بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۹
سودهای کسب شده غیر عملیاتی ، کاملاً تجدید پذیر بوده و برای مثال از فروش زمین و ساختمان که تجدید ناپذیرند (مانند سودهای غیر عملیاتی بیمه دانا) بدست نیامده اند.
کد خبر : ۳۶۱۰۰

21 میلیون از سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تحت لوای نماد "رپارس" روز چهارشنبه در بازار اول فرابورس ایران با قیمت 5800 ريال کشف قیمت و به عنوان پنجمین شرکت فرابورس با سرمایه ای به مبلغ 206 میلیارد ريال ، در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن و زیر گروه مشاور و تهیه نرم افزار به ثبت رسید .

این شرکت که از زیر مجموعه های بانک پارسیان است به نوعی پیشتاز زیر مجموعه های این بانک برای عرضه در بورس و فرابورس شده که قرار است به تدریج وارد بازار سرمایه کشور شوند .

گزارش عملکرد 88 :

بنابر گزارش بورس نیوز شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 88 برای هر سهم خود 875 ريال سود محقق کرده است . سود قبل از کسر مالیات شرکت 191.659 میلیون ريال است که کمتر از نصف آن یعنی 91.915 میلیون ریال آن عملیاتی بوده حدود 34 درصد از آن درآمد حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت و 19 درصد از آن مربوط به درآمدهای متفرقه شرکت می باشد .

عمده درآمد حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت به میزان 50.000 میلیون ريال ناشی سود سهام دریافتی از شرکت لیزینگ پارسیان و 10.200 میلیون ريال از شرکت تامین اندیش پارس می باشد .

سود حاصل از سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت بانکی به مبلغ 33.946 میلیون ريال نیز قسمت اعظم درآمدهای متفرقه شرکت را تشکیل می دهد.

بنابراین همان گونه که ملاحظه میشود با اینکه بیش از نیمی از سود شرکت غیر عملیاتی بوده و در نگاه اول کمی ذهنیت تجدید ناپذیری را به ذهن متبادر می کند ولی با اوصاف ذکر شده سودهای کسب شده غیر عملیاتی ، کاملاً تجدید پذیر بوده و برای مثال از فروش زمین و ساختمان که تجدید ناپذیرند (مانند سودهای غیر عملیاتی بیمه دانا) بدست نیامده اند.

پیش بینی درآمد سال 89

شرکت با اینکه درآمد حاصل از فروش و ارایه خدمات خود را با 9 درصد رشد 347.251 میلیون ريال پیش بینی نموده و طی 5 ماهه ابتدای سال 38 درصد از آن را پوشش داده ، درآمد حاصل از سرمایه گذاریهای خود را با 28.3 درصد رشد 82.200 میلیون ريال پیش بینی نموده و 24 درصد از آن را پوشش داده و درآمد های متفرقه خود را نیز با 73.8 درصد رشد 63.406 میلیون ريال برآورد کرده و در 5 ماهه ابتدای سال مالی 42 درصد از آن را پوشش داده است ، اما برخلاف روند ذکر شد سود هر سهم خود را با 11.3 درصد کاهش 776 ريال پیش بینی نموده و در پنج ماهه ابتدای سال موفق به پوشش 46 درصدی آن شده است .

عمده دلیل مسئله مذکور پیش بینی کاهش قابل ملاحظه حاشیه سود عملیاتی شرکت از 29 درصد به 7 درصد می باشد که به دلیل پیش بینی افزایش هزینه های عملیاتی و بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت رخ داده است .

جالب اینجاست که شرکت در 5 ماهه ابتدای سال مخصوصاً در قسمت عملیاتی ، عملکردی بر خلاف پیش بینی خود داشته و 151 درصد از سود عملیاتی خود را پوشش داده است که عمده دلیل آن نه به خاطر فروش فراتر از حد انتظار ، بلکه به علت کاهش بهای تمام شده خدمات ارایه شده و کالاهای فروش رفته و همچنین کاهش هزینه های عملیاتی شرکت بوده است .

بنابراین با اوصاف بیان شده در بالا اگر هزینه ها در 7 ماهه باقیمانده از سال مالی نیز کمتر از برآوردهای شرکت محقق شوند امکان تعدیل سود برای سهم تازه وارد فرابورس بسیار محتمل می باشد و شاید همین تعدیل مثبت عاملی برای قیمت بالاتر از انتظار کارشناسان در روز عرضه اولیه باشد .

نتیجه گیری

خوشبختانه با توجه به قیمت گشایش نماد"رپارس" که برخلاف بیشتر عرضه اولی های گذشته معقول تر بود امکان رشد قیمت برای سهام این شرکت همچنان وجود دارد . زیرا پی بر ای تجارت الکترونیک پارسیان با قیمت کشف شده فعلی 7.4 مرتبه است و با توجه به میانگین پی بر ای سهام گروه رایانه بورس که با توجه به انتظار توسعه و رشدی که برای آنها متصور می باشیم و در حال حاضر 11.2 مرتبه می باشد همخوانی خوبی داشته و چون کمتر از سایر همگروهی ها می باشد سیگنال خرید و امکان افزایش قیمت را به ذهن تداعی می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر