بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر : ۳۳۱۲۰
به گزارش جوان، این پرونده با شکایت جمعی از فعالان بازار میوه تهران، اصفهان و شیراز تشکیل شد و اکنون در سازمان تعزیرات حکومتی روند بررسی قانونی خود را طی می‌کند.

در این پرونده یک گروه فعال (شامل چندین برادر) و دو شرکت دیگر غیر هم نام (پدر و پسر) متهم اصلی هستند. در این پرونده که در سازمان تعزیرات حکومتی در حال کارشناسی است، این سه شرکت متهم‌اند اقدام به گرانفروشی، واردات میوه نامرغوب، جعل اسناد و واردات میوه با مارک اسرائیل کرده‌اند. براساس متن شکایت بازاریان تهرانی، اصفهانی و شیرازی که در نهایت به تشکیل پرونده در سازمان تعزیرات منجر شده است این سه شرکت پدر و پسری و فامیلی در یک نمونه تخلف (به ادعای شاکیان بازاری) یکسری میوه وارد کشور کرده‌اند که با وجود آلوده بودن میوه‌ها اقدامی برای بازگرداندن یا منهدم ساختن آنها نکرده‌اند. بر اساس محتویات این پرونده یک تخلف شرکت فامیلی جعل گواهی قرنطینه کالاست.

متأسفانه پس از صدور دستور سازمان حفظ نباتات مبنی بر عودت تمامی پرتقال‌های وارداتی به کشورهای مبدأ (حاشیه خلیج فارس و بحرین) 90 تا 95 درصد محموله 5 هزار تنی یکی از این شرکت‌ها به بازار داخلی وارد شده است.

یکی از موارد شکایت فعالان صنف میوه‌‌وتره‌بار تهران، اصفهان و شیراز بارگیری و تخلیه پرتقال‌هایی با مارک اسرائیل بود. یکی از موارد دیگر این پرونده ادعای شاکیان مبنی بر واردات میوه قاچاق به کشور از جمله انگور امریکایی توسط یکی از شرکت‌های متهم پرونده است.

تقلب در ثبت سفارش به این نحو که با ثبت سفارش مثلاً 3 هزار تن از طریق تبانی با برخی مسئولان در گمرکات اقدام به واردات 6 هزار تن بار از دیگر اتهامات یکی از این سه شرکت است که از سوی شاکیان در پرونده مفتوحه در سازمان تعزیرات حکومتی مطرح شده است.

کم اظهاری در خصوص واردات موز یکی دیگر از تخلفات ذکر شده در پرونده این سه شرکت است.

از جمله موارد ذکر شده در پرونده تخلف یکی از این شرکت‌ها که از سوی شاکیان ذکر شده است سوء استفاده آنها از پیمان ارزی پس از جنگ تحمیلی است. این شرکت با رایزنی و جلب‌نظر برخی مسئولان کالاهای مشمول پیمان ارزی را به عنوان کالای باطل و فاسد تلقی می‌کردند و در نتیجه از این راه میلیون‌ها دلار به بیت‌المال ضرر و زیان رسانده‌اند.

بر اساس گفته آگاهان، بیشترین فعالیت شرکت‌های مذکور واردات موز و ایجاد انحصار در این بازار و کسب سودهای میلیاردی است.
با شکایت فعالان بازار تهران، اصفهان و شیراز پرونده‌ای برای بررسی شکایت آنها از این سه شرکت در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده است.

سازمان تعزیرات نیز برای بررسی بیشتر، این پرونده را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارسال کرده است.
سازمان تعزیرات همچنان منتظر بررسی و اعلام نظر سازمان حمایت است تا در رابطه با یکی از بزرگترین پرونده‌های تخلف در حوزه میوه رسیدگی کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر