بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۲
37 درصد پرتفوی شرکت در بخش مواد و محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری در سه شرکت بورسی حاضر در این بخش است ، بعد از این بخش واسطه گری های مالی و لاستیک و پلاستیک با سهم 14 درصدی و منسوجات با سهم 10 درصدی بیشترین سهم را در پرتفوی شرکت دارند .
کد خبر : ۳۵۸۹۸

شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند که جزء شرکتهای تابعه بانک صنعت و معدن است از بهمن ماه سال 83 با نماد " واتی " در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت می کند.

به موجب مصوبه مجمع عمومی بانک صنعت و معدن در سال 1381 مسئولیت اداره ، اصلاح ساختار و آماده سازی شرکتهای تابعه بانک صنعت و معدن به منظور فروش و واگذاری به فعالیت اصلی شرکت در این سال ها تبدیل شده است. که در همین راستا شرکت برای واگذاری سهام شرکتهای لاستیک پارس و نخ خمین آگهی جدید مزایده صادر نموده است.

البته شایان ذکر است آتیه دماوند تعدادی شرکت زیان ده که هیچ گونه خریداری برای آنها وجود نداشت را نیز در سال مالی گذشته منحل کرد که از آن جمله می توان به کارخانجات ریسندگی و بافندگی فومنات ، شرکت صنایع پوشش ایران ، شرکت تهران لاله و شرکت گروه کارخانجات صنعتی و معدنی ایران اشاره کرد .

سرمایه و ترکیب سهامداران

بیش از 65 درصد سرمایه 1000 میلیارد ریالی آتیه دماوند در اختیار بانک صنعت و معدن بوده و از 35 درصد باقی مانده نیز بیش از 16 درصد در اختیار لیزینگ صنعت و معدن و حدود 15 درصد در اختیار سرمایه گذاری صنعت و معدن می باشد . یعنی بانک صنعت و معدن و زیر مجموعه هایش مالک و همه کاره شرکت هستند .

بازدهی و معاملات در بورس

شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند که سال جدید را با قیمت 818 ریال آغاز کرده بود در معاملات روز دوشنبه 89.6.22 ، بیش از 236 هزار صف برای خرید سهام را در نمادش روی قیمت 930 ریال شاهد هستیم . این در حالی است که فروشنده خاصی برای سهامش وجود ندارد افزایش قیمت مذکور به همراه 9 ریال سودی که در مجمع توسط شرکت تقسیم شده است منجر به کسب بازدهی 10.65 درصدی سهامداران شرکت طی سال جاری شده است.

بازدهی کسب شده در 280 معامله که توسط 97 خریدار انجام شده است حاصل گردیده و این حجم کم از معاملات نتیجه ای بهتر از کسب رتبه 224 نقدینگی بورس برای شرکت در بر نداشته است ، به گونه ای که ریسک نقدشوندگی سهام را بسیار بالا برده است . البته با توجه به ترکیب سهامداری ذکر شده و سهم شناور کم شرکت این مسئله کاملاً طبیعی و قابل پیش بینی می باشد .

نگاهی به گزارش عملکرد سه ماهه شرکت

شرکت در سه ماهه ابتدایی سال 89 با تحقق 31 ریال سود و پوشش 36.4 درصد از 85 ریال سودی که برای سال مالی جاری پیش بینی کرده عملکرد فوق العاده ای را مخصوصاً نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته که 35 ريال زیان برای هر سهم محقق کرده بود از خود به جا گذاشته است .

البته عمده سود محقق شده مربوط به سرفصل سود حاصل از فروش سرمایه گذاریها می باشد . قسمت اعظم فروش های شرکت در سه ماهه ابتدایی سال روی سهامی بوده که در سه ماهه دوم با رشد همراه بوده و اگر کمی با تأمل تر تصمیم به نگهداری آنها در عوض فروش شده بود می توانستیم در عملکرد شش ماهه شرکت که تا چندی دیگر به بازار ارایه خواهد شد شاهد یک پوشش فوق العاده سود از طرف شرکت باشیم .

از سهام شرکت هایی که فروخته شده اند می توان به مپنا ، بانک کارآفرین ، سایپا ، فولاد مبارکه ، ایران خودرو ، سرمایه گذاری رنا و آذرآب و ... اشاره کرد که قیمت فروش آنها با قیمت فعلی تابلوی بورس اختلاف فاحشی داشته و یک فرصت سوزی فاحش را نمایان می کند.

نگاهی به صورت وضعیت پرتفوی مرداد ماه

37 درصد پرتفوی شرکت در بخش مواد و محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری در سه شرکت بورسی حاضر در این بخش است ، بعد از این بخش واسطه گری های مالی و لاستیک و پلاستیک با سهم 14 درصدی و منسوجات با سهم 10 درصدی بیشترین سهم را در پرتفوی شرکت دارند .

شرکت در معاملات مرداد ماه خود 12.917 میلیون ريال زیان واگذاری داشته که عمدتاً مربوط به سهامی بوده که قیمت خریداری آنها فوق العاده بالا بوده و با قیمت هایی که فروخته شده اند ، بیشتر هدف اصلاح پرتفوی به ذهن متبادر می شود .

همچنین عمده خرید شرکت در مرداد ماه تعدادی سهام مخابرات با قیمت 2171 ريال است که می تواند از آن با شناسایی یک سود خوب خارج شود . حدود 350 هزار سهم لوله و تجهیزات سدید نیز توسط شرکت خریداری شده که حدود 50تومان سود برای هر سهم با قیمت فعلی تابلو قابل شناسایی است که یک خرید کوتاه مدت خوب برای شرکت محسوب می شود .

ارزش خالص دارایی ها (NAV)

واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز NAV هر سهم سرمایه گذرای آتیه دماوند را بر اساس آخرین صورت وضعیت پرتفوی یک ماهه منتهی به 89.05.31 و صورت های مالی سه ماهه منتهی به 89.03.31 برآورد کرده است که در جدول زیر مشاهده می کنید :

شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند

جمع حقوق صاحبان سهام

1.418.069  میلیون ريال

کاهش ارزش سرمایه گذاری های شرکت نسبت به بهای تمام شده

(361.695)  میلیون ريال

خالص ارزش دارایی ها (NAV)

1.056.374 میلیون ريال

سرمایه شرکت

1.000.000 میلیون ريال

NAV هر سهم

1056 ريال

لازم به ذکر است در جدول فوق با توجه به ترکیب سرمایه گذاریهای بورسی شرکت و اخذ کاهش ذخیره ارزشی به میزان 743.148 میلیون ريال برای کل آنها که 313.902 میلیون ريال آن بابت شرکتهای بورسی و بقیه برای خارج بورسی ها می باشد ، ارزش بازار سرمایه گذاریهای خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است .

NAV بدست آمده برای شرکتی که در راستای اصلاح پرتفوی عمل کرده و مجبور به فروش و انحلال بسیاری از شرکتهای زیر مجموعه اش با شناسایی زیان می باشد ، با توجه به فاصله تقریباً 15 تومانی مطلوب ارزیابی می شود ولی رشد بیشتر از این قیمت با توجه به وضعیت فعلی پیش بینی نمی شود ، مگر اینکه در گزارش شش ماهه شرکت شاهد اتفاق خاصی در صورت های مالی شرکت باشیم .

همچنین شایان ذکر است یک ریسک بزرگ در مورد این شرکت وجود دارد و آن ریسک تجاری ناشی از عدم وصول اقساط در واگذاری شرکتهای تابعه است که با توجه به اینکه عمدتاً زیان ده بوده و به صورت نقد و اقساط توسط شرکت فروخته می شوند ، ریسک بالفعل و بالقوه شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر