بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر : ۳۴۹۶۳

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر با تاکید بر اینکه قیمت برق با شیب ملایم و پلکانی افزایش خواهد یافت اعلام کرد جرایم سختگیرانه‌ای برای پرمصرفها اعمال می‌شود.
همایون حائری در گفتگوی مشروح با مهر با بیان اینکه هنوز سناریوی تغییر قیمت برق در اختیار وزارت نیرو قرار نگرفته است، گفت: وزارت نیرو بسته پیشنهادی خود برای قیمت برق را در قالب هدفمند کردن یارانه ها به دولت ارایه داده اما هنوز قیمت برق برای ما مشخص نشده است. برهمین اساس، زمانی که این رقم مشخص شد، در قبوض برق اعمال می شود.

مدیرعامل توانیر افزود: قیمت برق، آرام و با شیب ملایم و پلکانی افزایش می یابد؛ ولی مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، جریمه خواهند شد.

تدابیر برای پرمصرفها

حائری با بیان اینکه هم اکنون نرخ برق در کشور بسیار ارزان است، تصریح کرد: هیج جای دنیا برقی به ارزانی ایران ندارد. بر همین اساس برای کاهش مصرف اعمال مدیریت مصرف ضروری است هرچند تنها مدیریت مصرف جواب نمی دهد و در کنار آن باید قیمت برق منطقی شود که امیدواریم  با هدفمند کردن یارانه ها به این هدف دست یابیم.

وی با انتقاد از تبدیل مصرف زیاد برق به عادت گفت: بالا بودن مصرف پیک روز شبکه را دچار مشکل می کند. از سوی دیگر، وضعیت استفاده از کولرها نیز نگران کننده است؛ چراکه کولرهای گازی با توجه به مصرف بالای برقی که دارند به صورت اقساط هم در اختیار مردم قرار می گیرد و همه جا مصرف می شود.

مدیرعامل توانیر بر استفاده صحیح از کولر تایکد کرد و ادامه داد: در برخی موارد مشاهده می شود که دو تا سه کولر گازی در یک اتاق کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مقابل برای کنترل درجه حرارت، پنجره ها باز گذاشته می شود. این خطر بزرگی است. بنابراین باید قیمت اصلاح شود تا مصرف بهینه شود.

وی ادامه داد: ارزان بودن قیمت برق در کشور و در مقابل استفاده نا درست از آن سبب شده فشار زیادی به شبکه برق وارد شود و هر چند صنعت برق هیچگاه به دنبال محدود کردن برق خانوارها به دلیل افزایش مصارف نبوده اما با توجه به مشکلات موجود و نیاز مناطق مختلف کشور به برق به ناچار باید قیمت آن را منطقی کرد تا مصرف نیز منطقی شود.

حائری از تدوین بسته اصلاح الگوی مصرف برق خبر داد و اظهارداشت: از آغاز ماه مبارک رمضان، شرکتهای توزیع برق وارد مدار جمع آوری لامپهای مدادی و التهابی از سطح بازار شده اند و لامپهای کم مصرف را جایگزین کرده اند.

مدیرعامل توانیر اظهار داشت: یک لامپ 1000 واتی به اندازه 100 لامپ کم مصرف است.

وی در خصوص علت خاموشی‌های پراکنده شبکه برق در زمان اوج مصرف تابستان 89 گفت: امسال بیشترین مشکلی که وزارت نیرو با آن دست و پنجه نرم کرد، گرمای زودرس بود.  براساس سالهای قبل، گرما از اواسط تیرماه و در بدترین حالت از اواخر خردادماه در کشور شروع می شد. اما امسال دوره گرم سال از خرداد شروع شد و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در شبکه برق کشور شد.

حائری گفت: در همین راستا تعمیرات واحدهای تولیدکننده برق از مهرماه 88 شروع شد و تا آخر خردادماه ادامه داشت. یعنی تعمیرات واحدهای نیروگاهی در خردادماه نیز صورت گرفت، این تعمیرات باعث شد که این واحدها بتوانند در مدار قرار گیرند و برق تولید کنند.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی وزارت نیرو برای تعمیرات نیروگاهی در سال جاری، این بود که حجم تعمیرات زیادتر شود. بر همین اساس، همکاران صنعت برق بسیج شدند تا تعمیرات را زودتر از سالهای قبل به پایان رسانند. بنابراین تعمیرات نیروگاهی در اردیبهشت ماه پایان یافت، بنابراین با گرم شدن هوا در خردادماه، صنعت برق از رشد مصرف به دلیل گرمای هوا غافلگیر نشد و تولید توانست پاسخگوی نیاز مصرف باشد.

حائری گفت: گرمای هوا نه تنها در ایران بلکه در دنیا بی سابقه بود و مهمتر از آن، استمرار داشت؛ به نحوی که در برخی نقاط کشور، هوا 3 تا 4 درجه نسبت به سالهای قبل گرمتر بود، بطوریکه گرمای هوا در برخی مناطق باعث از بین رفت سیم های برق و کاهش توان با وجود تولید کامل شد.

وی در توضیح این مطلب افزود: میانگین دمای ترانس برای هوای گرم 30 درجه سانتی گراد است، یعنی در طول ساعات شبانه روز اگر درجه حرارت تا 30 درجه بالا رود، ظرفیت این ترانس می تواند پاسخگو باشد، ولی اگر به یکباره گرما افزایش یابد، باعث داغ شدن بدنه سیم های انتقال می شود و در نتیجه مقاومت ایجاد شده ، افت ولتاژ بروز کند. این امر کاهش توان انتقال برق به شبکه توزیع را سبب می شود.

حائری با گلایه از حضور کولرهای گازی در مناطق عادی کشور گفت: امسال کولرهای گازی حداقل 30 درصد مصرف پیک برق کشور را به خود اختصاص دادند. این رقم بالا و معادل 13 تا 14 هزار مگاوات برق است. بنابراین همکاران صنعت برق، تابستان تاریخی را پشت سر گذاشنتد.

وی به فروپاشی شبکه برق روسیه و ایتالیا بر اثر گرمای زیاد و استمرار آن خبرداد و گفت: اگرچه در روزهای محدودی، ایران نیز دچار مشکل و خاموشی های بی برنامه در شبکه برق کشور شد، اما در پیک بار شب ذخیره وجود داشت.

مدیرعامل توانیر گفت: گرمای هوا، استمرار آن و کولرهای گازی باعث شد که پیک روز از پیک شب سبقت گیرد. این درحالی است که سالیان گذشته، تنها پیک شب داشتیم و در تبلیغات تلویزیونی عنوان می شد که مردم از ساعت 7 تا 11 شب صرفه جویی کنند؛ اما امسال پیک مصرف از 11 صبح با روشن شدن کولرهای گازی آغاز می شد ، بنابراین پیک روز از پیک شب بالاتر می رفت.

وی اظهار داشت: همکاران صنعت برق از 11 صبح تا 11 شب مشغول به کار بودند و شبکه برق نیز، فرصت استراحت نداشت. یعنی سیم، ترانس و تجیهزات صنعت برق 12 ساعت تحت استرس گرمای بیش از حد مشغول به کار بودند.

ورود واحدهای جدید به مدار تولید برق

مدیرعامل توانیر گفت: از پیک سال گذشته تا پیک سال جاری قرار بر این بود که 3 تا 4 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه شود. این ظرفیت، قدرت نامی است؛ ولی متناسب با تغییر شرایط آب و هوایی و ارتفاع از سطح دریا، تغییراتی در قدرت تولیدی به وجود می آید.

خروج اضطراری واحدهای تولیدی

حائری گفت: تمامی 400 واحد تولید برق، تابستان امسال در شبکه قرار داشت و این در طول تاریخ صنعت برق کم سابقه است. بنابراین خروج اضطراری در حد بسیار بسیار کم اتفاق می افتاد.

وی تاکید کرد: استاندارد خروج اضطراری واحدهای نیروگاهی کشور بهتر از متوسط استانداردهای جهانی و در حد کشورهای پیشرفته است. البته طبق برنامه، وزارت نیرو تا پایان دولت دهم، خروج اضطراری واحدهای تولیدی برق و عناصر شبکه از 16.6 به 11.6 درصد می رساند.

حائری گفت: ممکن است این سوال مطرح شود که چرا با وجود تمامی واحدهای تولیدی برق در شبکه، خروج اضطراری صفر نشده است، در پاسخ باید گفت که با گرم شدن درجه حرارت، ظرفیت تولید واحدها پایین می‌آید و این امر بخشی از خروج اضطراری محسوب می شود.

ذخیره شبکه برق

وی ذخیره شبکه برق کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هر چند هم اکنون ذخیره در شبکه برق وجود دارد اما برابری تولید با مصرف در زمان پیک ذخیره سازی را با مشکل مواجه می کند و این درحالی است که باید ذخیره مطمئنی برای شبکه برق کشور فراهم شود و سال به سال نیز افزایش یابد؛ به نحوی که ظرفیت نامی ذخیره حداقل 20 درصد کل ظرفیت شبکه برق کشور باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر