بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹
در پی افشای سهم بازار در مجمع عادی سالیانه

نبض یک پنجم بازار سیمان کشور نزد سیمان فارس و خوزستان است

جلسه مجمع عادی سالیانه شرکت سیمان فارس و خوزستان با حضور بالغ بر 80 درصد سهامداران راس ساعت 14.00 روز یکشنبه مورخ 89.05.31 در محل سالن میثاق برگزار شد.
کد خبر : ۳۴۷۱۷

جلسه مجمع عادی سالیانه شرکت سیمان فارس و خوزستان با حضور بالغ بر 80 درصد سهامداران راس ساعت 14.00 روز یکشنبه مورخ 89.05.31 در محل سالن میثاق برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای بهروز خالق به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان سید شفیعی و دیلمی راد و با دبیری آقای توکل برگزار شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای سخنور و نماینده سازمان حسابرسی آقای قدکپور نیز در این جلسه حضور داشتند.

پس از قرائت گزارش فعالیت هیأت مدیره توسط مهندس منتظری (مدیر عامل شرکت) و گزارش بازرس قانونی توسط قدکپور ، مجمع تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی شرکت. 

2- تقسیم مبلغ 220 ریال سود به ازای هر سهم .

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت.

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار.   


اعضای هیأت مدیره :



پیام هیأت مدیره :

اینک که کشور با ظرفیت سازی و توسعه کارخانجات سیمان در نقاط مختلف ، در تولید این محصول به مرحله خودکفایی رسیده است و افق درخشانی در دستیابی این صنعت به بازار های بین المللی به چشم می آید ، شرکت سیمان فارس و خوزستان (سهامی عام) بعنوان شرکت مادر تخصصی در صنعت سیمان با کنترل موثر بر 31 شرکت سرمایه پذیر ، توانسته است ، از طریق سرمایه گذاری مجدد بمنظور افزایش ظرفیت ، توسعه و ایجاد کارخانه های جدید ، موقعیت خود را به عنوان شرکتی فعال در زمینه سرمایه گذاری و تولید سیمان در جهت تأمین نیاز داخل و سهم بازار خارج پیدا کند.


بر اساس برنامه استراتژیک ، شرکت راه خودرا با هدف تبدیل شدن به یک شرکت مادر تخصصی بر تر ، مجهز ، مدرن و کارا با افزایش توان رقابتی در سطوح ملی و بین المللی ، کمک به توسعه و رشد صنعت می پیماید .

خانواده بزرگ فارس و خوزستان ، با آگاهی و شناخت از وضعیت صنعت سیمان در ایران و جهان ، بمنظور انجام موفقیت آمیز برنامه ها و اهداف خود ، توان بالای نیروی انسانی ماهر، متخصص و سخت کوش، توان نرم افزاری و سخت افزاری ، توانایی استفاده از تجربه وهمکاری شرکتهای معتبر بین المللی و همچنین بکارگیری تجارب طولانی و موثر شش دهه خود می رود تا در صنعت سیمان ایران ، خدمتی بزرگ و درخشان به یادگار بگذارد .

با توجه به تصمیم دولت مبنی بر توسعه فراگیر با اجرای برنامه های عمرانی در کشور نیاز به سیمان روز به روز بیشتر می شود . به این لحاظ شرکت سهامی عام سیمان فارس خوزستان به عنوان پیشگاه صنعت سیمان کشور افزایش سهم خود در تولید را هدف قرارداده و به همین منظور افزایش ظرفیت و ایجاد کارخانجات جدید سیمان را سالانه تا 19054 میلیون تن سرلوحه کار خود قرار داده است .

پس از بهره برداری موفقیت آمیز از پروژه های سیمان فارس نو با ظرفیت 3000 تن کلینکر در روز ، خط 2 و 1 سیمان خاکستری ساوه با مجموع ظرفیت هفت هزار و دویست تن کلینکر در روز ، پروژه سیمان بجنورد با ظرفیت 3300 تن کلینکر در روز ، پروژه های افزایش ظرفیت سیمان خزر ، خاش و غرب با ظرفیت هر یک به ترتیب 2000 ، 8000 و 2.000 تن کلینکر در روز ، پروژه های عظیم 5.000 تنی سیمان خوزستان و افزایش ظرفیت 5.000 تنی خط یک سیمان آبیک را در مرحله تولید آزمایشی و پروژه خط 2 سیمان آبیک با ظرفیت4.000 تن کلینکر در سال آتی مورد بهره برداری قرار خواهد .

علاوه بر افزایش و ایجاد ظرفیت های جدید ، با ایجاد تحول در اداره شرکتهای زیر مجموعه توانسته است با ظرفیت 18.13 میلیون تن سیمان در پایان 1388 مقدار 12.34 میلیون تن سیمان معادل 22.3% تولید در سال 88 در کشور را مدیریت نماید.


امید است سهامداران محترم ، هیأت مدیره را در اجرای برنامه های خود یاری نموده و در این مسیر مدیران و کارکنان شرکت نیز نقش ارزنده خود را ایفا نمایند .

با استفاده از فرصت بدست آمده لازم است از زحمات و فعالیت های سازنده سهامداران محترم ، مدیران کارشناسان ، کارگران و مبادی ذیربط که نقش موثر در تحصیل نتایج داشته اند تشکر و قدردانی نماییم .

جایگاه شرکت در سال 1388 از نظر تولید ، تحویل و صادرات بشرح زیر است :




از تیر ماه سال 1387 ، سیمان از سبد حمایتی قیمت گذاری خارج و قیمت سیمان حدود 50 % افزایش یافت . با راه اندازی واحدهای جدید و با توجه به میزان رکود نسبی حاکم بر صنعت ساخت و ساز و طرح های عمرانی ، عرضه سیمان نسبت به تقاضای آن پیشی گرفت و شرایطی کاملاً متفاوت با سالهای قبل در صنعت سیمان ایجاد گردید که در دهه گذشته تقریباً تجربه نشده بود . با این وجود و بعد از صنایع پتروشیمی ، صادرات سیمان کشور در مقام دوم قرار گرفته است .

مازاد عرضه سیمان بر تقاضا باعث شده بعضی از واحد های تولید کننده سیمان با توجه به افزایش تعداد واحدها در حوزه فعالیت خود با قیمت های فروش و شرایط فروش منعطف جایگاه خود را در بازار حفظ و سهمیه خود را به واحد های دیگر واگذار ننماید . این موضوع باعث ایجاد رقابت تنگاتنگ در بازار سیمان گردیده است .

افزایش ظرفیت تولید سیمان کشور :

در حال حاضر 17 طرح جدید ، 7 طرح بهینه سازی و توسعه با ظرفیت 26.7 میلیون تن سیمان در دست اجرا است ، درصد پیشرفت فیزیکی آنها بین 18تا 98 درصد می باشد ، تعداد 29 طرح با ظرفیت تقریبی 29.5 میلیون تن سیمان مجوز فعالیت از وزارت صنایع اخذ نموده لیکن عملیات اجرایی را آغاز ننموده و یا در مراحل اولیه متوقف گردیده اند . با توجه به شرایط موجود، به نظر نمی رسد این طرحها طی چند سال آینده به بهره براری برسند .

آخرین وضعیت ظرفیت تولید کلینکر و افزایش ظرفیت تا پایان سال 1392 به شرح زیر می باشد :

                                               ارقام / میلیون تن

ظرفیت  های موجود

64.1

طرحهای جدید

19.2

طرحهای بهینه سازی

7.4

جمع تا پایان  1392

90.7


اطلاعات طرح های توسعه شرکت :

طرح های توسعه حال اجرا شرکت سیمان فارس و خوزستان متشکل از دو طرح توسعه سیمان خوزستان به ظرفیت روزانه 5.000 تن کلینکر و افزایش واحدهای 1 و 2 سیمان آبیک از 7.500 تن به 17.000 تن در روز می باشد .

بنابراین ظرفیت تولید سالانه سیمان خوزستان از مقدار 1.000.000 تن به مقدار 2.500.000 تن و ظرفیت تولید سالانه سیمان آبیک از مقدار 2.350.000 تن به 5.300.000 تن خواهد رسید در مجموع ظرفیت تولید سالانه سیمان فارس و خوزستان حدود 4.700.000 تن افزایش خواهد یافت.

طرح افزایش ظرفیت سیمان خوزستان از 1383.6.1 آغاز و در اسفندماه سال 1388 تولید کلینکر آن آغاز و در خردادماه سال جاری ( 1389 ) به تولید سیمان رسیده است .

طرح افزایش ظرفیت سیمان آبیک شامل دو فاز بوده که فاز اول از 1382.10.1 آغاز و در 1388.9.1 به تولید رسیده است. فاز دوم از 1385.6.1 آغاز و پیش بینی می گردد تا پایان سال 1390 به بهره برداری برسد . کل سرمایه گذاریهای مورد نیاز طرح های مزبور به شرح زیر است :



میزان پیشرفت پروژه های مزبور در تاریخ تهیه گزارش به شرح زیر بوده است :

طرح افزایش ظرفیت سیمان خوزستان 99.8 درصد

طرح افزایش ظرفیت سیمان آبیک 88درصد


برنامه آتی شرکت برای تکمیل پروژه ها :

طرح افزایش ظرفیت سیمان خوزستان در خردادماه سال جاری به اتمام رسیده است.

فاز دوم پروژه افزایش ظرفیت آبیک بایستی با تدوین برنامه تجدید نظر شده بطور جدی فعال تا با تأخیر نه چندان زیاد از برنامه قبلی به اتمام رسیده است.

در صورت تکمیل طرحهای مزبور علاوه بر افزایش تولید و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از فروش سهم هزینه های دستمزد ، سربار و عمومی و اداری کاهش و در نتیجه سود افزایش خواهد یافت .

برنامه های آینده شرکت :

اطلاعات مربوط به برنامه های سال آتی شرکت به شرح زیر می باشد :

افزایش سهم بازار و توسعه بازار :

بمنظور مدیریت بازار و تمرکز با فروش تصویب هیأت مدیره ، شرکت بازرگانی احیاء خواهد شد که فعالیت های فروش داخلی و فروش صادراتی ، شرکت در نمایشگاهها و تبلیغات را مدیریت خواهد نمود .

توسعه محصول :

شرکتهای تابعه با توجه به نیاز بازار منطقه تولید انواع سیمان مورد نیاز بازار را در برنامه آتی خود قرار داده تا با توجه به رقابتی بودن بتوانند خواسته مشتریان خود را تأمین کنند . در رابطه با انواع سیمان و نحوه کاربرد آنها باید فرهنگ سازی شود و اطلاعات لازم در اختیار مصرف کنندگان قرار داده شود تا هر نوع سیمان را با توجه به کاربرد در جای صحیح مصرف نمایند.

مشارکت های سرمایه گذاری :

با توجه به اینکه یکی از وظایف مهم شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه گذاریهاست به نحوی که شرکت بتواند در راستای سیاستهای راهبردی تعیین شده ارزش سرمایه گذاری ها را افزایش دهد، بنابر این یکی از برنامه های آتی شرکت انجام بازار گردانی و افزایش میزان سرمایه گذاریهاست .

ساماندهی شرکتهای کم بازده و زیان ده :

در اواخر سال 1388 کارگروهها جهت ساماندهی شرکتهای کم بازده و کم ارتباط با فعالیت محوری با توجه به راهبردهای شرکت تشکیل شده است وکار بررسی و تعیین تکلیف شرکتهای مزبور را به عهده گرفته است . صورتحساب کارگروه توسط هیأت مدیره تصویب ، سپس به اجرا گذارده می شود .

کاهش بهای تمام شده مدیریت هزینه ها :

هر چند از اواسط سال 1387 کارگروه مدیریت هزینه ها زیر نظر شرکت سیمان فارس و خوزستان در شرکتهای تابعه تشکیل شده است و اعضاء کارگروه عملکرد های شرکتها را در زمینه های عمومی و مهندسی ارزش فرا گرفته اند فروش و گروه ها در دستیابی به اهداف تعیین شده دارای توفیق نسبی بوده اند این راهبردهای مهمی است که باید در شرکتها ادامه یابد .

شیوه های تأمین مالی :

منابع مالی مورد نیاز شرکت عمدتاً از طریق دریافت سود حاصل از سرمایه گذاری ها تأمین گردید است . شرکتهایی که دارای طرح توسعه بوده اند ، مثل سیمان بجنورد ، سیمان آبیک ، سیمان خوزستان ، سیمان خزر و سیمان غرب با توجه به نحوه تأمین مالی مخارج طرح و پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از بانک ها ، در پرداخت سود سهام خود با مشکل مواجه بوده اند و سود سهام را در مواقع مقرر پرداخت ننموده اند . بنابر این بمنظور پرداخت سود سهام علاوه بر منابع مالی داخلی باید از تسهیلات مالی ارزان قیمت استفاده شود .



آدرس لینک سایت شرکت :

http://office.fkcco.com/


اشتراک گذاری :
ارسال نظر