بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
در نماد شرکت های سیمانی بورس امروز شاهد صف خرید و رشد قیمت برای تمامی نمادها بودیم اهالی تالار روند فعلی شرکتهای سیمانی را به علت عدم رشد قیمت آنها همگون با رشد شاخص می دانند و بنظر می رسد این رشد تا زمان نزدیک شدن بازدهی آنها به بازدهی انتظاری بازار ادامه دار باشد .
کد خبر : ۳۵۵۲۲

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 89.06.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 162 واحد کاهش به رقم 15267 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 217 واحد کاهش عدد 25684 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 190 واحد کاهش به رقم 18458 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 6912 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک اقتصاد نوین با 12 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات با 78 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص بورس طی معاملات امروز محدوده 18 هزار 458واحد را به جهت استراحت خود انتخاب کرد تا سهام اغلب شرکتهای فعال بورس نیز روند اصلاح قیمتی در پیش گیرند .

براساس گزارش بورس نیوز اهالی بازار معتقدند بازار سرمایه و شاخص های بورس بدنبال بهانه ای بودند تا به اصلاح قیمت و مقطعی استراحت بپردازند که طی معاملات امروز آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود که مضمون کلی آن نبود انحراف در فعالیتهای هسته ای ایران بود این بهانه را بدست بازار داد چرا که اهالی بازار عنوان می کنند اگر چه گزارش آمانو بر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران تأکید دارد اما لحن نوشتاری وی به نحوی بوده که تحریک کننده کشورهای غربی به جهت مقاومت بیشتر بر سر راه ایران برای جلوگیری از ادامه فعالیت صلح آمیز خود می باشد .

بر این اساس امروز بیشتر صف های خرید موجود بازار عرضه شد و سهام شرکتها روندی نزولی به خود گرفتند بطوریکه صف خرید سهام شرکت سایپا که انتظار عرضه آن از روز گذشته می رفت طی معاملات امروز واگذار شد و سهام اغلب شرکتهای فعال در گروه خودرویی با افت و صف فروش همراه شدند .

همچنین در نماد صندوق بازنشستگی نیز شاهد واگذاری صف خرید و معامله بیش از 25 میلیون سهام بودیم . شایان ذکر است که صندوق بازنشستگی کشوری طی معاملات امروز اقدام به فروش دو درصد از سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی نمود.

اهالی تالار معتقدند "وصندوق" از این محل در حدود 110میلیارد تومان نقدینگی شناسایی خواهد نمود که سبب رشد این شرکت می شود از همین رو بنظر می رسد با بازگشت روند صعودی به شاخص مجدداً اقبال به سهام این شرکت باز گردد بنظر اهالی تالار سهام "وصندوق" قابلیت رشد قیمت تا محدوده 230 تومان را در شرایط فعلی دارا می باشد .

همچنین فولاد مبارکه نیز پس معامله بیش از 24 میلیونی روند نزولی به خود گرفت و با صف فروش همراه شد . اهالی تالار قیمتهای فعلی سهام این شرکت را حداکثر قیمت دانسته اند و در شرایط فعلی رشد بیش از این را متصور نیستند مگر آنکه در قیمتهای جهانی بیلت اتفاق خاصی رخ دهد .

اما در نماد شرکت های سیمانی بورس امروز شاهد صف خرید و رشد قیمت برای تمامی نمادها بودیم اهالی تالار روند فعلی شرکتهای سیمانی را به علت عدم رشد قیمت آنها همگون با رشد شاخص می دانند و بنظر می رسد این رشد تا زمان نزدیک شدن بازدهی آنها به بازدهی انتظاری بازار ادامه دار باشد .

اهالی تالار در پایان با اظهار نظری جالب و عجیب علیرغم اینکه از قبل پیش بینی ترمز شاخص تا بعد از تعطیلات عید سعید فطر را نموده بودند عنوان کردند که معاملات امروز تنها فرصت استراحت و اصلاح قیمتی سهام شرکتها بوده و معاملات سهام از روز آتی اندکی متفاوت تر امروز خواهد بود بطوریکه سرمایه گذاران از معاملات فردا مجدداً اقدام به خرید سهام ارزشمند و پر پتانسیل بازار خواهند کرد که همین موضوع سبب رشد حجم معاملات خواهد شد و حتی احتمال تشکیل صف خرید برای برخی نمادها نیز وجود دارد .

در این بین اهالی تالار با توجه به اینکه امکان طولانی شدن استراحت قیمتی در سهام شرکتهایی همچون فولاد مبارکه ، مخابرات ایران و مپنا وجود دارد ، معتقدند که بازگشت روند صعودی به بورس از سهام شرکتهایی آغاز خواهد شد که از لحاظ فاندامنتالی و تکنیکالی همچنان قابلیت رشد داشته  بطوریکه شروع روند افزایشی قیمت سهام شرکتها و شاخص بورس با اقبال به سمت سهام شرکتهایی همچون مس شهید باهنر ، کربن ایران ، فارسیت درود ، صندوق بازنشستگی ، نسوز آذر و فولاد خراسان همراه خواهد بود .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر