بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر : ۳۶۳۰۳

در حالي اقلام خوراكي تهران طي هفته گذشته گراني 1/0 تا 7/4 درصدي را نسبت به هفته قبل از آن تجربه كرد كه حبوبات و سبزي‌هاي تازه ركورددار گراني بودند.

به گزارش «فارس»، طي هفته گذشته، ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه و حبوبات، ركورددار گراني در اقلام خوراكي بازار تهران بودند و به ترتیب 7/4 و 3/4 درصد نسبت به هفته پیش از آن گران‌تر شدند.

براساس اين گزارش، قیمت سبزي‌هاي تازه مانند خيار، گوجه‌فرنگي، حبوبات، سيب‌زميني و پياز نسبت به هفته مشابه سال قبل با افزايش 6/26 درصدي مواجه شد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل هم افزايش قابل‌توجهي یافت كه نشان از سير صعودي قيمت اين اقلام در بازار دارد.

طي هفته گذشته در گروه ميوه‌هاي تازه، قيمت سيب، گلابي و هندوانه نسبت به هفته قبل ارزان‌تر بود؛ اما بقيه ميوه‌ها در مدار گراني قرار داشت، پرتقال هم در اين ميان ركوردار بود؛ به طوري كه هر كيلوگرم پرتقال به قيمت دو هزار و 360 تومان فروخته شد كه نسبت به هفته قبل 9/22 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 9/66 درصد گران‌تر عرضه شد.

براساس اين گزارش، در هفته منتهي به 26 شهريور سبزي‌هاي تازه در بازار گوي سبقت گراني را از ساير اقلام خوراكي ربود و با اينكه ماه رمضان تمام شده، اما همچنان سوار بر غول گراني است. در اين ميان خيار ركورددار افزایش قیمت‌ها با 5/21 درصد افزايش نسبت به هفته قبل و 25 درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل بود و به قيمت هر كيلوگرم 984 تومان عرضه شد.

بر اساس اين گزارش، در حالي كه فروشندگان ميوه طبق قانون اتحاديه‌هاي متبوع مجاز به افزايش 30 درصدي ميوه‌ها براي فروش هستند، اما تفاوت قيمت ميادين شهرداري و بازار بيش از صد درصد بود که در برخي موارد به 160 درصد نیز رسید. با رشد متوالي قيمت محصولات كشاورزي در كنار ابلاغ منع واردات محصولات كشاورزي، نگراني‌‌هايي از آينده بازار اين محصولات القا مي‌شود كه تدبير و پيشگيري مسوولان را مي‌طلبد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر