بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
حاصل 30 درصد افزایش فروش در سال 88

توزیع 820 ریال سود نقدی در مجمع دارو پخش

در بخش فروش شرکت با بیش از 30 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است که نقطه اطمینان بخشی برای سهامداران شرکت است.
کد خبر : ۳۳۴۱۷

مجمع عادی سالیانه شرکت داروپخش روز دوشنبه مورخ 89.4.28 راس ساعت 15:00 در محل مطالعات بهره وری منابع انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز ، ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای دکتر آذرنوش به عنوان رئیس مجمع و آقایان دکتر خلیلی و زرگری به عنوان ناظرین به همراه دبیری آقای دکتر فرزندی شکل گرفت.

همچنین آقای عیوضلو نماینده سازمان بورس و حسابرس نیز در جلسه مجمع حضور داشتند. در ابتدای جلسه دکتر فرزندی (مدیرعامل شرکت) به قرائت گزارش هیات مدیره ، پرداخت .

در پایان پس از استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی شرکت تصمیمات ذیل اتخاذ شد.

1- تصویب صورتهای مالی

2- تقسیم 820 ریال به عنوان سود نقدی هر سهم

3- ابقاء موسسه سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی و کثیر الانتشار


حاشیه مجمع:

به گزارش خبرنگار بورس نیوز ؛ مجمع داروپخش در حال برگزاری شد که تمام شاخص های عملکرد شرکت نسبت به سال گذشته روند بهتری داشت.

در بخش فروش شرکت با بیش از 30 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است که نقطه اطمینان بخشی برای سهامداران شرکت است.

همچنین سود هر سهم شرکت نسبت به سال گذشته بیش از 19 درصد افزایش داشته که حاصل عملکرد مثبت مدیریت و کارکنان شرکت بوده است این در حالی است که سال گذشته سال بحران اقتصادی در تمام جهان بوده است.

از سوی دیگر بازدهی بیش از 67 درصد سهام شرکت برای سهامداران طی یکسال گذشته بسیار خوشایند بوده و سهامداران را نسبت به آینده شرکت و تداوم سرمایه گذاری در آن امیدوار نموده است.

در ضمن نرخ بازده دارایی ها و حقوق صاحبان سهام نسبت به سال گذشته 2 درصد رشد داشته است.

همچنین در خصوص نسبت های مالی شرکت با اعداد مناسبی روبرو هستیم بطوریکه نسبت جاری شرکت برابر با عدد 3 است به عبارت دیگر شرکت در هر لحظه توانایی پرداخت طلب کلیه طلبکاران خود را بصورت آنی دارد که نشان از گردش مناسب وجوه نقد در شرکت است از سوی دیگر نسبت بدهی ها به دارایی ها برابر با عدد 24 است که نشان می دهد تنها 24 درصد از دارایی های شرکت از طریق بدهی تامین شده است.

همه موارد فوق حاکی از عملکرد مناسب شرکت در بخش تولید و فروش است.


معرفی سهامداران:

ردیف

شرح

سال مالی منتهی به 1388.12.29

تعداد سهام

درصد سهام به کل

1

شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین

446.475.251

74.41

2

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران

80.230.310

13.37

3

شرکت سرمایه گذری صبا تامین

39.803.060

6.63

4

سایر سهامداران (حقوقی و حقیقی)

33.491.379

5.58

جمع-600 میلیون سهم 1.000 ریالی

600.000.000

100


معرفی اعضای هیات مدیره :

ردیف

نام و نام خانوداگی

به نمایندگی از

سمت

1

دکتر غلامحسین نیک  نژاد

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

رئیس هیات مدیره

2

دکتر مرتضی آذرنوش

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین

نائب رئیس هیات مدیره

3

محمد علی وطنی

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران

عضو هیات مدیره

4

دکتر غلامحسین فرزندی

شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین

عضو هیات مدیره و مدیرعامل

5

فرشاد ملک وند فرد

شرکت داروسازی اکسیر

عضو هیات مدیره و معاون اجرایی


دستاوردها و موفقیتها:

× ارتقا برند داروپخش با بروز رسانی نشان تجاری (لوگو)

× شرکت منسجم شرکتهای گروه در نمایشگاه های خارجی به منظور افزایش


مروری بر برخی از نتایج عملکرد مالی گروه داروپخش:

vرشد 30 درصدی فروش تلفیقی گروه داروپخش:

در شرکتهای تولید رقم فروش برابر با میزان محصولات به شرکتهای توزیعی است در نتیجه در جمع فرش شرکتهای تولیدی و بازرگانی گروه، بخشی از فروش محصولات که از توزیع به بازار عرضه شده دو بار محاسبه می شود این رقم در محاسبه فروش تلفیقی شرکتهای اصلاح می شود . در سال 88 فروش تلفیقی شرکتهای گروه داروپخش با رشدی در حدود 30 درصد به بیش از 812 میلیارد تومان رسیده است.


v رشد 19 درصدی در سود خالص تلفیقی گروه داروپخش:

از نظر سودآوری با توجه به بحران های اقتصادی، تغییرات نرخ ارز و تحریم های بین المللی و افزایش هزینه های مالی، سود خالص تلفیقی شرکتهای گروه در حدود 19 درصد رشد داشته و بیش از 876 میلیارد ریال بوده است. با توجه به اینکه بخش عمده ای از فروش تلفیقی گروه ناشی از فعالیت شرکتهای توزیعی و بازرگانی است، حاشیه سود تلفیقی گروه در حدود 11 درصد می باشد.


v رشد 21 درصدی درآمد ناشی از سرمایه گذاری در هولدینگ داروپخش:

در سال 87 در آمد ناشی از سرمایه گذاری شرکت هولدینگ داروپخش 18 درصد داشته که در سال 88 با بیش از 21 درصد رشد به رقم 581 میلیارد تومان رسیده است.


v رشد 22 درصدی در سود خالص هولدینگ داروپخش:

در سال 88 سود خالص پس از کسر مالیات هولدینگ داروپخش با بیش از 22 درصد رشد به رقم 573 میلیارد ریال رسیده است . در حالیکه در سال 87 این مبلغ تنها 17 درصد رشد داشته است. این مهم ناشی از رشد درآمدها و کنترل هزینه ها بصورت همزمان می باشد در واقع هزینه های عملیاتی هولدینگ داروپخش با وجود رشد عمومی قیمتها در حدود 4.2 درصد کاهش داشته است.


v رشد 200 درصدی در دریافت نقدی وجوه حاصل از فعالیت های عملیاتی:

دریافت نقدی درآمدها یکی از اساسی ترین مشکلات شرکتهای سرمایه گذاری می باشد. هولدینگ داروپخش با تمرکز ویژه روی این مهم موفق شد تا با رشدی بیش از 200 درصد، این رقم را از 151 میلیارد ریال در سال 87 به رقم 453 میلیارد ریال افزایش دهد.



v رشد 197 درصدی در سود نقدی پرداختی به سهامداران:

برنامه ریزی های انجام شده در هولدینگ داروپخش طی سال 88 برای افزایش سود نقدی پرداختی به سهامداران منجر به پرداخت بیش از 433 میلیارد ریال سود نقدی در این سال گردید. رشد 197 درصدی در این شاخص به نسبت سالهای گذشته بسیار چشمگیر می باشد.


v رشد 37 دصدی در فاصله بین ارزش پرتفوی با ارزش بازار سرمایه:

ارزش روز سبد سهام شرکت داروپخش در مقطع 22 تیرماه 1389 بیش از 2.375 میلیارد ریال بوده است. (در این مبلغ ارزش سهام دو شرکت غیر بورسی بر اساس متوسط P/E صنعت دارو محاسبه شده است.) از طرف دیگر با در نظر گرفتن قیمت روز سهام داروپخش ارزش روز پرتفوی این شرکت در بورس در حدود 3.308 میلیارد ریال بوده که تفاوتی نزدیک به 1000 میلیارد ریال دارد. این مبلغ طی دو سال گذشته به ترتیب 77 درصد و 37 درصد رشد داشته است.


v رشد 24 درصدی در فروش شرکتهای تولیدی:

رقم مجموع فروش هفت شرکت تولیدی گروه داروپخش در سال 88 با رشدی در حدود 24 درصد به بیش از 4.575 میلیارد دلار رسیده است. در حالیکه رشد فروش شرکتهای تولیدی در سال گذشته 7.1 درصد بوده است . با توجه به اینکه رشد بازار دارویی کشور در حدود 20 درصد تخمین زده می شود، می توان انتظار داشت سهم بازار گروه داروپخش در بین شرکتهای تولیدی افزایش یافته است.


v رشد 25 درصدی در سود خالص شرکتهای گروه داروپخش :

در سال 88 مجموع سود خالص 8 شرکت از شرکتهای گروه داروپخش با 25 درصد رشد نسبت به سال قبل به بیش از 1.113 میلیارد ریال رسیده است در این بین شرکتهای توزیع داروپخش، کارخانجات داروپخش، اکسیر و زهراوی بیشترین سهم را داشته ، همچنین شرکت گسترش بازرگانی داروپخش با رشدی بیش از 105 درصد بیشترین رشد سود خالص در بین شرکتهای گروه به خود اختصاص داده است.


v رشد 18 درصدی صادرات گروه داروپخش:

در سال 88 صادرات گروه داروپخش با 18 درصد رشد نسبت به سال قبل به بیش از 19 میلیون دلار رسیده است. این مهم با رشد ویژه در شرکتهای داملران ، رازک و کارخانجات و همچنین صادرات بالای شرکت اکسیر محقق شده است. با توجه به اینکه کل صادرات دارو و مواد اولیه دارویی در کشور در حدود 50 میلیون دلار تخمین زده می شود، نزدیک به 40 درصد صادرات داروی کشور توسط گروه داروپخش صورت می گیرد.


v تحقق 104 درصدی بودجه به فروش شرکتهای گروه داروپخش:

در حالیکه در سال 87 سه شرکت از 8 شرکت اصلی گروه موفق به تحقق بودجه خود نشده بودند در سال 88 کلیه شرکتهای گروه با برنامه ریزی های انجام شده در خصوص تدوین دقیقی بودجه و همچنین کنترل مداوم عملکرد شرکتها گروه موفق به تحقق بودجه فروش خود شوند.


v افزایش 3 درصدی در بازده دارایی های شرکت گروه داروپخش:

نسبت بازده دارایی ها(ROA) در سنجش عملکرد شرکتها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این همواره در گروه داروپخش بالاتر از متوسط صنعت دارو بوده است. در سال 88 نیز این نسبت با بیش از 3 درصد رشد نسبت به سال قبل به 133 درصد رسیده است در حالیکه متوسط صنعت با 1 درصد افزایش 106 درصد می باشد.


برنامه های آینده شرکت:

پس از شروع موفقیت آمیز طرح تعالی سازمانی استراتژی محور در سال 88، برای ادامه حرکت شرکت در این مسیر گام های اساسی زیر در قالب پروژه های بهبود تعالی سازمانی و پروژه های زیر ساختی برنامه استراتژیک در جلسه ای با حضور مدیران ارشد و میانی هولدینگ و دبیران کمیته های عملیاتی به شرح زیر اولویت بندی شده است.

1. راه اندازی سیستم داشبورد آن لاین جهت پایش شاخصهای استراتژیک.

2. دریافت گواهینامه تعالی سازمانی در شرکتهای گره و تقدیرنامه برای هولدینگ

3. ایجاد بستر تبادل دانش و تجربیات در سطح گروه

4. توسعه و جاری سازی برنامه استراتژی در سطح شرکتهای تابعه

5. ایجاد کانون ارزیابی نیروی انسانی جهت توسعه، جانشین پروری و جذب

6. طرح جامع ارزیابی میزان آمادگی سرمایه اصلاعاتی در سطح شرکتهای گروه (شامل صنعت نرم افزار، سخت افزار و نیروی انسانی)

7. انجام نظرسنجی از مشتریان بصورت متمرکز

8. سنجش وضعیت خطوط تولیدی شرکتها از نظر فنی و ظرفیت استفاده و شاخص OEE


لینک سایت شرکت : 

http://www.dppharma.com/modules/products/products.php

اشتراک گذاری :
ارسال نظر