بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
در تحلیل بنیادی سرمایه گذاری صنعت و معدن مشخص شد :

تولد دوباره " وصنعت "

اگر چه شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن تقریباً طی چهار سال اخیر با یک رکود عمیق ، عمدتاً سهامش زیر قیمت اسمی در بازار معامله می شد اما به نظر می رسد با حضور مدیریت جدید در این شرکت و به تبع آن اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری، "وصنعت" تولدی دوباره یافته است .
کد خبر : ۳۳۹۲۰
در هفته جاری قیمت سهام سرمایه گذاری صنعت و معدن برای اولین بار طی چهار سال گذشته رکورد قیمت زد و از مرز 117 تومان عبور کرد به همین بهانه به بررسی وضعیت شرکت پرداختیم .

 تاریخچه:

شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در تاریخ 1362.07.02 تحت نام شرکت لامپ البرز تأسیس شد ، سپس در تاریخ 75.03.12 نام شرکت به سرمایه گذاری صنعت و معدن تغییر یافت ، شرکت در 76.12.25 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و در تاریخ 77.06.31 اولین معامله روی سهام شرکت انجام گردید .

موضوع فعالیت شرکت :

براساس آخرین تغییرات انجام شده در اساسنامه شرکت در مجمع عمومی فوق العاده مورخ 77.04.10 صاحبان سهام ، موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارت از سرمایه گذاری و مشارکت در شرکتها ، مجتمع ها ، طرح ها و واحدهای تولیدی ، صنعتی ، بازرگانی و خدماتی و نیز مبادرت به هر گونه عملیات مالی ، پولی ، بازرگانی و نیز خرید و فروش کالا و سهام می باشد .

سهامداران شرکت :

بانک صنعت و معدن با دارا بودن نزدیک به 60 درصد از سهام این شرکت عملاً در شرکت اعمال مدیریت می کند . صندوق بازنشستگی نفت با داشتن 10.51 درصد و لیزینگ صنعت و معدن با 9.11 درصد از سهام سرمایه گذاری صنعت و معدن از دیگر سهامداران مهم شرکت می باشند .

سرمایه شرکت :

سرمایه حال حاضر شرکت 1500 میلیارد ريال است که از سال 84 تا به حال افزایش نداشته است به نظر می رسد با توجه به ماهیت سرمایه گذاری بودن شرکت ، افزایش سرمایه به زودی در شرکت اتفاق بیفتد ، زیرا قطعاً تعدادی از شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری صنعت و معدن قصد افزایش سرمایه خواهند داشت و شرکت برای از دست ندادن سهمش در شرکتهای سود ده زیر مجموعه مجبور به افزایش سرمایه است همچنین افزایش حجم سرمایه گذاری در برخی شرکتهای پر بازده نیز می تواند مد نظر قرار داشته باشد .

میزان سهام مدیریتی و غیر مدیریتی شرکت :

شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن با در اختیار داشتن 49عضو هیأت مدیره در شرکت های زیر مجموعه ، بر 1594 میلیارد ريال از سرمایه گذاری های خود کنترل مدیریتی دارد . این سهم کنترل مدیریتی از کل سبد سهام شرکت های بورسی معادل 43 درصد و در سبد شرکت های غیر بورسی معادل 64 درصد می باشد که جمعاً 49 درصد از کل سرمایه گذاری ها را شامل می شود .

این یعنی شرکت نیمی از سرمایه گذاریهایش را با هدف حفظ سهام شرکت ها سودآوری در بلند مدت انجام داده است .

درآخرین صورت وضعیت پرتفوی یک ماهه منتهی به 89.4.31 ، شاهد سرمایه گذاری شرکت در 65 شرکت بورسی و 48 شرکت غیر بورسی هستیم .

بالاترین حجم سرمایه گذاری های شرکت از نظر بهای تمام شده با 43.94 درصد به بخش سایر محصولات کانی غیر فلزی تعلق دارد و پس از آن واسطه گریهای مالی با 30.92 و ماشین آلات و تجهیزات با 5.02 درصد قراردارند .

نگاهی به پرتفوی بورسی شرکت :

همانگونه که در جدول زیر مشاهده می کنید پنج شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ ، لیزینگ صنعت و معدن ، سیمان فارس و خوزستان ، پارس سوئیچ و سرمایه گذاری آتیه دماوند در حالی که به تنهایی 63.7 درصد از کل بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت را تشکیل می دهند ولی تنها 52.7 درصد از ارزش پرتفوی را در اختیار دارند .

در این میان سیمان فارس و خوزستان با 18 درصد اختلاف با ارزش روزش بیشترین نقش را کاهش ارزش پرتفوی شرکت ایفا کرده و به عنوان بدترین خرید شرکت و پارس سوئیچ با 7.3 درصد اختلاف با ارزش روز خود به عنوان بهترین خرید شرکت در مقطع فعلی محسوب می شود.

شرکت

درصد بهای تمام شده به کل

درصد ارزش روز به کل

کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ

9.9

13.5

لیزینگ صنعت و معدن

11.9

11.9

سیمان فارس و خوزستان

27.6

9.6

پارس سوئیچ

2.1

9.4

سرمایه گذاری آتیه دماوند

12.2

8.3

جمع

63.7

52.7

شرکت در تیرماه در مجموع بیش از 25 میلیارد ريال از حجم سرمایه گذاری هایش در شرکتهای بورس کاسته است ولی با افزایش تنوع در پرتفوی خود 15 شرکت بورسی به پرتفوی خود افزوده است . بیشترین کاهش سرمایه گذاری مربوط به صنعت پست و مخابرات است و بیشترین افزایش سرمایه گذاری در گروه فلزات اساسی و ماشین آلات و دستگاه های برقی صورت گرفته است .

ارزش ویژه هر سهم شرکت :

باتوجه به آخرین ترازنامه شرکت ارزش ویژه هر سهم صنعت و معدن حدود 1414 ريال است که اختلاف آن با قیمت فعلی سهم عمدتاً ناشی از سود انباشته خوب و بالای شرکت است .

محاسبه NAV   شرکت

واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز NAV هر سهم سرمایه گذاری صنعت و معدن را بر اساس آخرین صورت وضعیت پرتفوی یک ماهه منتهی به 89.04.31 برآورد کرد که در جدول زیر مشاهده می کنید .

شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن

جمع حقوق صاحبان سهام

2.120.854 میلیون ريال

افزایش ارزش سرمایه گذاری های شرکت نسبت به بهای تمام شده

89.181  میلیون ريال

خالص ارزش دارایی ها (NAV)

2.210.035 میلیون ريال

سرمایه شرکت

1.500.000 میلیون ريال

NAV هر سهم

1473  ريال

این در حالی است که قیمت سهم این شرکت در حال حاضر حدود 30 تومان پایین تر و در اخرین معامله در 89.05.17 1167ريال بوده است که با ارزش ذاتی دارایی های شرکت فاصله زیادی داشته و در حدود 79 درصد ارزش ذاتی سهم می باشد .

این یعنی شرکت اگر در حال حاضر قصد انحلال داشته باشد در حدود 30 تومان بیشتر به ازای هر سهم به سهامدارانش بابت سرمایه گذاریشان پرداخت می کند .

لازم به ذکر است در جدول فوق با توجه به ترکیب سرمایه گذاریهای خارج بورسی شرکت و اخذ ذخیره کاهش ارزش در مورد برخی از آنها ، ارزش بازار سرمایه گذاریهای مزبور معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است .

نگاهی به گزارش عملکرد واقعی 9 ماهه شرکت :

نگاهی به عملکرد واقعی 9 ماهه شرکت برای سال مالی منتهی به 89.6.31 سود هر سهم در شرکت در حالی عدد 175 ريال را نشان می دهد که درست در مدت مشابه سال گذشته شرکت 155 ريال زیان برای هر سهمش به ارمغان آورده بود .

عمده دلیل این رشد فاحش ، افزایش 460 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت و بدست آوردن 199 میلیارد ريال از این محل و همچنین کسب 76 میلیارد ريال سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت می باشد .

هزینه های مالی صفر شرکت نیز یک نقطه قوت برای آن محسوب شده و بسیار مثبت ارزیابی می شود . البته منوط به اینکه شرکت نتواند با استفاده از تسهیلاتی که اخذ می کند بازدهی بیشتر از نرخ آن تسهیلات نصیب سهامدارانش کند . که با توجه به ماهیت سرمایه گذاری شرکت به نظر می رسد این مسئله در توان شرکت بوده و کمی از این جهت قصور صورت گرفته است.

* نتیجه گیری :

اگر چه شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن تقریباً طی چهار سال اخیر با یک رکود عمیق ، عمدتاً سهامش زیر قیمت اسمی در بازار معامله می شد اما به نظر می رسد با حضور مدیریت جدید در این شرکت و به تبع آن اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری، "وصنعت" تولدی دوباره یافته است . شاهد این مدعا نیز عبور قیمت سهام از 1200 ريال طی معاملات روز گذشته در بازار بود .

در نهایت پیش بینی می شود با توجه به تحلیل های از نظر گذشته و استراتژی جدید مدیریت در واگذاری و تحصیل سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری ، دستیابی به رکوردهای جدید قیمتی و سودآوری بیشتر پرتفوی طی ماه های پیش رو دور از دسترس نباشد .

واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز  


اشتراک گذاری :
ارسال نظر