بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۲
ین موضوع در وهله اول به سازمان بورس اوراق بهادار و رویه های شرکت بورس ارتباط داشته و بیمه دی در این زمینه مقصر نیست زیرا یکی از سهامداران این شرکت بیمه ای در خصوص موضوع افزایش سرمایه ...
کد خبر : ۳۴۰۸۲

یکی از سهامداران بیمه دی طی ارسال نامه ای به تحریریه بورس نیوز انتقاداتی را به این شرکت وارد نموده است که عینا منتقل می شود و  پاسخ مدیر عامل فرا بورس در این زمینه هم  در انتهای این مطلب قابل رویت است  .

اينجانب يكي از كساني هستم كه به دليل فراهم نشدن نقدينگي كافي جهت استفاده از حق تقدمهاي شركت بيمه دي، و طبق قانون تجارت، حق تقدمهاي خود را «به رسم امانت» به شركت سپرده‌ام تا طبق صرفه و صلاح و بنا به شرايط بازار آن را برايم به فروش رساند.

تعداد حق تقدمهايي كه همچون من «به رسم امانت» به اين شركت سپرده شده است به حدو د 16 ميليون حق تقدم بالغ مي‌شود كه اولين فرض عقلاني و منصفانه ما اين است كه شركت قاعدتاً بايد منافع ما سهامداران محق حق تقدم را رعايت نمايد ليكن عملكرد كاملاً جديدي كه در اين شركت و در عرضه حق تقدم‌ها انجام گرديده است اين شائبه را تقويت مي‌كند كه ظاهراً به جاي منافع سهامداران سابق (و بعضاً فعلي) دارندگان حق تقدم قرار است قرباني منافع ديگران شود.


عدم نظارت فرابورس

مناسب است ابتدا به سابقه اين شركت در فرابورس و عملكرد نه چندان جالب فرابورس در مورد اين شركت نيز اشاره‌اي بنمايم. از ابتدا اتخاذ سياست برابر بودن دامنه نوسان حق تقدم و سهم در زمان معاملات عادي حق تقدم دي در فرابورس يك اشتباه و خبط آشكار بود كه مديران  فرابورس مرتكب شده و به واقع زمينه كسب يك بازدهي شبه رانتي را براي خريداران حق تقدم فراهم كردند به گونه‌اي كه در آخرين روز معامله حق تقدم بالغ بر 13 ميليون صف خريد در اين نماد تشكيل شده بود.

از سويي بايد به شركت بيمه دي و سهامداران اصلي آن اشاره كنم كه نتوانستند آگاهي كاملي از رويه‌هاي افزايش سرمايه و مفاد قانوني آن پيدا كنند و  منازعات خود را به عرصه فرابورس و سهامداران جز كشاندند و باعث شدند كه سهامداران، نوبرانه ديگري را نيز تجربه كنند و از اين رو مي‌توان مجامع شركت بيمه دي و تنفس‌هاي متوالي آن و همچنين انجام برخي دستور جلسات و احاله بخش ديگر از آن را به جلسات بعدي به واقع يك «نوبر مجامع در فرابورس» دانست.


کارگزاران امانتدار نشوند

در عرضه اين حق تقدم‌ها شيوه ديگري نيز به بازار معرفي شد كه كاملاً مشخص شد از اين پس هرگز نبايد اين شيوه به كار گرفته شود و كاملاً بر همگان ثابت شد كه سپردن امانت دارندگان حق تقدم به يك كارگزار هرگز نمي‌تواند منافع آنان را به طريقي منصفانه تآمين كند و چه بسا منافع ديگراني به جز دارندگان حق تقدم و همان سهامداران سابق به ميان آيد.

اين شيوه جديد از آن جهت يك شيوه نامبارك تلقي مي‌شود كه شايد براي نخستين بار در بازار سرمايه، يك شركت حق تقدمهاي استفاده نشده را هر روز در صف فروش قرار مي‌دهد!! و جالبتر اينكه اين صف فروش در روز آخر با قيمتي پايين‌تر از قيمت نماد هم تشكيل شده است.

باز هم جالبتر اينكه بدانيد اين حق تقدم‌ها در زماني كوتاه تبديل به سهم شده و در مجمع تنفس خورده به آن سود نقدي نيز به مانند سهام تعلق خواهد گرفت. موضوع جالب‌تر اينكه سهم بيمه دي در اين روزها با صف خريد مواجه بوده است و به واسطه عملكرد درخشان كارگزار عرضه كننده حق تقدم‌ها اين سهم نيز متعادل گرديده و با روندي كه شائبه دستكاري در قيمت را به ذهن متبادر مي‌سازد، كارگزار عرضه كننده ظاهراً قصد كاهش قيمت سهم را نيز براي پايين آوردن قيمت حق تقدم در بازار دارد (البته اينها تماماً شبهاتي است كه ذهن را درگير خود مي‌سازد و فقط در اينجا طرح مي‌شود و اميد است كارگزار عرضه كننده و شركت بيمه دي به عنوان امانتدار اصلي با اصلاح رويه خود اين شائبه را نيز از ذهن دور سازند).


اشتباه بزرگ

به هر ترتيب اينجانب به عنوان يك ذينفع در اينجا احساس مي‌كنم كه با سپردن تعداد زيادي حق تقدم به يك كارگزار و با دانستن اين موضوع كه بايد اين تعداد ظرف يك ماه به فروش برسد، شركت بيمه دي يك اشتباه بزرگ را مرتكب شده است و روند عملكرد سه روز گذشته نيز اين موضوع را بيشتر تقويت مي‌كند.

چنانچه قرار دادن اين حق تقدمها در صف فروش به عنوان يك رويه جديد نامبارك ادامه پيدا كند به نظرم مي‌رسد طرح موضوع  در سازمان بورس چهت پیگیری بهترین راهکار باشد .


يك دارنده حق تقدم سهام شركت بيمه دي


پاسخ مدیر عامل فرابورس به گلایه سهامداران

بر همین اساس  بورس نیوز در گفتگو با امید قائمی مدیرعامل شرکت فرا بورس ایران ، علت اصلی به تعویق افتادن مکرر مجمع سالیانه بیمه دی را جویا شد که وی افزود : این موضوع در وهله اول به سازمان بورس اوراق بهادار و رویه های شرکت بورس ارتباط داشته و بیمه دی در این زمینه مقصر نیست زیرا یکی از سهامداران این شرکت بیمه ای در خصوص موضوع افزایش سرمایه به دادگاه شکایت کرده بود که با بررسی و رد شکایت توسط مراجع ذی صلاح پس از فروش حق تقدم استفاده نشده بیمه دی ثبت افزایش سرمایه امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود : به لحاظ تعهد شرکت بیمه دی به فرابورس و همچنین با توجه به معامله شدن بخشی از حق تقدم های استفاده نشده این شرکت در هفته های اخیر شرکت فرابورس مستقیماً در خصوص برگزاری مجمع اخیر "ودی" وارد شد و اعلام کرد تا زمان ثبت افزایش سرمایه ، مجمع این شرکت با تنفس روبرو خواهد بود .


مجمع "ودی" بازهم به تنفس می خورد

امید قائمی در رابطه با برگزاری مجمع سالیانه بیمه دی در روز جاری نیز گفت : به لحاظ فروش حق تقدم های بیمه دی به عنوان شرط اصلی ثبت افزایش سرمایه و محقق نشدن این امر تا به امروز پیش بینی می شود مجمع " ودی " برای سومین بار با تنفس مواجه شود و تا سهامدارانی که این حق تقدم ها را خریداری می کنند به سود تقسیمی مجمع سال جاری این شرکت دست یابند .


معامله وام مسکن از مهر ماه

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در ادامه این گفتگو ازامضاء تفاهم نامه با شرکت سپرده گذاری بانک مسکن مبنی بر معامله تسهیلات بانک مسکن در فرابورس خبر داد و اجرای آنرا از اول مهرماه جاری اعلام کرد .


پذیرش شرکت های جدید

علاوه بر این امید قائمی از پذیرش سه شرکت جدید در فرابورس خبر داد و گفت : شرکت های توسعه عمران شاهد ، سیمان سبزوار و شرکت توسعه تجارت الکترونیک پارسیان از شرکت های جدیدی هستند که بزودی در تابلوی معاملات فرابورس درج خواهند شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر