بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۰
در بررسی صورت های مالی و گزارش هیأت مدیره بدست آمد :

سهم بی حاشیه یعنی درخشان تهران

از دیگر شواهد نیز می توان به عدم عکس العمل بازار به متوقف بودن نماد این شرکت از 27 تیرماه تا به امروز اشاره کرد .
کد خبر : ۳۳۷۵۵

شرکت تولیدی و صنعتی درخشان تهران با این که چهل و چهارمین سال فعالیت خود را در صنعت پلاستیک سپری می کند ، به نسبت سابقه و عملیات درونی خوب و معقول شرکتش در بورس بسیار کم سرو صدا و بی حاشیه بوده و کم مورد معامله قرار می گیرد . شاهد این مدعا نیز  رتبه 151 نقدشوندگی بورس طی امسال است .

از دیگر شواهد نیز می توان به عدم عکس العمل بازار به متوقف بودن نماد این شرکت از 27  تیرماه تا به امروز اشاره کرد .

به گزارش بورس نیوز ، البته شاید چون سهم متولی حقوقی خوبی در بازار نداشته و اکثر سهامدارانش بر خلاف دیگر شرکت ها و در یک اتفاق نادر حقیقی می باشند بتوان کم توجهی بازار را اینگونه نیز توجیه کرد .


بازدهی سهام

بازدهی شرکت در سال جاری 28.14 درصد بوده که طی 503 معامله ای که توسط 223 خریدار انجام شده بدست آمده است .جالب است که در سال 88 طی بازه مذکور یعنی از 88.01.01 تا 88.05.12 "پدرخش" تنها 9 روز کاری را تجربه کرده بود .

شاید از دلایل توجه بیشتر اهالی بازار به سهام این شرکت به رشد شاخص های عملکرد مالی شرکت ROA)) از 10.11 درصد در سال 86 به 16.33 درصد در سال 88 و رشد نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) شرکت از 19.93 درصد در سال 86 به 29.33 درصد در سال 88 رسیده است بتوان اشاره کرد .

سود واقعی شرکت نیز با رشدی 92.4 درصدی از 264 ريال در سال 86 به 508 ريال در سال 88 رسیده است .


طرح توسعه

با توجه به اینکه حاشیه سود صنعت پلاستیک در کشور ، با توجه به آزاد سازی نرخ های مواد اولیه مصرفی و عرضه آنها در بورس کالا کاهش یافته است ، شرکت در نظر دارد برای حفظ جایگاه خود به عنوان اولین صادر کننده کشور با خرید یک قطعه زمین در شهرک صنعتی و ساخت سالن های تولید جدید ، عملیات خود را توسعه دهد .

شرکت برای انجام این طرح توسعه قصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته نسبتاً خوب خود و همچنین در صورت لزوم آورده های نقدی سهامداران و اخذ تسهیلات را دارد .


ارزش ویژه هر سهم

ارزش ویژه هر سهم تولیدی و صنعتی درخشان تهران در حال حاضر 1831 ريال است که فاصله آن با قیمت 1608 ريالی روی تابلوی بورس عمدتاً ناشی از سود انباشته خوب شرکت می باشد که امکال افزایش سرمایه برای اجرای طرح های توسعه را نیز برای شرکت فراهم کرده است .

البته شایان ذکر است شرکت بر خلاف روند خود در سه ماهه اول امسال موفق به پوشش پیش بینی های 89 خود نشده و 22 ريال زیان محقق کرده است .

حال باید دید شرکت خواهد توانست از وضعیت ایجاد شده در حال حاضر بیرون آمده و به روند صعودی خود که طی سه سال گذشته در پیش گرفته بود باز گردد یا خیر .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر