بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۹
کد خبر : ۳۷۲۴۲

فارس: مدير برنامه مديريت و منابع انساني ستاد تحول اقتصادي صنايع و معادن كالاهاي صنعتي تاثيرپذير در هدفمند شدن يارانه‌ها را اعلام كرد.

امين كلاه‌دوزان بعد از ظهر امروز در نشست توجيهي ستاد تحول صنايع و معادن كشور كه با حضور مديران دستگاه‌هاي اجرايي و تشكل‌هاي صنعتي و معدني استان‌هاي مازندران، گلستان و سمنان برگزار شد، بيان داشت: با توجه به گستردگي اثرات طرح تحول در حوزه صنعت و معدن ستادي تحت عنوان تحول صنايع و معادن براي بررسي اين اثرات در وزارت متبوع تشكيل شد كه زير نظر وزير اداره مي‌شود و پيگيري اين مهم نيز با همكاري بدنه وزارتخانه و ساير بخش‌هاي مرتبط طرح‌ها بررسي مي‌شود.

وي افزود: تسهيلات ارائه شده به صنايع بر دو بخش تقسيم مي‌شود كه يك سوم از اين تسهيلات وجوه اداره شده است كه مديريت آن در اختيار وزارت صنايع و معادن قرار دارد و اين وزارتخانه براي پرداخت آن حداكثر همكاري و انعطاف را در مورد بنگاه‌ها اعمال خواهد كرد.

كلاه‌دوزان تصريح كرد: بخش دوم تسهيلات شامل وام‌هايي است كه مديريت آن در اختيار بانك است و وزارت صنايع با تشكيل كارگروه مشترك با بانك‌هاي عامل سعي در حل مشكلات اين گونه بنگاه‌ها را دارد كه در اين بخش حداقل امكان بهره‌مندي از اعتباراتي كه در اختيار وزارت صنايع و معادن است به ميزان يك سوم در اختيار واحدهاي توليدي قرار مي‌گيرد.

مدير برنامه مديريت و منابع انساني ستاد تحول اقتصادي صنايع و معادن با اشاره به اينكه در طرح هدفمند شدن يارانه‌ها پول جديدي خلق نمي‌شود، عنوان داشت: نقدينگي موجود جمع‌آوري و به نحو ديگري باز توزيع شده و نقدينگي موجود در صندوق دولتي حفظ و در بخش‌هاي مختلف تغيير مي‌كند.

وي رشته فعاليت‌هاي تاثيرپذير در هدفمند‌سازي يارانه‌ها را به دو گروه تقسيم كرد و بيان داشت: گروه اول كه شامل توليد فرآورده‌هاي لبني، توليد قند و شكر، نانوايي، آماده‌سازي و ريسندگي الياف، توليد خمير كاغذ و مقوا، توليد محصولات اوليه ذوب آهن و فولاد، توليد محصولات اساسي آلومنيومي، ريخته‌گري و آهن و فولاد و ريخته‌گري فلزات غيرآهني مي‌شود مورد توجه قرار گرفته شده است.

كلاه‌دوزان گروه دوم محصولات تاثيرپذير در هدفمند شدن يارانه‌ها را شامل توليد روغن و چربي حيواني، نباتي و خوراكي عنوان كرد و افزود: توليد مواد شيميايي اساسي، توليد كود شيميايي و تركيبات ازت، توليد ساير محصولات لاستيكي، شيشه جام، محصولات سراميكي نسوز و غيرنسوز ساختماني از رشته فعاليت‌هاي صنعتي است كه تاثيرپذير از هدفمند شدن يارانه‌ها مي‌شوند.

وي در رابطه با قيمت‌گذاري حامل‌هاي انرژي براي حمايت از بنگاه‌هاي توليدي در طرح تحول اقتصادي گفت: اهميت سقف قيمت حامل‌هاي انرژي در پايان اجراي طرح هدفمند‌سازي يارانه‌ها براي بخش صنعت و روند افزايش انرژي در طول اجراي طرح و نيز تعيين قيمت‌هاي تبعيضي و ترجيحي براي برخي صنايع در صورت نياز، لزوم اين مورد را افزايش مي‌دهد.

كلاه‌دوزان با اشاره به اينكه براي اجراي طرح‌هاي كوتاه مدت هدفمند‌سازي يارانه‌ها براي بخش صنايع و معادن سناريوهايي تدوين شده است، عنوان داشت: با توجه به اينكه برنامه‌هاي بهره‌وري به صورت ميان‌مدت و بلند‌مدت بوده و اثر مقطعي براي كاهش هزينه بنگاه‌ها ندارد، برنامه كوتاه‌مدت براي جبران آثار مقطعي سناريوها تدوين شده است.

وي ادامه داد: از محورهاي مهم برنامه‌هاي كوتاه‌مدت مي‌توان به اعمال سود بازرگاني ويژه، خط اعتباري هزينه انرژي، مديريت واردات، كمك بلاعوض، كمك هزينه توليد و جايزه صادراتي اشاره كرد.

مدير برنامه مديريت و منابع انساني ستاد تحول اقتصادي صنايع و معادن با اشاره به اينكه تمركز وزارت صنايع و معادن بر اجراي پروژه‌هاي بهره‌وري است، اظهار داشت: برنامه‌هاي بهره‌وري شامل برنامه انرژي، مديريت و منابع انساني، بازار، صادرات و واردات و تامين منابع مالي است در حاليكه اجراي اين برنامه‌ها كمك زيادي به بهبود فضاي كسب و كار مي‌كند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر