بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر : ۳۶۳۲۱

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، ارزش روز بورس اوراق بهادار 43 ساله تهران كه از محاسبه تجميع ضريب تعداد سهام شركت‌ها و قيمت روز هر سهم برآورد مي‌شود در پايان سال گذشته با رشد 45 درصدي به بيش از 65 هزار ميليارد تومان رسيده بود.
اما در 6 ماه اول سال جاري اين متغير با اهميت در سايه رشد قيمت سهام اغلب شركت‌ها خصوصا " شركت هاي بزرگ (از لحاظ سرمايه اسمي) با ركوردشكني مواجه شد و در كنار جهش‌هاي پي‌درپي شاخص بورس ، ارقام جديدي را ثبت كرد. به طوريكه بعد از ركورد 73 هزار ميليارد توماني ارزش روز بازار در شهريور سال گذشته، نه تنها ارقامي بالاتر از آن به دست نيامد بلكه از ارزش روز بازار در نيمه دوم سال گذشته ماه به ماه كاسته شد.
ولي نيمه اول سال در شرايطي روبه‌ پايان است كه در طول دو فصل بهار و تابستان، ركورد ارزش روز بازار سهام ايران براي نخستين بار به بيش از 87 هزار ميليارد تومان رسيد. اين اتفاق از جمله عواملي بود و هست كه بورس تهران را مورد توجه مسئولان ديگر بورس‌ها، فدراسيون جهاني بورس‌ها و حتي رسانه‌هاي خارجي قرار داد است.

*13 شركت مالك 43.5 هزار ميليارد تومان كدامند؟

به هر حال بررسي‌هاي فارس از جزئيات اين ارزش روز تاريخي بازار نشان مي‌دهد 13 شركت بزرگ بيش از نيمي از ارزش روز 87 هزار ميليارد توماني يعني 43.5 هزار ميليارد تومان را در اختيار گرفته اند. نيمي ديگر هم به 325 شركت ديگر بورسي تعلق دارد.
طبق آخرين ارزش روز 338 شركت‌ بورسي در روز گذشته، شركت مخابرات كماكان سرمدار ديگر شركت‌ها هم لحاظ تعداد سهام و هم از نظر ارزش روز بازار است. به طوري كه با ضريب قيمت 238 توماني هر سهم آن در بيش از 45 ميليارد و 873 ميليون سهم، اين شركت در پايان ديروز بالغ بر 10 هزار و 927 ميليارد تومان ارزش داشت. با اين رقم مخابرات به تنهايي 12.3 درصد از ارزش كل بازار سهام كشور به خود اختصاص داده است.
اين در حالي است كه ارزش روز مخابرات در 28 شهريور سال گذشته و ابتداي سال بيش از 8.5 هزار ميليارد تومان بود.
شركت ملي مس نيز هر چند از لحاظ سرمايه اسمي و تعداد سهام پايين‌تر از چند شركت ديگر است اما به مدد قيمت 801 توماني هر سهم تا ديروز همچنان رتبه دوم بزرگترين شركت بورسي را طي يكسال اخير از آن خود كرده و با ارزش روز بيش از 4.6 هزار ميليارد توماني 5.2 درصد ارزش كل بازار را به نام خود كرده است.
فولاد مباركه نيز با تكيه بر 15 ميليارد و 800 ميليون سهم و قيمت 269 توماني هر سهمي كه دارد صاحب ارزش روز 4.2 هزار ميليارد توماني شد تا همچنان نتواند به رتبه دومي خود برگردد. اين شركت 4.8 درصد ارزش بازار را در اختيار گرفته است.
اما شركت مپنا كه در 28 شهريور سال گذشته با ارزش روز 1.7 هزارميليارد توماني عنوان ششم بزرگترين شركت بورس را داشت به دليل رشد قيمت هر سهم از 224 به 496 تومان در روز گذشته، صاحب ارزش روز 3.3 هزار ميليارد توماني شد و در رتبه سوم جا خوش كرد.
اين تغيير و جابجايي در جدول بزرگان بورس براي بانك پارسيان بيشتر بود. چرا كه اين بانك سال گذشته با سرمايه 750 ميليارد توماني و بهاي 184 توماني هر سهم در جايگاه دهم بود اما به دليل افزايش سرمايه تا هزار و 100 ميليارد تومان و افزايش نرخ هر سهم به 275 تومان، عنوان پنجم بزرگترين شركت بورسي را به خود اختصاص داد.
در ادامه جدول بزرگترين شركت‌هاي بورسي از لحاظ ارزش روز بازار، شركت‌هاي چادرملو ، بانك ملت، سايپا، بانك صادرات، بانك تجارت، گل‌گهر، پالايشگاه نفت اصفهان و سرمايه‌گذاري غدير قرار دارند كه با ارزش روز بيش از 2.9 تا 2 هزار ميليارد توماني در رده‌هاي ششم تا سيزدهم قرار گرفته‌اند. هر كدام از 8 شركت بين 3.3 تا 2.2 درصد ارزش كل بازار را به خود جذب كرده‌اند.
به اين ترتيب اين سيزده شركت افزون بر 51 درصد از ارزش‌ روز بازار سهام كشور را تشكيل داده‌اند.

*افزايش تعداد شركت هايي با ارزش روز بيش از هزار ميليارد توماني

نكته قابل توجه ديگر تغيير و تحولات اين متغير در ميان شركت‌‌ها اين است كه در 28 شهريور سال گذشته 19 شركت داراي ارزش روز بيش از هزار ميليارد توماني بودند.اما تعداد شركت‌ها با بيش از اين رقم طي 12 ماه اخير افزايش يافته و تا روز گذشته به 23 شركت رسيده است .
نكته جالب توجه ديگر رشد 100 درصدي ارزش روز شركـت هايي چون خدمات انفورماتيك و نفت بهران است كه به دليل رشد قيمت سهام در ماه هاي اخير صاحب ارزش روز بيش از 846 و 604 ميليارد توماني شده‌اند.
اين در حالي است كه در مقايسه با شهريور سال 88، شركت‌هايي چون كشتيراني، سرمايه‌گذاري اميد، پالايش نفت اصفهان، سيمان فارس و خوزستان و توسعه معادن روي با افت رتبه اما در عوض شركت‌هاي مپنا، بانك اقتصاد نوين و فولاد خراسان با جهش رتبه مواجه شده‌اند.

گزارش از علي رضايي‌زاده

اشتراک گذاری :
ارسال نظر