بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۳
کد خبر : ۳۳۵۷۷
وزیران خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه گذشته جزئیات و مصادیق تحریم های مستقل و مضاعف این اتحادیه علیه ایران را تصویب کردند. این تحریم ها از دیروز نیز اجرایی شدند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، جزئیات این تحریم ها دیروز، سه شنبه در نشریه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد.

براساس متن منتشر شده، تحریم های مضاعف و مستقل اتحادیه اروپا شامل 65 شرکت و موسسه می شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با برنامه هسته ای ایران در ارتباط هستند.

در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا نام چهار نفر از مدیران ارشد اقتصادی ایران درج شده که مهمترین آنها علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت و محمد رضا موثق نیا مدیر گروه صنایع ثامن الائمه وابسته به سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع است.

همچنین 34 شرکت و موسسه ایرانی فعال در زمینه های انرژی، گاز، بانک و بیمه و شعبه های آنها و 31 شرکت و نهاد خدماتی دیگر مرتبط با این تعداد از شرکت ها نیز تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار می گیرند.

بانک آریان، شرکت آسا، بانک کارگشایی، شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران، چاپخانه بانک ملی، شرکت توسعه سرمایه گذاری سیمان، شرکت سیمان شمال، شرکت سیمان مازندران و نساجی مازندران از جمله موسساتی هستند که مشمول تحریم های تازه اتحادیه اروپا قرار گرفته اند.

بانک "فیوچر" مستقر در بحرین که دو سوم سهام آن به ایران متعلق است نیز تحت این تحریم ها قرار دارد.

شرکت های صنایع هوایی ایران، فناوری سانتریفیوژ ایران، بیمه ایران، ماشین سازی اراک و شرکت پرتو صنعت نیز از جمله شرکت های تحت تحریم اتحادیه اروپاست.

این تحریم ها شامل شش نفر از اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در راس آنها سردار علی فدوی از فرماندهان ارشد سپاه، پرویز فتاح وزیر سابق نیرو و نفر دوم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه و محمد رضا نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین می شود.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه حدود 812 شرکت در زمینه های مختلف در اختیار دارد.

در زمینه حمل و نقل دریایی نیز اتحادیه اروپا محدودیت های بیشتری را علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شعبه های آن و شرکت های خدماتی مرتبط با آن به اتهام مشارکت در حمل و نقل مواد دارای کاربرد هسته ای یا کاربرد دوگانه اعمال می کند.

نام 24 شرکت ارائه کننده خدمات کشتیرانی به ایران هم در این فهرست جای گرفته است که دفتر مرکزی آنها در ایران و کشورهای چین، مالت، سنگاپور، بریتانیا، امارات و آلمان قرار دارد.

همچنین موارد زیر در تحریم های مستقل اتحادیه اروپا علیه ایران آمده است.

ممنوعیت اقدام شرکت های اروپایی در سرمایه گذاری، کمک های فنی، انتقال فناوری و تجهیزات و پالایش نفت و فراوری گاز در ایران.

افزایش محدودیت مبادلات تجاری با ایران و افزایش توقف فعالیت های بانک ها و نهادهای مالی ایرانی در اتحادیه اروپا.

ممنوعیت فروش هر گونه تجهیزات مورد استفاده در صنایع موشکی یا فناوری هسته ای به ایران.

ممنوعیت فروش یا انتقال فناوری یا تجهیزات حفاری، کشف و استخراج گاز یا نفت در ایران به این کشور.

ممنوعیت اقدام شرکت های اروپایی به حمایت مالی یا کمک به حمایت مالی از سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز ایران

افزایش نظارت اتحادیه اروپا بر بانک های ایرانی فعال در این اتحادیه.

ممنوعیت تبدیل ارز بیش از 35 هزار یورو و 45 هزار دلار برای ایران در بانک های اروپایی مگر با موافقت رسمی دولت اروپایی میزبان بانک.

منع بانک های ایرانی از افتتاح شعبه در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا.

منع شرکت های اروپایی از بیمه شرکت های ایرانی یا شرکت های خارجی همکار با شرکت های ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

منع پرواز هر هواپیمای باری ایرانی یا در خدمت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

ممنوعیت سفر 41 مقام ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و توقیف منابع و سپرده های مالی آنها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله علی اکبر احمدیان از مقامات ارشد سپاه ، مرتضی صفاری فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه و حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر