بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر : ۳۵۱۰۸

به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)،‌"سيد شمس الدين حسيني" روزدوشنبه در مراسم افتتاح دفتر ثبت نام گواهي الكترونيكی در بازار سرمايه (RA )با قدرداني از مديران و متخصصان وزارت بازرگاني گفت: ‌اين وزارتخانه يكي از مهم ترين تحولات ساختاري در اقتصاد ايران كه همانا توسعه كسب و كار الكترونيكي و تجارت الكترونيكي است را دنبال مي كند. ‌


وي با بيان اينكه بازار سرمايه شايسته تحسين است، افزود :‌ اين بازار يك حوزه پيشتاز و دانش بنيان است به طوريكه سازمان بورس طيدوره فعالیتدولت هاینهم و دهم ، با بكارگيري نيروهاي جوان اما متخصص و با انگيزه ،‌ دست به كارهاي بزرگي زده است.


وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه بازارسرمايه دستخوش تحول نهادي،‌ ساختاري، اعتلاي زيرساخت ها و عملكرد شده است، اظهار داشت :‌ قانون جديد بازار اوارق بهادار در سال 84 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد تا يك تحول نهادي در آن صورت گيرد.


وي افزود:‌ بحث عمليات و حاكميت در بازار سرمايه پيش از تصويب قانون جديد در هم آميخته و سهمشان در بازار مشخص نبود، اما بعد از تصويب آن، سازمان بورس زير نظر شوراي عالي بورس به عنوان يك نهاد حاكميتي و توسعه اي و شركت بورس به عنوان واحد عملياتي تشكيل شدند.


رييس شوراي عالي بورس افزود :‌ بورس كالاي ايران نيز با ادغام بورس هاي فلزات و كشاورزي تاسيس شد و فعاليت خود را با راه اندازي رينگ محصولات پتروشيمي در كيش توسعه داد.


وي به راه اندازي كميته فقهي در سازمان بورس اشاره كرد و اظهار داشت :‌ اين كميته تاكنون حدود 50 جلسه را با حضور علماي برجسته فقه و حوزه بخش هاي مالي برگزار و 17 ابزار مالي جديد را مورد بررسي قرار داده است.


دكتر حسيني با بيان اينكه نهادهاي مالي جديد همچون صندوق هاي سرمايه گذاري،‌ شركت هاي تامين سرمايه و فرابورس در بازار سرمايه شكل گرفته اند،‌ گفت:‌ فرابورس به عنوان يك بازار جديد كمك شاياني به اقتصاد كشور مي كند به طوريكه در هيات عالي واگذاري مقرر شده است تا در حد امكان تمام مزايده ها و حتي مذاكره ها از طريق اين شركت انجام شود.


وي اظهار داشت :‌ هم اكنون بازار آتي سهام با تاييد كميته فقهي سازمان بورس در بورس هاي كالا و اوراق بهادار تهران فعال است و در آينده نزديك نيز صكوك به عنوان يك ابزار مالي و اسلامي در بازار منتشر خواهد شد.


وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد :‌ اقتصاد ايران در بخش تامين مالي نيازمند توسعه بوده كه بازار سرمايه در اين راستا پيشگام است.


وي با بيان اينكه حجم معاملات بورس كالا قابل مقايسه با سال 83 نيست،‌ گفت :‌ انواع كالاها در اين بورس مورد پذيرش قرار گرفته اند و رينگ صادراتي پتروشيمي سال گذشته در كيش راه اندازي شد تا اعتماد و شجاعت تشكيل بورس نفت در كشور ايجاد شود.


دكتر حسيني اضافه كرد :‌ تشكيل بورس نفت هم اكنون در دستوركار شوراي عالي بورس است تا ابعاد و ملاحظات راه اندازي اين بورس مورد رسيدگي قرار گيرد.


وي با بيان اينكه زير ساخت هاي قانوني و مقرراتي در بازارسرمايه كامل شده است، گفت: ‌با اينكه اين بازار در حال توسعه است اما تمامي دستورالعمل هاي قانوني با بهره گيري تمامي ظرفيت ها به تصويب رسيده است.


وزير امور اقتصادي و دارايي گفت :‌ بازار سرمايه انواع نرم افزارهاي الكترونيكي را به كار گرفته است كه بكارگيري امضاي الكترونيك نقطه عطفي براي توسعه مبادلات الكترونيكي اين بازار خواهد بود.


دكتر حسيني خاطر نشان كرد :‌ با پيوستن و الحاق بازار سرمايه به حوزه هاي الكترونيكي كسب و كار ،‌ شاخص ها در اين بخش گسترش خواهد يافت.


وي با بيان اينكه ارزش بازار سرمايه 84 هزار ميليارد تومان است ،‌ افزود :‌ يعني بازار سرمايه 20 درصدGNP كشور را در اختيار دارد به گونه اي كه 20 درصد ظرفيت بالقوه كشور به بالفعل شدن نزديك شده است.


وزير امور اقتصادي و دارايي گفت :‌ هم اكنون 40 صنعت بزرگ كشور در بورس حضور دارند كه اين امر باعث شده است تا اين بورس به متنوع ترين بازارسرمايه منطقه خاورميانه تبديل شود.


دكتر حسيني معاملات بورس تهران تا روز سوم شهريورماه امسال را 9 هزار و 600 ميليارد تومان و معاملات بورس كالا را 4 هزار و 200 ميليارد تومان اعلام كرد و اظهار داشت :‌ بازار سرمايه با حضور سه ميليون سهامدار و 350 شركت مي تواند حجم زيادي از كسب و كار الكترونيكي در كشور را به خود اختصاص دهد.


وي تاكيد كرد‌ :‌ اگر دنبال گسترش كسب و كار الكترونيكي در كشور هستيم بايد به دنبال بازارهاي كلان (بازار پول، سرمايه و بيمه) رفت چرا اين بازارها سهم قابل توجهي از GNP كشور را در اختيار دارند و سازمان ها و سطوح خرد بازار را تحت تاثير خود قرار مي دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر