بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
با تأثیر پذیری شاخص کل بورس از متغییر های بیرونی و درونی اقتصاد ، عملاً هرگونه جهت گیری در کوتاه مدت و بلند مدت تصمیم گیری فعالان آن در فضای کلی بازار تحت الشعاع خود قرار می دهد .
کد خبر : ۳۶۷۶۳

طرح تحول اقتصادی دولت با بخش های هفت گانه آن اگر چه می تواند به مثابه جراحی و تغییر ساختار بیمار گونه اقتصاد کشور تعریف شود اما به هر حال با نزدیک شدن موعد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به عنوان اولین بخش از این تحول عظیم در نیمه دوم سال جاری ، همچنان چگونگی ابعاد مختلف این طرح و به تبع آن انتظارات ناشی از اثرات تورمی آن در کشور در هاله ای از ابهام به سر می برد .

بنابر گزارش بورس نیوز ؛ هرچند اجرای طرح تحول را می توان به عنوان ریاضت های اقتصادی از سوی دولت معرفی کرد اما در درجه اول تحلیل آثاراین طرح بر شاخص های کلان اقتصادی می تواند مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه نیز قرار گیرد . چرا که با تأثیر پذیری شاخص کل بورس از متغییر های بیرونی و درونی اقتصاد ، عملاً هرگونه جهت گیری در کوتاه مدت و بلند مدت تصمیم گیری فعالان آن در فضای کلی بازار تحت الشعاع خود قرار می دهد .

شایان ذکر است بورس نیوز ؛ بنا به روال گذشته اقدام به نظر سنجی از مخاطبان خود با عنوان "با اجرای طرح تحول اقتصادی از مهر ماه جاری ، شاخص کل بورس صعودی خواهد شد یا نزولی ؟" کرد که حاصل آن نتایج جالبی است که می تواندکمی قابل تأمل باشد .

براین اساس با شمارش یک هزار و 346 رای مأخوذه ، کمتر از 41 درصد از شرکت کنندگان به صعودی بودن شاخص پس از اجرای طرح تحول معتقد بودند . از طرفی اندکی بیش از 46 درصد رأی دهندگان نیز نزولی شدن نماگر بازار اوراق بهادار را تأکید داشتند و این در حالی بود که تعداد اندکی از مخاطبان با کمتر از 13 درصد رای بی اثر بودن طرح تحول بر روند شاخص کل بازار را رأی دادند .

نکته ای که باید به آن توجه نمود میزان تقریباً یکسان و نزدیک به هم درصد رای های مأخوذه در ارتباط با صعودی یا نزولی بودن شاخص کل در راستای اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها است .
 
چرا که با توجه به اینکه اکثر رای دهندگان این نظر سنجی به عنوان فعالان و معامله گران بازار سرمایه (به دلیل بازدید روزانه از سایت خبری بورس نیوز) شناخته می شوند اما با نگاهی به میزان تقریباً یکسان نظرات این افراد می توان اعلام کرد که هنوز هیچ وجه غالب یا اتفاق نظر جمعی در میان این کارشناسان مبنی بر ترسیم افق روشنی از بابت طرح تحول اقتصادی و تبعات ناشی از اجرای آن بر شرکت ها و صنایع بورسی وجود نداشته و همچنان با تداوم ابهامات این موضوع ، مجموعه تقریباً برابری در بازار به اظهار نظر درباره روند روبه مثبت یا منفی شاخص کل بورس در دوره های آتی می پردازند .
 
گفتنی است در همکین رابطه یکی از تارنماهای بورسی کشور با نام تالار بورس نیز اقدام به نظر سنجی مشابهی در این خصوص کرده و جالب آنکه تقریباً شبیه به همین نتایج برای آن حاصل شده است .
 

در پایان به نظر می رسد اگر چه اجرای طرح تحول با بخش های هفت گانه آن در بلند مدت می تواند نقش بسزایی در تغییر رویکرد اقتصاد کشور بر جای گذارد اما باید گفت ، شفاف سازی و تبیین سیاست های موجود برای مردم جامعه و معرفی ابعاد این طرح از سوی دولتمردان بدیهی بوده و افزون بر این ، با توجه به در نظر گرفتن سبد حمایتی دولت برای صنایع انرژی بر کشور ، معرفی بخش ها ، چگونگی و میزان برگشت درآمدهای حاصل از آزاد سازی یارانه ها به به شرکت ها و صنایع عمدتاً تولید کننده مواد اولیه کشور بدیهی و بلکه ضروری بوده ، چرا که می تواند کمک شایانی در تدوین بودجه مالی شرکت ها و به تبع آن تعریف استراتژی جدید برای حرکت در جهت سودآوری آن نماید .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر