بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر : ۳۶۵۱۴
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، حسين خزلي خرازي در مراسم توديع خود كه در هجدهمين گردهمايي اعضاي كانون كارگزاران برگزار شد،اظهار داشت: گذاشتن جلسه توديع براي من مناسب نيست زيرا از خرداد سال 85 با شروع نوشتن پيش‌نويس اساسنامه كانون و اولين جلسه كانون در جلسات آن حضور داشتم و از اول مهر 87 نيز كه به عنوان دبير كل كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار منصوب شدم و در اين نهاد حضور داشتم.

وي با بيان اينكه همچنان به عنوان يكي از اعضاي كانون باقي خواهد ماند،افزود: بنابراين اطلاق توديع براي من مناسب نيست، زيرا در بازار سرمايه خواهم بود و هر زماني كه نياز باشد،حاضرم.

دبير كل سابق كانون كارگزاران با اشاره به اينكه در مرداد سال 80 مسئول حراست سازمان كارگزاري بورس بوده است، گفت: قبل از اينكه بخواهم مسئوليت اين سمت را به عهده بگيرم از گردش مالي بالا و تخلفات زياد صحبت مي‌شد،بنابراين اين كار را با يك ذهنيت منفي شروع كردم،همچنين به بنده القاء كردند كه اين نهاد عجيب و غريب است، اما با گذشت 9 سال و يك ماه از آن زمان افتخار مي‌كنم كه در شفاف‌ترين بازار جواني خود را گذاشته‌ام و اين يك ادعا ‌نيست زيرا بازاري به شفافي و تميزي اين بازار نديده‌ام.

وي بيان كرد: بورس اولين بازار مكانيزه و تميزترين بازار كشور است و قابل مقايسه با هيچ نهاد ديگري نيست، زيرا هيچ نهادي را پيدا نمي‌كنيد كه به صورت لحظه‌اي اطلاعات آن ارائه و در نشريات منتشر شود، همچنين نظارتي به دقيقي و جزئي بودن اين نهاد وجود ندارد.

خرازي تصريح كرد: در مرداد سال 87 كه يك سال از تأسيس كانون گذشته بود، دو دبير كل در آن تغيير كردند، بر اين اساس پس از مجمع سالانه كانون، اعضاي آن به دنبال دبير كل جديد بودند و بنده نيز كه به دليل مسائل شخصي قصد داشتم از كارگزاري بانك كشاورزي خارج شوم مسئوليت اين سمت را به عهده گرفتم.

وي درباره عملكرد 2 سال اخير كانون كارگزاران گفت: عملكرد 2 سال گذشته كانون كارگزاران با هيج نهادي قابل مقايسه نبود و تنها ضعف اين كانون منابع است،همچنين، يكي از مهمترين ضعف‌هاي كانون كارگزاران توليد و انتشار مقررات براي اعضا است، زيرا بايد هر دستور‌العمل و قانوني كه نوشته مي‌شود نظر اعضاي كانون در نظر گرفته شود.
دبير كل سابق كانون كارگزارن با اشاره به اينكه دومين ضعف كانون ضمانت اجرايي است، بيان كرد: جز اعضاي كانون هيچ كس نمي‌تواند اين ضمانت را براي كانون ايجاد كند و باز تأكيد مي‌كنم كه احساس نمي‌كنم از كانون كارگزاران رفته‌ام و اگر در كانون نياز باشد و در هر وقت و هر ساعتي حضور خواهم يافت.


*پيگيري حقوق حقه كارگزاران؛ مهمترين وظيفه كانون

روح‌الله ميرصانعي دبير كل جديد كانون كارگزاران نيز در جلسه معارفه خود بيان كرد: حدود 8 سال است كه در بازار سرمايه فعاليت مي‌كنم كه 4 سال آن در بورس اوراق بهادار و 4 سال هم در بورس كالا حضور داشتم. وي خاطرنشان كرد:در بازار اوراق بهادار هر كاري از جمله معامله‌گري، تحليل‌گري، پذيرش شركت و سبدگرداني را انجام داده‌ام و آشنايي كامل به بورس اوراق بهادار دارم.

وي گفت:با توجه به اينكه در كانون عضو بودم، ولي از زمان دبير كلي آقاي خرازي بود كه متوجه فعاليت‌هاي آن شدم. بايد بگويم كه عملكرد وي اين نهاد را متحول كرد و به عنوان يك عضو كمال تشكر را از وي به دليل فعاليت‌هايي كه انجام داده است، دارم.


اين مقام مسئول با اشاره به اينكه كانون كارگزاران فعال‌ترين نهاد در بازار سرمايه است ولي همه نهادهاي ناظر بر آن نظارت مي‌كنند، بيان كرد: همه نهادها از جمله سازمان بورس، شركت بورس، CDS، سپرده‌گذاري مركزي و غيره بر روي كانون نظارت مي‌كنند ولي هر زمان اتفاقي در بازار رخ دهد كانون كارگزاران را يكي از مقصر‌هاي اين اتفاق مي‌دانند، بنابراين با توجه به ريسك‌هاي كاگزاران، اين نهاد ضربه‌پذير‌ترين نهاد است.

ميرصانعي بيان كرد: يكي از دلايل اصلي تشكيل كانون كارگزارن اين بود كه حركات اعضاي كانون به تنهايي براي دريافت حقوق‌شان مؤثر نيست، بنابراين كانون تشكيل شد تا همه اعضا با همكاري هم بتوانند به حقوق خود دست پيدا كنند.

وي بيان كرد: با توجه به اينكه اولين وظيفه اين نهاد پيگيري حقوق به حق كارگزاران است، بررسي مشكلات، تدوين مقررات و وضع آنها از مهمترين وظايف كانون بوده و نبايد قانون‌گذار در وضع قانون تنها نظر و ديد‌گاه خود را اعمال كند، كارگزار نيز نبايد تنها در تصويب قوانين ديد‌گاه خود را محقق كند، بنابراين تلاش ميي‌كنيم در هر قانوني كه براي كانون تصويب مي‌شود نظر هر دو نهاداعمال شود.

وي گفت: مهمترين بحث اساسي كانون اين است كه با توجه به امكانات، وقت و بودجه محدودي كه شوراي كارگزاران دارد، سعي ‌كنيم انتظارات اعضاء را برآورده كنيم، البته همه اين كارها با مشاركت اعضا ميسر مي‌شود. همچنين، اعضاي كانون بايد به قوانيني كه توسط كانون وضع مي‌شود احترام گذاشته و خود را كنار كانون ببينند نه مقابل آن.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر