بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
علیرغم ارسال پاسخ سوالات به اداره نظارت بر ناشران بورسی:

نماد سیمان شرق همچنان متوقف است !!!

شرکت سیمان شرق در ششم شهریورماه جاری ، 22 میلیون و 95 هزار و 978 سهم سیمان کارون که پیش از این مالکیت 10.58 درصدی سهام آنرا در اختیار داشت به قیمت هر سهم 3 هزار و 256 ریال و به ارزش بیش از 71 میلیارد ریال فروخت و به طور کامل از ترکیب سهامداران " سکارون" خارج شد .
کد خبر : ۳۶۸۳۴

شرکت سیمان شرق از ابتدای امسال توانسته طی 108 روز معاملاتی تا قبل از توقف نماد معاملاتی خود در تاریخ شانزدهم شهریور ماه جاری و با احتساب 300 ريال سود تقسیمی در مجمع اخیر ، بیش از 13 درصد بازدهی مثبت را در بورس اوراق بهادار کسب نماید .

گفتنی است در دوره مذکور رتبه نقدشوندگی این شرکت با رقم 62 در صنعت سیمان ، آهک و گچ بورس به ثبت رسیده که به زعم کارشناسان بورس عدد قابل قبولی در بازار به شمار می رود .

بر اساس گزارش بورس نیوز ، شرکت سیمان شرق عایدی هر سهم خود را با سرمایه 840 میلیارد ريالی مبلغ ، 264 ريال به طور خالص برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه جاری پیش بینی نموده که طی عملکرد واقعی سه ماهه اول سال جاری با 37 درصد کاهش نسبت به سال مالی قبل ، 49 ريال از EPS پیش بینی شده سال مالی 89 را محقق نموده است .

شایان ذکر است ، با توجه به استقرار کارخانه شرکت سیمان شرق در استان خراسان و موقعیت جغرافیایی مناسب آن برای دستیابی به بازارهای مصرف کشورهای همسایه ، ضرورت ایجاد و احداث واحد جدید این کارخانه بررسی و اقدامات لازم برای انعقاد قراردادهای خرید ماشین آلات و گشایش اعتبار ارزی برای اجرای پروژه واحدچهارم با ظرفیت تولید 3400 تن کلینکر در روز آغاز و عملیات اجرایی آن تا پایان سال مالی 88 به میزان بیش از 98 درصد پیشرفت کار ادامه یافته و در حال حاضر نیز به بهره برداری کامل رسیده است .

براساس مستندات و اطلاعات مالی شرکت سیمان شرق در شبکه کدال، بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورت سود و زیان عملکرد میاندوره ای منتهی به پایان خرداد ماه جاری با افزایشی 63 درصدی نسبت به همین دوره در سال گذشته ، به میزان 101 میلیارد و 322 میلیون ريال گزارش شده که به نظر می رسد علت اصلی این افزایش ، استهلاک ها و هزینه های مالی ناشی از آغاز فعالیت پروژه واحد چهارم شرکت و تأثیر کاهنده آنها در تحقق میزان سود پیش بینی شده در سه ماهه اول سال جاری باشد .

افزون بر این ، شرکت سیمان شرق در ششم شهریورماه جاری ، 22 میلیون و 95 هزار و 978 سهم سیمان کارون که پیش از این مالکیت 10.58 درصدی سهام آنرا در اختیار داشت به قیمت هر سهم 3 هزار و 256 ریال و به ارزش بیش از 71 میلیارد ریال فروخت و به طور کامل از ترکیب سهامداران " سکارون" خارج شد .

از اینرو گفته می شود با توجه به افزایش خیره کننده هفت هزار و 367 درصدی درآمدحاصل از سرمایه گذاری های شرکت سیمان شرق و به میزان 14 هزار و 113 میلیون ریال در سه ماهه اول سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ، اداره نظارت بر ناشران بورسی جهت توضیح پاره ای از مسایل و اطلاعات مالی مطرح شده از سوی شرکت اقدام به توقف نماد معاملاتی " سشرق " از 89.6.16 تا به امروز نموده و این در حالی است که علیرغم مکاتبات انجام گرفته و شر ح سوالات خواسته شده به سازمان بورس همچنان نماد معاملاتی آن در بازار با عدم بازگشایی روبرو است .

گفتنی است ، پروژه تبدیل واحد دو شرکت به تولید سیمان سفید نیز با 70 درصد پیشرفت عملیات در حال پیگیری است و علاوه بر آن در حال حاضر مدیریت این شرکت بررسی و برنامه ریزی در خصوص ورود به بورس کالا و عرضه سیمان را در دستور کار خود قرار داده است .

در پایان به نظر می رسد ، با توجه به راه اندازی طرح های توسعه ای و به تبع آن افزایش ظرفیت تولید و فروش محصولات سیمانی در این شرکت و همچنین حضور پر رنگ آن در بازار رقابتی داخلی خصوصاً در منطقه شرق کشور و نیز تداوم صادرات به بازارهای مصرفی خارجی همچون کشورهای افغانستان و ترکمنستان ، به فرض عدم اجرای طرح تحول در نیمه دوم امسال ، با کاهش هزینه های ثابت و یقیناً تعدیل مثبت سود پیش بینی شده برای سال مالی 89 روبرو خواهد بود .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر