بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر : ۳۵۸۶۷
وزارت مسكن با استناد به اطلاعات اخير منتشر شده از سوي بانك مركزي و همچنين آمارهاي سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات اعلام كرد: رشد شاخص اجاره مسكن در 4 ماه اول سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 4/5 درصد بوده و تغيير اجاره‌بهاي مسكن از ابتداي سال تا پايان تيرماه بطئي و تدريجي بوده است.

در گزارش رسمي وزارت مسكن كه با مضمون جوابيه به گزارش «دنياي‌اقتصاد» منتشر شده، تاكيد شده است: بازار اجاره مسكن كه معمولا در ابتداي تابستان قدري تحريك مي‌شود تا اواخر ماه جاري به آرامش مي‌رسد.

متن جوابيه اين وزارتخانه به گزارش «تفاوت‌هاي امسال اجاره مسكن با پارسال» كه در تاريخ 9/6/89 در همين صفحه به چاپ رسيد، به اين شرح است:
مطالعات كارشناسي به همراه شواهد و تجارب ساليان گذشته، حاكي از آن است كه با آغاز فصل نقل و انتقالات در اوايل تابستان، بازار اجاره، قدري تحريك مي‌گردد و اواخر تابستان به مرور با فروكش نمودن تقاضا، آرامش و ثبات در بازار حاكم مي‌شود (مشابه بازار ميوه در آخر سال).

اين در حالي است كه با توجه به ماهيت ناهمگن، غيرقابل واردات و زمانبر و سرمايه بر بودن ساخت مسكن، مديريت اين روند با حساسيت خاصي توسط وزارت مسكن و شهرسازي صورت مي‌پذيرد تا التهاب بازار به حداقل ممكن برسد.

آخرين اطلاعات دريافتي از سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور كه به طور مستقيم معاملات صورت گرفته از بنگاه‌هاي مشاوران املاك را ثبت مي‌كند نيز حاكي از آن است كه تا آخر تيرماه سال جاري تغيير اجاره بهاي مسكن بطئي مي‌باشد و آنچه به عنوان افزايش اجاره بها در برخي از جرايد عنوان مي‌شود، بيشتر ناشي از تمايل موجرين به اخذ اجاره بها به جاي وديعه مسكن – به دلايلي چند، از جمله كاهش سود سپرده‌هاي كوتاه مدت بانكي – مي‌باشد.

در همين راستا، اطلاعات اخير منتشر شده بانك مركزي نيز حاكي از آن است كه رشد شاخص اجاره مسكن در چهار ماه ابتدايي سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل 4/5 درصد مي‌باشد. اين در حالي است كه در مدت ياد شده رشد شاخص كل 3/9 درصد مي‌باشد كه به مراتب بالاتر از رشد شاخص اجاره مسكن است.

در انتها لازم به ذكر است سياست كلي وزارت مسكن و شهرسازي، حمايت از مكانيزم بازار در تعيين اجاره‌بها مسكن است؛ با اين حال، در صورت لزوم با اتخاذ سياست‌هاي تحديدي به مديريت بازار در كوتاه مدت خواهد پرداخت مضافا اينكه با اطلاع‌رساني به موقع و همچنين كنترل رواني بازار، اجازه سودجويي را از سوداگران اين حوزه سلب مي‌كند.

اين در حالي است كه با عرضه واحدهاي مسكن مهر و سكونت متقاضيان در آينده نزديك – با توجه به اينكه قسمت عمده‌اي از اين خانوارها در مسكن اجاره‌اي سكونت دارند- شاهد آزاد شدن و عرضه حجم عظيمي از مسكن اجاره‌اي خواهيم بود كه تاثير قابل توجهي در بهبود عملكرد بازار به نفع مستاجرين خواهد داشت.
 
دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری :
ارسال نظر