بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱
در بررسی شرکت حمل نقل پتروشیمی بدست آمد :

نبود تنوع در راه های کسب درآمد ، پاشنه آشیل شرکت

در این زمینه توجه شما را به کاهش درآمد حاصل از حمل و سایر درآمدها همچنین گرایش شرکت به بخش ترخیص کالا و افزایش درآمد از این طریق طبق گزارش هیات مدیره جلب می نماییم که بیانگر صحت نگرانی از ادامه فعالیت شرکت است و در تصویر ذیل به صورت های لایت نمایش داده شده است .
کد خبر : ۳۳۹۳۰

به گزارش واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز ، شرکت حمل نقل پتروشیمی با نماد "حپترو" از سال 82 تا به حال در بورس اوراق بهادار در گروه حمل نقل ، انبارداری و ارتباطات فعالیت می کند .

این شرکت در راستای خوراک رسانی به مجتمع های پتروشیمی ، حمل ، ترخیص و انبارداری محصولات تولیدی شرکتهای مذکور فعالیت می کند . این شرکت با در اختیار داشتن تانکرهای مخصوص حمل مایعات و گازها از قدرت و انحصار ویژه ای در این خصوص برخوردار می باشد .

عملکرد در بازار سهام :

سال 89 : بر اساس گزارش بورس نیوز این شرکت طی 51 روز کاری خود در سال جاری با اینکه قیمتش 3578 ریال کاهش داشته است ولی باتوجه به 4150 ریال DPS که در مجمع بین سهامدارانش تقسیم کرده است توانسته 33 درصد بازدهی را در مجموع نصیب سهامداران خود کند . بازدهی مذکور طی 209 معامله که توسط 92 خریدار انجام شده است حاصل گردیده است .

سال 88 : شرکت در همین بازه زمانی در 29 روز کاری خود در سال گذشته با احتساب 2000 ريال DPS حدود 36 درصد بازدهی را برای سهامدارانش به ارمغان آورده بود .

بنابراین شرکت در زمینه عملکرد خود در بازار سهام با کسب 3 درصد بازدهی کمتر ناموفق تر از سال گذشته عمل کرده است .

مقایسه عملکرد سه ماهه شرکت در سال 88 و 89 :

شرکت در بهار سال 88 موفق شده بود 38.2 درصد سود عملیاتی خود را محقق کند در حالی که طی سه ماهه اول امسال شرکت تنها موفق به پوشش 22.1 درصد از سود عملیاتی که پیش بینی کرده بود شده است .

شایان ذکر است شرکت امسال با بدست آوردن 4784 میلیون ريال سود عملیاتی نسبت به 9894میلیون ريال سود عملیاتی که پارسال کسب کرده است ، 51 درصد افت داشته که اصلاً مثبت ارزیابی نمی شود .

این مسئله با تأثیر گذاری در EPS شرکت باعث افت 47.7 درصدی آن از 911 ريال برای هر سهم در سال گذشته به 476 ريال در این بازه سه ماهه شده است .

نکته مهم در صورت های مالی :

نکته جالب و مهمی که در صورت های مالی حمل و نقل پتروشیمی به شدت خود نمایی می کند هزینه های مالی صفر شرکت در سال گذشته و امسال است . شاید در نگاه اول این قضیه نکته مثبتی برای حمل و نقل و پتروشیمی به چشم آید ولی نکات بسیاری در پس آن نهفته است !؟

درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شر کت نیز مانند هزینه های مالی عدد صفر را نشان می دهند یعنی مدیران این شرکت تنها راه کسب درآمد را فعالیت اصلی شرکت که عقد قراردادهای حمل و نقل در مورد شرکت های پتروشیمی است برگزیده اند در حالی که راه های کسب در آمد در شرکت های مختلف بورسی بسیار زیاد است که شرکت ها می توانند از این راهها بهره گیرند از جمله سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی ، مانند خرید سهام بانکهای خصوصی ، بیمه ها و یا لیزینگ ها که قدرت چانه زنی شرکت را نیز افزایش می دهد و یا تأسیس یک شرکت خدماتی بیمه حمل کالا که شرکت دائماً با آن سر و کار دارد .

در این زمینه توجه شما را به کاهش درآمد حاصل از حمل و سایر درآمدها  همچنین گرایش شرکت به بخش ترخیص کالا و افزایش درآمد از این طریق طبق گزارش هیات مدیره جلب می نماییم که بیانگر صحت نگرانی از ادامه فعالیت شرکت است و در تصویر ذیل به صورت های لایت نمایش داده شده است .



راهکار

به نظر می رسد اگر مدیران شرکت کمی ریسک پذیر تر بوده و راه های کسب درآمد خود را تنوع بخشند خواهند توانست در بلند مدت سودآوری شرکت خود را افزایش دهند .

پس هزینه های مالی صفر مثل یک شمشیر و لبه برای شرکت عمل کرده و در عین حال که نقطه مثبت و قوت شرکت محسوب می شود می تواند به عنوان یک نقطه ضعف نیز برایش ارزیابی می شود زیرا شرکت از اهرم مالی برای بهبود کسب و کار خود بهره نبرده است . مضاف بر این شرکت سرمایه نسبتاً کمی نیز دارد و کمبود نقدینگی برای اجرای طرح های جدید و نوسازی ناوگان حمل و نقل شرکت و همچنین ورود به بخش سرمایه گذاری کاملاً حس شده و به نظر می رسد نیاز به افزایش سرمایه دارد .

البته گفتنی است در همین راستا شرکت مراحل قانونی افزایش سرمایه که در تاریخ 87.03.12 تا به حال به علت تغییر مالکیت شرکت از دولتی به خصوصی مسکوت مانده است را نیز دنبال می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر