بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۷
کد خبر : ۳۵۱۱۲

به نظر شما بهترین راهکار ممکن برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها با توجه به طرح هدفمندی یارانه ها چیست؟

تعیین قیمت خوراک با توجه به طرح هدفمندی یارانه ها، به دلیل اثرات افزایشی بر قیمت خوراک باعث می شود که قیمت این نوع از محصولات با قیمت های جهانی برابر شود که در این بین، میزان عرضه و تقاضا نقش تعین کننده ای خواهد داشت.

عرضه و تقاضای موثر، مستلزم به مدیریت کارا، بالا بودن سطح تکنولوژی و افزایش کیفیت می باشد.

اگر طرح هدفمندی یارانه ها را اجرا کنیم برای بهتر کردن مصرف، لازمه ی آن داشتن قیمت واقعی می باشد که تولد کننده بتواند محصولاتش را با قیمت واقعی عرضه کند.

اگر من به عنوان تولید کننده، خوراک اولیه خود را از بازار جهانی دریافت کنم باید این قابلیت را برای من بوجود آورند که بتوانم خوراک خود را از داخل و یا خارج تامین کنم در غیر این صورت طرح هدفمندی تنها وارد کردن بار هزینه بخش دولتی به بخش های دیگر می باشد.

از نظر شما افزایش پلکانی قیمت خوراک راهکار مناسبی می باشد؟

ایجاد یک آمادگی اندک بهتر از وارد شدن یک شوک یکباره می باشد، چرا که آمادگی اندک سبب دادن قدرت برنامه ریزی به مصرف کنده مواد اولیه می شود به عنوان مثال در زمان های گذشته 20درصد افزایش قیمت سوخت داشتیم و شخص می دانست که پنج سال آینده قیمت سوخت به چه میزانی می رسد و شرکت ها بر اساس آن یرنامه ریزی می کردند.

اگر قیمت خوراک افزایش داشته باشد به نظر شما امکان این وجود دارد که سرمایه گذاری در این بخش به سمت کشورهایی برود که قیمت جذاب تری پیشنهاد می کنند؟

امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد. اگر شرکت پتروشیمی، پتانسیل خالی برای بازده و سود را داشته باشد و طرح هدفمند کردن یارانه ها همراه با آزادی ورود و خروج سرمایه گذار باشد خوب است اما اگر دولت مانع ورود و خروج سرمایه گذار بشود باید مطمئن بود که سرمایه گذاری به سمت کشورهایی با قیمت های جذاب تر می رود.

با توجه به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، کدام شرکت های پتروشیمی با سود و زیان مواجه می شوند؟

شرکت های پتروشیمی که با تکنولوژی روز حرکت می کنند با سود همراه می شوند اما اگر شرکت با تکنولوژی قدیمی در حال فعالیت باشد بازده تولید محصولات آن کاهش خواهد یافت، زیرا اصطحکاک دستگاه سبب می شود که هم میزان انرژی بیشتر شود و هم میزان تولید کاهش یابد که این مساله درباره ی هزینه ی بالای دستگاه مرقون به صرفه نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر