بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۱۴
کارشناس شرکت کارگزاری سی ولکس کالا عنوان کرد :

افت بیشتر قیمتهای جهانی در سال 2010

با توجه رشد قیمت مواد اولیه و عدم توانایی صنعت فولاد در افزایش قیمت ها و علاوه بر آن قیمت گذاری فصلی شرکت های معدنی در بازارها باعث شده تا صنعت فولاد جهان در وضعیت نامساعدی به سر برد .
کد خبر : ۳۴۴۷۹

دور نمای بازارهای جهانی فلزات اساسی برمبنای عواملی همچون نرخ برابری ارزهای عمده دنیا ، شاخص بورس های جهانی خصوصاً داوجونز ، تغییرات و شرایط فصلی ، پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت بازارها ، عرضه و تقاضای کشورهای چین و هند و همچنین میزان به شدت تأثیر گذار ذخایر و مصرف سودآور انرژی ترسیم می شود .

بخشنده ، کارشناس شرکت کارگزار سی ولکس کالا ضمن بیان مطالب فوق در گفتگو با بورس نیوز ؛ گفت : با توجه به تراز تجاری مثبت چین ، دولت این کشور تصمیم گرفته تا به منظور افزایش قدرت رقابتی خود در بازارهای خارجی ارزش یوان را نسبت به دلار به مقدار زیادی پایین آورده و از اینرو پیش بینی می شود با کاهش واردات به این کشور ، افت بیشتر قیمت های جهانی را شاهد باشیم .

وی افزود : مقدار موجودی دلار در چین بسیار بالا است و اقدام اخیر دولت این کشور در این راستا برای کاهش ارزش دلار صورت گرفته اما از آنجا که تأثیر ارزها بر یکدیگر بر اساس سیستمی به هم پیوسته بنا شده ، چنانچه صادرات چین افزایش یابد ، حجم موجودی دلار این کشور بالا رفته و در نهایت باعث گرانترشدن یوان و ارزانتر شدن دلار می شود براین اساس عملاً مانعی برای صادرات این کشور در بلند مدت بوجود می آید بنابراین اینگونه تصمیم گیری ها برای مدت زمان طولانی کاربرد نداشته و نمی تواند بر جریان های اقتصادی جهان تأثیر جدی بر جای گذارد .

در حال حاضر با توجه رشد قیمت مواد اولیه و عدم توانایی صنعت فولاد در افزایش قیمت ها و علاوه بر آن قیمت گذاری فصلی شرکت های معدنی در بازارها باعث شده تا صنعت فولاد جهان در وضعیت نامساعدی به سر برد .

از طرفی هدف چین مبنی بر محدود سازی رشد اقتصادی و کاهش روند بهبود اقتصادی در امریکا این صنعت را به مخاطره انداخته است .

در شرایط فعلی صنعت فولاد از مازاد عرضه نسبت به تقاضا رنج می برد و بر این اساس با توجه به انگیزه برخی فولاد سازان بر کاهش بیشتر قیمت فولاد بجای تعطیل کردن کوره های تولیدی ، پیش بینی می شود که قیمت فولاد تا پایان 2010امیدی به بهبود نداشته باشد .

به رغم همه گفته های موجود با کاهش تأثیر تعطیلات تابستانی ، ماه رمضان و فصل باران های موسمی جهان بر بازار فلزات اساسی ، انتظار می رود که میزان تقاضا طی چند ماه آینده در دنیا افزایش یابد .

افزایش تقاضای قراضه در ترکیه و بالا بودن تقاضای سنگ آهن در چین منجر به افزایش قیمت این محصولات در بازار شده است .در بازار بیلت نیز انتظار می رود با پایان ماه رمضان و افزایش فعالیت بازار کشورهای مسلمان حجم معامله های انجام شده این کالا افزایش یابد .

علاوه بر این گزارش ها حاکی از آن است که قیمت سنگ آهن طی هفته جاری افزایش یافته و تصور بازار از بهبود تقاضا در فصل پاییز ، از کاهش قیمت این محصول جلوگیری نموده است گفتنی است معامله گران قیمت سنگ آهن در ماه سپتامبر را روبه بالا ارزیابی می کنند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر