بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴
در حال حاضر،موج جديدي كه بازار را پيش مي برد نگراني از كاهش ارزش پول ملي به دنبال تورم انتظاري بالا، پس از اجراي طرح آزادسازي يارانه هاست ،كه بصورت افزايش سطح عمومي قيمتها علي الخصوص افزايش قيمت كالاهاي اساسي و سهام، رخ مي نمايد
کد خبر : ۳۵۱۹۵

بازار سرمايه كشور امروز را نيز با رونق و استقبال خريداران سپري ساخت تا قدم هاي مطمئن تري در فتح قله 18000 واحدي شاخص كل برداشته باشد.

بنظر ميرسد با استقبال گسترده اي كه از بورس به عمل آمده است تا پايان شهريور و قبل از موعد اجراي طرح تحول اقتصادي، شاهد ركوردشكني قيمتها و شاخصها باشيم آگاهان بازار افزايش تدريجي قيمتها و شاخصها با شيب ملايم را گمانه زني مي كنند.

حاصل معاملات امروز رشد 170 واحدي شاخص كل را بهمراه داشت كه عدد 17938 را براي آن به ثبت رساند.

ارزش معاملات نيز نزديك به 140 ميليارد تومان بود كه مويد جريان نقدينگي و تداوم رونق بورس در غياب بازارهاي موازي است هر چند كه 40 ميليارد تومان از معاملات امروز مربوط به معامله عمده شركت كف با 40 ميليارد تومان بود.

در حال حاضر،موج جديدي كه بازار را پيش مي برد نگراني از كاهش ارزش پول ملي به دنبال تورم انتظاري بالا، پس از اجراي طرح آزادسازي يارانه هاست ،كه بصورت افزايش سطح عمومي قيمتها علي الخصوص افزايش قيمت كالاهاي اساسي و سهام، رخ مي نمايد. برخي از صاحبنظران معتقدند:هر يك هزار ميليارد تومان افزايش درآمد دولت از محل آزادسازي يارانه ها،يك درصد تورم به دنبال خواهد داشت كه با توجه به مبلغ اجراي طرح تحول كه بالغ بر 20 هزار ميليارد تومان مي باشد،انتظارات تورمي نزديك به 20 درصد(علاوه بر 10 درصد تورم موجود) خواهد بود!

تورم 10 درصدي فعلي اثرات خود را بر قيمتها(و قيمت سهام) گزارده است ولي رشد شاخصها و قيمتها در بازار سرمايه و بازار كالا...بيشتر از هر چيز نتيجه انتظارات 20 درصدي تورمي پيش رو است كه شاهد آن هستيم و قبل از اينكه در قيمت كالاهاي فيزيكي اثر نمايد،در بازار سرمايه رخ نموده است.

بدين ترتيب، نگرانی مردم و نهادهاي سرمایه گذاری از بابت افت ارزش ريال بعد از اجرای آزاد سازی حامل های انرژی و به تبع آن افزایش تورم قیمت ها ، باعث شکل گیری ذهنیت پوشش بازدهی سهام شرکت های «با پتانسیل» گشته است از این رو خرید سهام با ارزش بازار، همچنان با اقبال سهامداران خرد و كلان و شرکت های سرمایه گذاری روبرو است که عملاً باعث رشد بخشی از حجم معاملات بورس و جهش مثبت و عطش سيري ناپذير بازار شده است.(در واقع بازار دارداثرات تورم انتظاری ناشی از اجرای طرح آزادسازی یارانه ها را پیش خور می کند!).

در ارتباط با تحولات جهاني ... رونق كم سوي بازارهاي بين الملل چند روز بيشتر دوام نياورد و بجز شاخصهاي بورس امريكا ... شاخصهاي ساير نقاط جهان با افت و تنزل قيمتها همراه بودند. بهاي نفت نيز 42 سنت پايين آمد و ارزش برابري يورو با دلار تغيير محسوسي نداشت.

در گروه خودرويي ... با آنكه فشار عرضه ها بر تقاضا در اكثر نمادها همراه بود،ولي نمادهاي مطرحي چون زامياد،سايپا،پارس خودرو،سايپا آذين و ... همچنان صف هاي خريد برجاي گذاشتند.اخبار تاييد نشده در ارتباط با واگذاري بلوك 7 درصدي بانك پاسارگاد توسط گروه سايپا(نظير زامياد و پارس خودرو) و تعديلات درآمدي انتظاري... تنور اين نمادها را همچنان گرم نگه داشته است كه در صورت قطعيت معامله فوق،افزايش قيمت سهام نمادهاي ياد شده را موجه مي سازد.

از طرفي،انتشار اخبار عرضه مجدد بلوك ايران خودرو(كه با قيمت بيشتري نسبت به قبل عرضه خواهد شد) و انتظارات تورم زاي طرح تحول كه پيشتر بدان اشاره رفت. ساير شركتهاي خودروسازي بجز ايران خودرو ديزل(كه با مشكلات اخير نظير مسدود گشتن حسابها روبروست) را نيز تحت تاثير قرار داد و همگي با ثبت درصدهايي از مثبت روبرو گشتند و افزايش قيمت یافتند. براي بازار فردا به تعادل رسيدن اكثر نمادهاي اين گروه ولي تداوم رشد سايپا و زامياد را پيش بيني مي كنيم.

در گروه فلزي ... عرضه هاي سنگين صورت گرفته در نماد فولاد خوزستان و فولاد مباركه بالاخره صف خريد اين سهم(مباركه) را در هم شكست و قيمت سهم در 2850 ريال به تعادل رسيد.فولاد خراسان و ... نيز رشد قيمتي داشتند و از استقبال گرم بازار برخوردار بودند. اخبار و شايعات تاييد نشده اي مبني بر افزايش نرخ ورق گرم و ساير محصولات فولادي به گوش مي رسد كه در صورت صحت آن، موج ديگري ازافزايش قيمت فولادسازها را بهمراه خواهد داشت.

بهرحال هر 3نماد ياد شده در گزارشات ادواري 6 ماهه تعديل مثبت درآمد دارند كه البته اثرات آنرا پيش خور مي كنند. براي فردا انتظار افزايش قيمتها دور از انتظار نيست هر چند كه با عرضه هاي سنگين صورت گرفته و نزديك گشتن ارزش ذاتي سهام فولادي با ارزش جاري بازار آنها... حفظ تعادل و ايستايي قيمتها محتمل بنظر مي رسد. آگاهان بازار قيمت هدف فولاد مباركه را 3000 ريال گمانه زني مي كنند.

در گروه سرمایه گذاری ... شاهد افت قیمتی برخی نمادهای مطرح بازار بوديم. دو نماد وغدیر و وبانك با افت قیمت، حتی تا مرز درصد منفی روبرو گشتند که حجم تقاضا از هر دو حمایت می کرد. در اين گروه سهام ارزنده اي چون وبيمه،وسپه،و توشه(تا حدودي)،وپخش،ثاخت(بين المللي توسعه ساختمان) و ... هنوز با قيمتهاي تعادلي و ارزش ذاتي خود متوازن(adjust) نگرديده اند و براي افزايش قيمت سهم توجيه پذير هستند.در حاليكه وصنعت،پرديس، وپترو،وصندوق،توسعه ملي و ... فراتر از ارزش ذاتي خود قرار گرفته و نياز به اصلاح قيمتي پيدا كرده اند.

در گروه دارويي... پس از چند روز افزايش قيمت مداوم و پي در پي،قيمت اكثر نماد داروسازي به تعادل رسيد و در نرخهاي امروز متعادل گشتند.

داروسازان از ابتداي سال تا كنون بازدهي مطلوبي داشته و ثروت زيادي نصيب سهامداران خود ساخته اند. بجز چند سهم كه در صف خريد قرار دارند(نظير داروسازي زهراوي و داروپخش)، باقي سهام... متناظر با ارزش ذاتي خود قرار داشته و متعادل گشته اند.

دربازارامروزاز نمادهاي مطرح اين گروه دتماد،دامين،دكيمي،دسبحا،دكوثر،داروپخش،سرمايه گذاري البرز و ... در درصد هاي مثبت و افزايش قيمت نسبت به روز قبل روبرو بودند ولي نمادهاي دجابر،دلر،درازك،داملران،البرز دارو و ... با كاهش قيمت و ثبت درصدهاي منفي به كار خود پايان دادند كه به دليل رشد قابل توجه روزهاي قبل اين نمادها، و نياز به اصلاح قيمتي بوده است. براي بازار فردا و روزهاي بعد... ورود به فاز استراحتي نمادهاي دارويي را پيش بيني مي كنيم هر چند كه زهراوي و وپخش ... از اين قاعده مستثنا هستند.

در گروه پيمانكاران ... انتشار اطلاعيه شفاف سازي فاراك (اينكه فعلا نمی تواند بر مبنای در اختیار گرفتن پروژه های پل کارون و پارس جنوبی، سود خود را تعدیل دهد) ... اين سهم را با فشار عرضه سنگيني روبرو ساخت و اين نماد، عرضه سنگيني قريب به 20 ميليون سهم را به دنبال داشت هر چند كه با حضور پر نقش حامي اصلي اين سهم... صف هاي فروش برچيده شد ولي حاصل كار معاملات اين سهم ثبت 4 درصد منفي،101 ريال كاهش قيمت و نرخ پاياني 2481 ريالي آن بود.

فاذر نيزبا عرضه سنگين 4.5 ميليوني روبرو بود كه با ثبت 4 درصد منفي،145 ريال كاهش قيمت ،برجاي گذاشتن صف فروش و نرخ پاياني 3542 ريال ... بازار را ترك كرد.

حفاري شمال كه به دليل ساختار بنيادي مناسب و سودآور بودن سهم ... در كل وضعيت متفاوتي با فاذر و فاراك و صدرا دارد،تاب مقاومت در برابرعرضه ها را داشت و توانست بخوبي با آن مقابله كند حاصل معاملات حفاري ثبت 56 ريال افزايش قيمت و نرخ پاياني 2733 ريال بود.

آگاهان بازار قيمت 2700 ريال را نقطه تعادلي اين سهم مي دانند و انتظارات از اين سهم در كوتاه مدت،بيش از اين نيست. هر چند كه دورنماي سهم در افق ميان مدت و بلند مدت ... بسيار ايده آل است. براي بازار فردا انتظار رونق و تكرار رشد تناوبي اين نمادها را نداريم.

در گروه بيمه گزاران ... بدنبال افزايش بي رويه و مداوم قيمتها ... شاهد بازگشت قيمتها به نرخ هاي تعادلي و اصلاحات لازم بوديم.نمادهای اين گروه(بجز بيمه آسيا كه دور از چشم ناظران بازار توسط برخي از افراد حقيقي و حقوقي دستكاري و حباب سازي ميشود) با برتری عرضه در قالب صف فروش روبرو بودند.

نماد بیمه دانا به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف شد در حاليكه صف طولاني فروش را با خود يدك مي كشيد. بيمه البرز و بيمه دي(عليرغم ارزندگي) به دليلفزوني يافتن ارزش جاري نسبت به ارزش ذاتي،در لاك دفاعي و عقب نشيني از قيمت روزهاي واپسين قرار گرفتند. آگاهان بازار p/e بالاي 10 مرتبه را براي بيمه گران و حتي هر سهم ديگري،حبابي و غير موجه ارزيابي مي كنند مگر اينكه نرخ رشد عايدات آتي به حدي باشد كه «خالص ارزش فعلي سهم»(NPV) را توجيه نمايد.

در گروه بانكي ... كه از حاشيه امنيت و اقبال بازار هميشگي سهامداران برخوردارند و در چند سال اخير،بازدهي مناسب و قابل توجهي را نصيب سهامداران صبور و خويشتن دار خود ساخته اند اوضاع همچنان بر وفق مراد سهامداران اين شركتها پيش مي رود(هر چند كه با افت و خيزهاي طبيعي و معمول بازار روبرو هستند و از متغيرهاي درونزا و برونزاي بازار اثر مي پذيرند).

رشد عايدات، به دنبال رشد تسهيلات كه نتيجه افزايش سرمايه هاي مكرر و پي در پي اين شركتهاست،برآيند مثبتي را به نظام بانكداري كشور بخشيده است كه شاهد آن هستيم. البته پيشتازي بانكهاي خصوصي نسبت به بانكهاي دولتي امري مبرهن است و در روند مقايسه اي چند سال گذشته،به مزيت نسبي بانكداران بخش خصوصي واقف گشته ايم هر چند كه با اجراي طرح تحول و افزايش تورم(و در نتيجه كاهش ارزش پول)،انتظار مي رود ... شاهد خروج نقدينگي از نظام بانكي و جذب منابع در بازارهاي موازي و جايگزين(alternative) باشيم،ولي رويكرد چنين امري هنوز در هاله اي از ابهام قرار دارد. در بازار امروز شاهد اقبال عمومي بازار به تمام نمادهاي بانكي بوديم و بجز بانك سينا كه به قيمت تعادلي خود نزديك گشته است بقيه نمادها با افزايش قيمت و ثبت درصدهايي از مثبت به كار خود پايان دادند .

حافظ عزیزی نقش
اشتراک گذاری :
ارسال نظر