تمامي فازهاي پارس جنوبي را بعد از تحريم شدن خيلي سريع به پيمانكاران داخلي واگذار گردید.

متاسفانه چون صدرا گذشته خوبي در اجراي پروژها با مديريت قبلي نداشته بازار هنوز اعتماد لازم را به شركتهاي اين گروه پيدا نكرده و بازار با نوسانات يك در ميان مثبت و منفي اين شركتها مواجه شده است . 

در مورد این گروه 2 فرضیه وجود دارد اول اینکه بعضي معتقدند اين قراردادها صوري است و شركت زير مجموعه و وابسته به صدرا سودي از اجرا اين پروژه ها نخواهند داشت و مجددا" اين پروژها به دلیل مشکل تامین قطعات و پایین بودن دانش فنی به شركتهاي خارجي واگذار خواهد شد.

دوم اینکه برخي نيز معتقدند كه اين پروژها فرصتي مناسبي براي صدرا است تا بتواند باز هم از دولت امتياز بگيرد همانطور که مستحضر هستیم برای اجرای کامل تمامی فازهای پارس جنوبی 35 ماه وزارت نفت مهلت به پیمانکاران داخلی داده است با توجه به مشکل نقدینگی که هم اکنون گریبان گیر اکثر این شرکتها است احتمالا" مسولین نظام تمهیداتی رااتخاذ خواهند نمود که شرکتهای داخلی راحتتر و سریعتر بتوانند این پروژها را اجرا نمایند که به نظر میرسد فرضیه دوم واقع بینانه تر باشد .


نیما موسوی
اشتراک گذاری :
ارسال نظر