بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۰
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه عنوان شد:

لغو برگزاری مجامع شرکت ها تخلف و قابل پیگرد است

تبعیت کورکورانه عده ای از معامله گران بازار همچون سال 83 اگر چه نمونه بارز شایعه محوری است اما در منظری دیگر چنانچه ورودی شایعات از کانال تحلیل گری سرمایه گذاران عبور کند خروجی آن از ارزشمندی مناسبی برخوردار است و این قضیه فرق اساسی با بازار شایعه محور دارد.
کد خبر : ۳۳۴۷۸

فصل داغ مجامع آرام آرام روی به سردی می گراید و از این پس سهامداران باید برای دریافت سود خود طی دوره ای هشت ماهه برنامه ریزی کنند اما به هر حال در شرایط کنونی افزایش حجم معاملات و نقد شوندگی بازار را می توان در کنار بازگشایی نماد معاملاتی شرکت ها پس از برگزاری مجامع خود در بازار نظاره کرد.


لغو بی دلیل مجامع شرکتها

نکته جالب آنکه در کنار دل مشغولی بازار به برگزاری مجامع مختلف اتفاقاتی عجیب را شاهد بودیم و آن اینکه در این میان لغو مجامع برخی شرکت های بورسی بدون هیچ دلیل روشنی از سوی مدیران آنها چه توجیهی می تواند داشته باشد؟آیا در حقیقت این امر بلاتکلیفی عده ای از سهامداران را رقم نمی زند.

در همین رابطه مهدی افشار اعلم ،کارشناس بازار سرمایه کشور در گفتگو با خبر نگار بورس نیوز با اشاره به مطالب فوق گفت:بر اساس قانون تجارت لغو برگزاری مجمع عادی سالانه تنها در صورت عدم حضور سهامداران شرکت (کمتر از 51 درصد ) است و با تنفس در نوبت اول مواجه می شود .

حد نصاب تشکیل مجمع در نوبت دوم با حضور هر تعداد از دارندگان سهام می باشد از اینرو لغو هر گونه مجمعی در ارتباط با موضوعی غیر از عدم حد نصاب سهامداران آن شرکت غیر قانونی و تخلف است.

وی در برابر این سوال که آیا لغو مجمع عادی و فوق العاده شرکت سایپا از مصداق عدم رعایت قانون می باشد؟ اظهار داشت:در این زمینه هر گونه لغو مجمع به بهانه معامله عمده یا هر چیز دیگری وارد نبوده و کانون سهامداران حقیقی نیز می تواند این موضوع را پیگیری نماید چراکه کمترین نتیجه این قضیه بلا تکلیفی سهامداران این شرکت بوده و علاوه بر این تامین نقدینگی معامله بلوکی سایپا از سوی برنده این رقابت(سرمایه گذاری کارکنان سایپا) علامت سوال بزرگی است که باید در وهله اول کارگران سایپا به آن بیاندیشند.

شایان ذکر است که مجامع شرکتهای سایپا ، تراکتورسازی ایران ، بیمه دی ، تکنوتار ، گسترش خدمات کشاورزی به تعویق افتاده است و تا این تاریخ برگزار نشده است .


رکود در ماه مبارک رمضان

افشار اعلم با اذعان به اینکه بورس ایران بازاری فصلی است در خصوص دورنمای بازار در ماه مبارک رمضان و انگیزه معامله گران در چرخه عرضه و تقاضای بورس عنوان کرد:به لحاظ روال سنتی بازار سرمایه وجود رکود در معاملات طی ماه رمضان را به معنای عدم تحرک کافی معامله گران می توان حدس زد.

علاوه بر این نوع رفتارهای روانشناسانه معامله گران و جابجایی دوره های فصلی (مثلا ٌ فصل مجامع )در تغییر روند های بازار بسیار تاثیر گذار است.

وی در ادامه با رد هر گونه کاهش در ارزش معاملات بورس طی ماههای آینده ،افزود:اگر چه رشد فعلی بازار پذیرفتنی نیست ولی به هر حال تا زمانی که خریدار و فروشنده در بازار وجود دارد ،متعادل شدن معاملات امری بدیهی است البته در حال حاضر وجود صندوق های سرمایه گذاری مشترک به عنوان تثبیت کنندگان بازار معاملات بورس عمل می کند .


شایعه محوری عامل زیان است

افشار اعلم در ادامه این گفتگو با ذکر این نکته که بازار شایعه محور فرق اساسی با بازار تحلیل محور دارد گفت:تبعیت کورکورانه عده ای از معامله گران بازار همچون سال 83 اگر چه نمونه بارز شایعه محوری است اما در منظری دیگر چنانچه ورودی شایعات از کانال تحلیل گری سرمایه گذاران عبور کند خروجی آن از ارزشمندی مناسبی برخوردار است و این قضیه فرق اساسی با بازار شایعه محور دارد.

نکته آخر اینکه در این زمینه شفاف سازی اطلاعات دقیق و پاسخگویی مدیران و مسئولان سازمان بورس و شرکت های بورسی روی اجتناب ناپذیر در جهت خنثی سازی شایعات بوده و بدین لحاظ در برخورداری عده ای خاص از رانت اطلاعاتی موجود در فضای سهامداری از بین می رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر