بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر : ۳۳۹۰۸
اوایل امسال بود که در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز و پتروشیمی برای اولین بار در سمت جدید، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهاراتش را با انتقاد از نحوه خصوصی سازی در شرکت متبوعش آغاز کرد.

بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی که سال گذشته به دستور میرکاظمی و به بهانه جوانگرایی در نفت بر مسند مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکیه زد این روزها خود را آماده می کند تا اولین مدیری باشد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به روش جدید مدیریت می کند.چرا که با تصویب اساسنامه جدید این شرکت ، NPC  به یک شرکت توسعه ای تبدیل خواهد شد که بخش اعظم فعالیت آن مدیریت خواهد بود.اگرچه این احتمال می رود که در اینصورت ساختمان اشرافی و بزرگ این شرکت به یک اتاق کوچک در وزارت نفت تبدیل شود و بیات نیز به این وزارتخانه و به جمع دیگر معاون های وزیر چون معاون برنامه ریزی ، منابع انسانی و ... بپیوندد اما وی شدیدا این نظریه را در گفت وگو با خبرآنلاین تکذیب می کند و تاکید دارد:شرکت ملی صنایع پتروشیمی با قدرت گذشته اما با روشی جدید به حیاتش ادامه خواهد داد.با این حال توضیحات بیات در خصوص وضعیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی  که مشروح آن را در ادامه می خوانید حکایت ازروزهای پر هیاهویی در آینده نزدیک برای این معاون وزیر دارد چرا که وی باید اولین کسی باشد که روش جدید در پتروشیمی را امتحان خواهد کرد و آزمون و خطاهای وی قطعا مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

آقای بیات اوایل امسال در یک اظهار نظر در خصوص اصل 44 در پتروشیمی از نحوه خصوصی سازی گلایه داشتید.هنوزم معتقدید خصوصی سازی به سمت درستی حرکت نمی کند؟

آنزمان هم من معتقد بودم بخش خصوصی با سرعتی که واگذاری ها در دولت پیش گرفته است پیش نمی رود.در واقع بخش خصوصی در حال حاضر پاسخگوی عملکرد خود نیست و شاید این یکی از اصلی ترین نگرانی های موجود باشد.شاید به نوعی بتوان گفت کسانی که مدعی بخش خصوصی هستند با کندی حرکت می کنند و پابه پای قانون نمی آیند و همین امر باعث شده بخش خصوصی بسیار کمرنگ باقی بماند و این از جهت آنکه مدیریت اقتصاد کشور کم کم در اختیار آنها قرار می گیرد نگرانی ایجاد می کند.

فکر می کنید ما برای خصوصی سازی در پتروشیمی ها با چه چالش هایی مواجه هستیم؟

یکی از مهمترین مشکلات این است که در حال حاضربسیاری از مجتمع های پتروشیمی که واگذار شده اند پیش از واگذاری دارای وام های مختلف بوده اند که بعضا بازپرداخت اقساط انها تا سال 2020 به طول می انجامد.این در حالی است که این مجتمع ها در حال حاضر واگذار شده اند و تضمینی هم در قبال این پرداخت وجودندارد و اگربخش خصوصی این وام ها را پرداخت نکند به دلیل اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تضمین کننده این وام ها بوده با مشکلات زیادی مواجه خواهدشد.بنابراین شاید یکی از اساسی ترین مشکلات همین باشد که در قانون برای تعیین و تکلیف تضمین تسهیلات ارزی و ریالی اعطاء شده به شرکت های واگذار شده و نحوه تسویه مطالبات با شرکت ملی صنایع پتروشیمی بند یا تبصره ای در نظر گرفته نشده است.به مشکلات دیگری چون چند بارگی مالکیت و مدیریت در شرکت ها و ایجاد مشکلات در تغییر سیاست ها ،مشکلات پیشروی نیروی انسانی شرکت های قابل واگذاری و ایجاد تمهیدات برای خریداران آتی سهام به لحاظ تناقض در مقررات و آیین نامه های وزارت نفت با سایر ارگان ها ، تحت الشعاع قراردادن اجرای بموقع طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی کشور با توجه به عدم وصول مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت های سرمایه پذیر واگذارشده،عدم توجه به زنجیره ارزش تولید در واگذاری ها ، مشکلات ناشی از عدم تبعیت شرکت های واگذار شده از برنامه های منسجم و هماهنگ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز می توان اشاره کرد.بنابراین مشکلات و چالش های زیادی وجود دارد که در تلاشیم با راهکارهایی آنها را مرتفع کنیم.

دو تا پتروشیمی هم که اخیرا دچار حادثه آتش سوزی شده بودند ظاهرا خصوصی هستند؟

درسته ؛ هر دو این مجتمع ها به بخش خصوصی واگذار شده اند.برهمین اساس برای افزایش ایمنی بیشتر مجتمع ها در تلاشیم تا قوانین جدیدی وضع کنیم و ابلاغ کنیم تا از ایجاد مجدد این حادثه ها جلوگیری کنیم.

در صورت واگذاری مجتمع های پتروشیمی به بخش خصوصی و مدیریت این مجتمع ها توسط این بخش وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی چه خواهد بود؟این شرکت همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند؟

در اینصورت تکلیف روشن است شرکت ملی صنایع پتروشیمی یک سازمان توسعه ای می شود.در واقع مسوولیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چند بخش تقسیم بندی خواهد شد.بخش اول در واقع در ابتدای کار شناسایی و مطالعه زیرساخت ها و آماده کردن فرصت ها و ارجاء انها  تحت عنوان مجوزهای مختلفی که نیاز دارد  به بخش سرمایه گذاران است.

بخش دوم اگر بدانیم یک جاهایی صنایع خطر پذیر داریم یا فناوری خاصی می خواهد یا مناطق محروم کمترتوسعه یافته سرمایه گذاران نمی آیند سرمایه گذاری کنند در این موارد ما مجاز هستیم تا 49درصد در کنار بخش خصوصی به صورت مشارکتی سرمایه گذاری کنیم.برای این سرمایه گذاری ها نیز منابع ما از دو روش تامین خواهد شد.روش اول سرمایه گذاری از طریق  وجوه حاصل از فروش دارایی هاست و روش دوم جذب منابع اعتبارات گذشته و آینده که از بازار سرمایه جذب می کنیم که در اینصورت اقساط این تسهیلات نیز از تولیدات مجتمع ها تامین خواهدشد.به نوعی شاید باید گفت مسوولیت های شرکت ملی صنیع پتروشیمی شاید در اینصورت بیشتر نشود اما به نسبت گذشته کمتر هم نخواهد بود. شاید به نوعی شبیه ایدرو شویم.راهی که ایدرو در گذشته رفته ما امروز در پیش داریم.

 در حال حاضر چند مجتمع پتروشیمی برای واگذاری باقی مانده است؟

اکثر مجتمع های ما واگذار شده اند.معدود پتروشیمی مثل مجتمع شیرازو تبریز مانده اند که البته فرایند واگذاری انها هم طی شده و بزودی واگذار می شوند.البته 12 مجتمع هم قرا است در قالب یک هلدینگ به نام خلیج فارس واگذار شوند که اساسنامه آن هم تنظیم شده و بزودی مراحل واگذاری آن هم انجام خواهد شد.براین اساس تا کنون 35 شرکت زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شده است.

امسال هم مثل سال های گذشته تصمیم دارید 10 مجتمع پتروشیمی را وارد مدارد بهره برداری کنید؟

در سال 1389 با راه اندازی 11طرح خواهیم توانست هر 33 روز یک طرح را به مرحله بهره‌برداری برسانیم. در این خصوص تاکنون فاز دو پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مروارید افتتاح شده‌اند.

در این زمینه لازم است واحدهای پتروشیمی اصفهان، فاز اول اروند، طرح توسعه پتروشیمی تبریز، پتروشیمی امیرکبیر، واحد آریا فسفریک جنوب، فجر دو ، فاز اول خط لوله اتیلن غرب، پلیمر کرمانشاه و توسعه پتروشیمی مبین بهره‌بردرای شوند که ظرفیت آن‌ها در مجموع 6.080 میلیون تن است.

شاید لازم باشد تاکید کنم که  در برنامه پنجم توسعه در مجموع 61طرح تعیین شده که 46 طرح آن با ظرفیت 50 میلیون تن و سرمایه مورد نیاز 25 میلیارد دلار مختص برنامه پنجم توسعه است که از این تعداد ‌15 طرح به ظرفیت 8.29 میلیون تن جزو طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی بوده، 22 طرح به ظرفیت 8.16 میلیون تن جزو طرح‌های تکلیفی و استانی دولت و 9 طرح به ظرفیت 6.3 میلیون تن در سال جزو طرح‌های سرمایه‌گذاری و واگذار شده به بخش خصوصی است.

برای تامین خوراک این مجتمع ها با مشکل مواجه نخواهیدشد؟

در حال حاضر تعیین قیمت خوراک یکی از چالش‌های اصلی در توسعه صنعت پتروشیمی است. به این منظور امیدواریم با تعیین قیمت، حضور شرکت‌های خارجی در برخی از پتروشیمی‌ها تسهیل و تسریع شودتا شاید از این طریق بتوان کمبود خوراک را جبران کرد.

آیا محاسبه ای داشتید که بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی چقدر گران تر از قیمت بین المللی آن در می آید؟

براساس محاسبه هایی که ما ناجام دادیم البته با لحاظ کردن توقف تولید محصولات و ... هزینه هر تن بنزین تولیدی از مجتمع های پتروشیمی 35 تا 50 دلار بیشتر از قیمت روز و بین المللی آن خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر