بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر : ۳۶۸۳۹

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، معاملات شش ماه اول بورس اوراق بهادار در شرايطي با داد و ستد بيش از 69 ميلياردو 975 ميليون سهم به ارزش 11.9 هزار ميليارد تومان و حضور 456 هزار و 278 سهامدار بزرگ و كوچك به پايان رسيد كه 10 كارگزار برتر بورس 38.5درصد از اين حجم معاملات را انجام دادند.
اين در حالي است كه در پنج ماه اول سال روند نزولي كاهش سهم 10 كارگزار از كل معاملات تكرار شده و از حدود 40 به 34.6 درصد افت كرده بود.
براساس اين گزارش، در حالي جابجايي عمده و خارج از زمان معاملات برخي شركت هاي كارگزاري مانند سهام عدالت و رد ديون مبناي درستي براي عملكرد كارگزاران نبوده و نيست كه معاملات خرد و بلوك 87 شركت كارگزاري در 123 روز كاري شش ماه اول سال نشان مي دهد شركت كارگزاري مفيد با برخورداري از مشتريان متعدد حقيقي و حقوقي و راه اندازي معاملات آن لاين تريدينگ همچنان در صدر ديگر شركت هاي كارگزاري ايستاده و با انجام 5.83 درصد از كل معاملات رتبه نخست كارگزاران برتر را به خود اختصاص داده است.
كارگزاري بهمن نيز كه در ماه هاي گذشته جزء 10 كارگزار اول نبود به مدد عرضه بلوك 15.5 درصدي سهام سايپا، 5.82 درصد از كل معاملات خرد و بلوك را انجام داد تا از رده بيست و يكم 5 ماه اول به رده دوم صعود كند. اتفاقي كه معمولا " براي كمتر شركت كارگزاري رخ مي دهد.
با اين رويداد كارگزاري بانك صادرات رتبه دوم ماه هاي گذشت خود را از دست داد و با انجام 4.72 درصد خريد و فروش ها سومين كارگزار برتر بورس شد.
بعد از اين سه كارگزاري،شركت هاي هاي تامين سرمايه نوين با 2.52 درصد، امين آوند با 3.20 درصد و نهايت نگر با 2.81 درصد معاملات خرد و بلوك در پله هاي چهارم تا ششم ايستادند.شركت هاي كارگزاري بانك كشاورزي، ارديبهشت ايرانيان،صنعت و معدن و آگاه نيز هر يك با بيش از 2.70 درصد از كل معاملات در رده هاي هفتم تا دهم ايستادند تا در فهرست 10 كارگزار برتر بورس قرار گيرند.
در برابر اين 10 شركت كارگزار ول ، شركتهاي كارگزاري برهان سهند، آريا بورس، معين سهم، جهان سهم، آثل، بدره سهام، سهام پويا، شاخص سهام ، آريا نوين و تحليل گران بصير در آخرين رده بندي قرار گرفتند و با انجام 6 تا 26 صدم درصد از معاملات خرد و بلوك در رتبه هاي 87 تا 78 جاخوش كرده اند.
اين دسته از شركت هاي كارگزاري به دلايلي چون خانوادگي عمل كردن، تازه تاسيس بودن، نداشتن انگيزه، سرمايه اندك ،عدم موفقيت در جلب مشتري و عدم ارايه خدمات متنوع و لازم و ديگر عوامل مدت ها است كه در برابر ديگر شركت هاي كارگزاري حرفي براي گفتن ندارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر