بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۰
با توجه به اینکه کل هزینه راه اندازی این 2 فاز در حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده شده است سهم مپنا در این فازها در حدود 3 میلیارد دلار خواهد بود . همچنین میتواینم با توجه به مهلت 35 ماه وزارت نفت به پیمانکاران ایرانی برای تحویل پروژها , در حدود 1000 میلیارد تومان افزایش درآمد برای هر سال مالی مپنا منظور نماییم .
کد خبر : ۳۴۰۵۰

سرمایه فعلی این شرکت 795 میلیارد تومان میباشد درآمد ارائه خدمات برای سال مالی منتهی به 89.12.29 طبق آخرین گزارش شرکت مبلغ 2هزار و 632 میلیارد تومان برآورده شده است که نسبت به سال مالی قبل با افزایش 8 درصدی مواجه شده است .

شرکت افزایش درآمد برای سال جاری را ناشی از فعالتر شدن پروژه های 10 نیروگاه و همچنین پروژه های جدید منوط دانسته است .

شرکت EPS هر سهم خود را بر اساس حاشیه سود 17 درصد مبلغ 518 ریال اعلام نموده است . که تا تاریخ 89.3.31 توانسته است مبلغ 78 ریال از سود خود را محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش بیش از 70 درصدی مواجه گردیده است .

با توجه به اینکه در سال جاری طبق آخرین گفته مسئولان دولت در نیمه دوم سال 89 لایحه هدفمند شدن یارانه ها اجرا خواهد شد این شرکت از محدود شرکتهای بازار سرمایه میباشد که بعد از اجرایی شدن این قانون نه تنها با افزایش هزینه ها و کاهش سود مواجه نمی گردد بلکه به دلیل داشتن چند نیروگاه خصوصی و عدم تاثیر پذیری انرژی در فعالیت شرکت با افزایش سود آوری قابل توجه ای مواجه میشود .

به همین دلیل در سال جاری همچنان که در بازار سرمایه مشاهده می کنیم اقبال سهامداران به این سهم را به دلیل چشم انداز روشن آن در آینده شاهد هستیم .

در بخشهای زیر سعی برآن شده است که با دقت بیشتری نسبت به این سهم برآوردی از سود آوری مپنا در سال جاری داشته باشیم .

پروژه های مپنا :

مپنا نیز یکی از شرکتهای پیمانکار ایرانی میباشد که در بزرگترین قرارداد صنعت نفت کشور مشارکت داشته است . در حاضر مپنا در 2 فاز 13و 14 پارس جنوبی مشارکت دارد . با توجه به اینکه کل هزینه راه اندازی این 2 فاز در حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده شده است سهم مپنا در این فازها در حدود 3 میلیارد دلار خواهد بود . همچنین میتواینم با توجه به مهلت 35 ماه وزارت نفت به پیمانکاران ایرانی برای تحویل پروژها , در حدود 1000 میلیارد تومان افزایش درآمد برای هر سال مالی مپنا منظور نماییم .

در صورتیکه شروع کار و فعالیت مپنا را درسال جاری در فازهای پارس جنوبی ابتدای مهر ماه فرض کنیم درآمد مپنا در سال جاری مبلغ 500 میلیارد تومان افزایش میابد در صورتیکه حاشیه سود شرکت مبلغ 19 درصد فرض نماییم مپنا احتمالا" توانایی افزایش 12 الی 14 تومانی EPS خود را تا پایان سال جاری دارا میباشد .

با هماهنگی و مساعدت وزارت صنایع با شرکتهای بزرگ و انرژی بر از جمله فولاد مبارکه – فولاد خوزستان – گل گهر – چادرملو – آلومینیم ایران , زمینه مذاکرات و داشتن یک نیروگاه خصوصی تحت مالکیت این شرکتها در حال انجام است که قطعا" ساخت نیروگاه بر عهده مپنا میباشد .

طبق مصوبه دولت نیز باید 3 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برای 5 واحد صنعتی کشور احداث شود. تا تاریخ 89.5.22 تنها قرارداد ساخت نیروگاه 1000هزار مگا واتی بین مپنا و فولاد مبارکه به ارزش تقریبی 500 میلیون یورو (670 میلیارد تومان ) منعقد گردیده است .

همچنین طبق اعلام مسئولین دولت برای تهیه رقم فوق از حساب صندوق ذخیره ارزی استفاده میشود . حدودا" 3 سال ساخت نیروگاه برای مپنا زمان بر خواهد بود . در صورتیکه تا پایان آبان ماه بقیه قرادادها نیز منعقد گردد کل سهم مپنا به ازای ساخت این 5 نیروگاه مبلغ 2000 میلیارد تومان میباشد که برای هر سال مالی تقریبا" میتواینم 700 میلیارد تومان افزایش درآمد را برای مپنا تخمین بزنیم .

در صورتیکه کار ساخت کل نیروگاه ها را برای سال جاری از ابتدای آذرماه فرض نمائیم درآمد مپنا برای سال جاری مبلغ 230 میلیارد تومان با افزایش مواجه میشود . که با توجه به حاشیه سود 19 درصدی , EPS شرکت قابلیت افزایش 6 الی 7 تومانی برای سال جاری با ازای هر سهم را دارا میباشد .


وضعیت مطالبات مپنا :

طبق آخرین گفته مدیران مپنا کل مبلغ مطالبات این شرکت از توانیر مبلغ 1500 میلیارد تومان میباشد . با توجه به اینکه این مبلغ طلب باعث میشود که شرکت همواره با مشکلات نقدینگی مواجه شود به نظر میرسد حداقل سود پرداخت شده به سهامداران در مجامع عمومی این شرکت به دلیل رفع مشکلات نقدینگی بوده است .

همچنین شنیده شده است در صورتیکه شاهد انتشار و عرضه اوراق مشارکت نیروگاه برق و آبی باشیم توانیر قادر خواهد بود بخشی از مطالبات مپنا را پرداخت نماید .

عده ای نیز معتقدند در صورتیکه شاهد خصوصی سازی نیروگاه های کشور در سال جاری باشیم توانیر تعدادی از نیروگاه ها ر ابه مپنا در عوض مطالبات خود واگذار میکند . م

میتواینم نتیجه گیری کنیم اگر شاهد چنین اتفاقی باشیم با توجه به اینکه مپنا چند نیروگاه خصوصی نیز تحت مالکیت خود دارد با افزایش تعداد نیروگاه های مپنا , در صورت اجرائی شدن لایحه هدفمند یارانه ها سود مپنا در سالهای آتی با افزایش چشمگیری مواجه خواهد گردید .


افزایش سرمایه :

به نظرمیرسد یکی از دلایلی که مدیریت شرکت درصدد اعمال افزایش سرمایه شرکت هستند نامشخص بودن زمان پرداخت مطالبات توانیر به مپنا باشد .


موقعیت فعلی مپنا :

در حال حاضر مپنا به دلیل عدم داشتن رقبای جدی همچنین داشتن پتانسیلهای بالقوه دارای موقعیت استراتژیک مطلوب در سطح کشور و خاورمیانه میباشد . در صورتیکه با توجه به تحریمهای اعمالی علیه کشور این شرکت بتواند قابلیت و توانایی تهیه تجهیزات لازم برای اجرای پروژه های خود را داشته باشد سرمایه گذاری دراین شرکت با دید میان مدت و بلند مدت بازدهی مطلوبی به همراه خواهد داشت .

EPS سال 89 مپنا :

اکثر کارشناسان معتقدند که شرکت مپنا تا پایان سال جاری به راحتی میتواند سود هر سهم خود را تا مرز 80 تومان افزایش دهد.

در پایان ذکر این نکته را یادآور میشویم حاشیه سود شرکت برای سال جاری 17 درصد در نظر گرفته شده است در حالیکه براساس گزارش 3 ماه نخست رقم محقق شده برای مپنا حاشیه سود 23 درصد میباشد که این نیز نشان از محتاطانه در نظر گرفته شدن سود شرکت میباشد .

نیما موسوی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر