بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۹
کد خبر : ۳۳۳۸۲
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، فصل مجامع شركت‌هاي داراي سال مالي 29 اسفند 88 در حالي اين روزها به ايام پاياني خود رسيده كه صبح امروز سهامداران صدرا به مجمع ساليانه اين شركت آمدند تا بابت ابهامات، شايعات موجود و آينده سرمايه گذاري خود پاسخ گيرند و تصميم گيري كنند.
در اين مجمع كه با حضور بيش از 68 درصدي مالكان در پژوهشگاه نيروگاه برگزار شده بود، در حالي اكثر سهامداران بر اعلام اخبار و وقايع مثبت اصرار داشتند كه در مقابل مديران و مالكان عمده اين شركت با تكيه بر واقعيت‌هاي موجود و آينده آن درخواست صبوري از سهامداران خرد داشته و اعلام كردند نبايد براي رفع سريع مشكلات و بهبود وضعيت انتظار نا بجايي وجود داشته باشد.

*عملكرد سال مالي 88 صدرا

براساس اين گزارش، در اين مجمع بعد از قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانوني توسط عباس هشي، حبيب جديدي مديرعامل صدرا عملكرد سال مالي اين شركت را در سه حوزه عمومي، مالي و عملياتي تشريح كرد و در خاتمه به سؤالات سهامداران پاسخ داد.
وي با بيان اينكه شركت صدرا با سابقه 40 ساله در حوزه‌هاي دريايي و ساخت شناورها، اولويت اصلي خود را بر حوزه نفت و گاز گذاشته به اقدامات انجام شده اشاره كرد و گفت: مشاركت در اتمام فازهاي يك، چهار و پنج، شش، هفت و هشت پارس جنوبي، پايان پروژه ميدان گازي سليمان، تحويل سكوي نيمه‌شناور ايران اميركبير و ساخت سه شناور پشتيبان آن، ساخت سكوي حفاري ايران خزر، اتمام آبگير پتروشيمي مبين و همچنين پل ميانگذر درياچه اروميه و راه‌اندازي واحد HIPS2 پتروشيمي تبريز از جمله اقدامات سال گذشته صدرا بود.
جديدي در بخش ديگري از اظهارات خود به مشكلات صدرا از زمان تحويل آن اشاره و خاطرنشان كرد: بدهي سنگين و كمتر از 800 ميليارد توماني (كه 60 تا 70 ميليارد تومان آن مربوط به بدهي معوق سهامداران عمده است) يكي از مشكلاتي بود كه اقدامات اساسي براي آن انجام شد كه در اين ميان مصوبه كارگروه حمايت از توليد دولت موجب تسريع اين مشكل شد.
اين مقام مسؤل با بيان اينكه صدرا عليرغم فعاليت‌هاي پروژه‌اي بزرگ، كارت بازرگاني نداشت و اخيرا آن را دريافت كرد ادامه داد: در برابر ديگر مشكلات از جمله عدم اطمينان كارفرمايان و وجود نام صدرا در ليست سياه وزارت نفت و همچنين عدم تزريق منابع مالي و باز بودن پروژه‌هاي قديمي و همچنين ساختار غير چابك و خروج نيروهاي كارآمد اقداماتي بعمل آمد كه در نهايت منجر به خروج نام صدرا از ليست سياه و انجام پروژه‌هاي قبلي و همچنين ساختار نيروي انساني كارآمد آن منتهي شد.
جديدي تكميل پروژه‌ها، تشكيل سه كميته تخصصي شامل كميته راهبردي پروژه‌ها، راهبردي شركت و نظام پيشنهادات، توسعه بازار و عضويت صدرا در كنسرسيوم فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي، مشاركت در كنسرسيوم فازهاي 13 و 22 تا 24 پارس جنوبي و همچنين بهسازي و توسعه منابع انساني را از دستاوردهاي صدرا در سال گذشته اعلام كرد.
به گفته وي در حالي اعداد و ارقام مربوط به فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي تا چند روز ديگر مشخص مي‌شود كه براي مشاركت در فاز 11 پارس جنوبي نيز دعوت شده و در اين ميان با طرف چيني توافق‌هايي براي ساخت جكت‌هاي دريايي بعمل آمده است. از سوي ديگر حضور صدرا در فاز 13 پارس جنوبي مربوط به پروژه‌هاي دريايي بوده و اين شركت در بخش خشكي آن كاري ندارد. اين در حاليست كه سهم صدرا از اين فاز ظرف يكي دو روز آينده مشخص خواهد شد.

* استراتژي‌ها و برنامه هاي آينده صدرا

جديدي در ادامه اظهارات خود استراتژي‌هاي صدرا را حضور در بازارهاي جهاني و تمركز بر حوزه پيمانكاري فراساحل صنايع و همچنين قرار گرفتن در زمره شركت‌هاي بين‌المللي صنايع دريايي و نفت با سه اصل انجام به موقع پروژه‌ها، رعايت كيفيت و انجام اقتصادي پروژه‌ها برشمرد و درخصوص برنامه‌هاي آينده صدرا خاطرنشان كرد: توسعه فضاي كسب و كار در داخل و خارج، تشكيل كنسرسيوم‌هاي مشاركتي با ساير شركت‌هاي داخلي و خارجي، بازاريابي براي پروژه‌هاي برون‌مرزي، انجام به موقع تعهدات فعلي پروژه‌ها، مديريت مناسب دارايي‌ها، پرداخت تعهدات و كاهش بدهي‌ها و همچنين افزايش ظرفيت‌هاي توليدي كارخانجات را از جمله برنامه‌هاي مد‌نظر صدرا اعلام كرد.
مديرعامل شركت صدرا در بخش ديگري از قرائت گزارش عملكرد هيئت مديره به حوزه مالي شركت اشاره كرد و گفت: در حالي براي تقسيط بدهي‌ها و استمهال با بانك‌ها توافقات نهايي شده و از طرف ديگر 6 ميليون يورو از طلب 12 ميليون يورويي فروشندگان طلبكار بخشيده شده است كه براي لغو اعمال ماده 14 قانون امور گمركي نيز تلاش‌هايي انجام گرفته است. از سوي ديگر با اداره دارايي بوشهر نسبت به تنظيم موافقت‌نامه براي پرداخت تقسيط ماليات و همچنين پرداخت بدهي‌هاي شركت به تأمين اجتماعي توافقاتي حاصل و بدهي تأمين اجتماعي به طور كامل پرداخت شده است.

*نتايج مصوبات كارگروه حمايت از توليد

جديدي به مصوبات كارگروه حمايت از توليد دولت اشاره كرد و گفت: هنوز هيچ نتيجه‌اي از اين مصوبات به دست نيامده است. بطوريكه طي برگزاري جلسه‌اي با مسؤلان وزارت صنايع اعلام شد وام 500 ميليون دلاري بابت نقدينگي صدرا و يكساله بوده و صدرا بايد 25 درصد آورده داشته باشد كه با توجه به نياز نقدينگي صدرا چنين تصميمي عملي نيست. بر همين اساس راه ديگري با وزارت صنايع در پيش گرفته شده است.
وي ادامه داد: از جانب ديگر هنوز افزايش محدوده منطقه ويژه اقتصادي بوشهر به بعد از جزيره صدرا ، ابلاغ نشده و در مورد رتبه‌بندي شركت نيز نتيجه‌اي به دست نيامده است. اين در حاليست كه اقدام دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به پرداخت مطالبات قانوني شركت به علت مشكلات فيمابين باقي مانده كه در حال پيگيري آن هستيم.

*حداقل به سه سال زمان نياز داريم

جديدي با اشاره به سود عملياتي شركت خاطرنشان كرد: زيان 3 سال گذشته صدرا و 211 ريالي هر سهم آن در سال گذشته در بودجه 89 مثبت شده است، اما سهامداران انتظار نداشته باشند كه در دوره كوتاه مدت صدرا به سود برسد چرا كه به حداقل سه سال زمان نياز داريم، اما واقعيت اين است كه جهت‌گيري صدرا مثبت و اين شركت با تمهيداتي از جمله كاهش هزينه‌ها رو به رشد است.
به گفته جديدي در بخش عملياتي صدرا نيز علاوه بر توسعه ميدان گاز سليمان و طرح توسعه ميدان رشادت و حضور در فازهاي 18 و 17 پارس جنوبي، ساخت دو دستگاه دكل حفاري دريايي خود بالابر و همچنين توليد 4 فروند كشتي براي شركت ملي نفت‌كش ونزوئلا، در جريان قرار دادن ميدان نفتي خشت و همچنين احداث تأسيسات آبگير پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس از ديگر موارد مربوط به عملكرد عملياتي صدرا است.
وي در خاتمه با بيان اينكه عليرغم وجود همه مشكلات و گرفتاري‌هاي مالي پروژه‌هايي نيز در دست اقدام قرار دارد خاطرنشان كرد: پروژه طراحي و ساخت جرثقيل دروازه‌اي، پروژه توسعه حوض خشك نكا، ساخت اسكله و Skid Way پروژه كشتي‌سازي جزيره، احداث انبارهاي مسقف، احياي مجدد كارخانه سكو‌ساز، پروژه برق‌رساني و تبديل جزيره صدرا به منطقه ويژه اقتصادي از جمله اين پروژه‌هاست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر