بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر : ۳۷۲۵۹
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، شركت بورس اوراق بهادار بعدازظهر چهارشنبه گذشته دو مجمع فوق‌العاده و عادي به طور فوق‌العاده را با هدف افزايش سرمايه 100درصدي و انتخاب سومين هيات مديره برگزار كرد كه در آن 74 درصد سهامداران حقوقي و حقيقي حاضر بودند. 
اين دو مجمع كه با تصويب افزايش سرمايه از 15 به 30 ميليارد تومان (در دو مرحله براي خريد زمين و ساخت ساختمان جديد شركت بورس ) و انتخاب 7 عضو حقوقي هيات مديره به پايان رسيد با حاشيه‌هاي داغي هم همراه بود. 

- اولين حاشيه كه ديگر به امري عادي تبديل شده تاخير 70 دقيقه‌اي شروع مجمع بود و به جاي ساعت اعلامي 14، مجمع فوق‌العاده در ساعت 15:10 دقيقه شروع شد.در اين باره حسن قاليباف اصل مديرعامل شركت بورس ضمن عذرخواهي از حاضرين دليل اين تاخير را ناهماهنگي ناشي از دير باز شدن درب‌هاي تالار غدير وزارت كشور اعلام كرد. 

- اين درحالي است كه بخش عمده‌اي از اين تاخير ناشي از رايزني و لابي‌ هاي دقيقه90 گروه‌هاي متقاضي حضور در تركيب هيات مديره شركت بورس بود به طوري كه حتي در جريان برگزاري مجمع فوق‌العاده براي تصويب افزايش سرمايه، رايزني‌هاي مديران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، كارگزاران و ديگران در بيرون و گاه از درون تالار ادامه داشت. 

- حساسيت انتخابات سومين دوره هيات مديره شركت بورس به حدي بود كه علاوه بر حضور كارمندان و برخي مديران مياني شركت بورس، اكثر مديران شركت‌هاي كارگزاري و تعدادي از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در اين جلسه حاضر بودند. 

- اما مهمترين حاشيه‌هاي اين دو مجمع به اعتراض سهامداران حقيقي در چند مورد تعلق داشت.اين گروه كه شايد كمتر از دو درصد حاضرين را تشكيل مي‌دادند در برابر عدم دعوت نماينده سهامداران حقيقي به هيات رئيسه مجمع فوق‌العاده مربوط به افزايش سرمايه ، اعتراض كردند كه در نهايت با حضور دبيركانون سهامداران حقيقي (ابوالفضل متين) در هيات رئيسه، اولين غائله به پايان رسيد. 

- در اين ميان يكي از سهامداران حقيقي خطاب به رئيس هيات مديره شركت بورس گفت: تركيب سهامداران شركت بورس شامل سه گروه كارگزاران، نهادهاي مالي و سهامداران حقيقي است چرا حق مردم را پايمال مي‌كنيد؟ اين جلسه رسميت ندارد. به اندازه كافي حق سهامداران حقيقي در بازار پايمال شده. شما بيشترش نكنيد. 

- محمود خواجه نصير نماينده سازمان بورس و اوراق بهادار در هيات رئيسه اين مجمع هم پاسخ داد: طبق قانون تجارت و اساسنامه شركت بورس اين جلسه با حضور بيش از نيمي از صاحبان سهام رسميت دارد. در مجامع قبلي به خاطر احترام به كليه گروه‌ها و سهامداران از دبير كانون سهامداران حقيقي هم دعوت مي‌شد. بنابراين هيات رئيسه اين مجمع از نظر قانوني مشكلي ندارد. 

- اعتراض ديگر سهامداران حقيقي به محل زمين خريداري شده شركت بورس در منطقه سعادت و دوري راه و نبود مترو و بانك‌ها مربوط بود كه با توضيحات معاونت پشتيباني شركت بورس، سهامداران معترض توجيه شدند. احمد جاويدي به مشكلات عديده ساختمان و آسانسور ساختمان 40 ساله بورس و لزوم استقرار شركت بورس در ساختمان مناسب اشاره كرد و گفت: بعد از يكسال و نيم پيگيري بالاخره زمين سعادت‌آباد از شهرداري خريداري شد. طرف حساب ما هم شهرداري است كه بدون حاشيه و مسئله بود. از طرف ديگر از محل واگذاري واحدها به بانك‌ها و ديگر فعالان، زمين خريداري شده براي شما سهامداران مجاني خواهد بود.ايستگاه مترو هم در جريان بوده و سعادت‌آباد داراي بهترين شريان ارتباطي و دسترسي راحت است. علاوه بر اين با توجه به گودبرداري 17 متري اين زمين كه قرار بود پاركينگي در آن احداث شود هزينه‌هاي گزاف گودبرداري نخواهيم داشت. اين درحالي است كه مجوز تراكم 500 متري در سطح اشغال 100 درصدي براي 5 طبقه زيرزمين و يك طبقه همكف را با هزار و 700 متر بناي مفيد اداري را گرفته‌ايم. بنابراين احساسي عمل نكنيد. ما كارمند شما هستيم و با پول شما بايد با تمام تلاش ارزش افزوده ايجاد كنيم. 

- يك سهامدار حقيقي به ماده 57 قانون بهادار اشاره كرد و گفت: طبق اين ماده بايد دارايي‌‌هاي سازمان كارگزاران قبلي بين سازمان و شركت بورس تقسيم مي‌شد، اما معلوم نيست دارايي‌ها چه شد؟ آيا شركت بورس به حق خود رسيد يا در برابر سازمان بورس تمكين كرد؟ هيچ نتيجه‌اي از اين ماده به دست نيامده تا 10 سال ديگر هم اگر شوراي عالي بورس كاري نكند نتيجه‌اي به دست نخواهد آمد.ما به هنگام پذيره نويسي سهام شركت بورس اموال سازمان بورس را كه قرار بود بخشي از آن به شركت برسد را درنظر گرفته بوديم. 

- ابوالفضل متين دبير كانون سهامداران حقيقي هم گفت:ماسئوالات جدي داريم.موضوع ماده 57 به رغم تشكيل كميته سه نفره چه شد؟از عضو شوراي عالي بورس (معظمي) كه در اين جلسه حضور دارد مي‌خواهيم اين موضوع را پيگيري كند. قرار نيست هزينه توسعه شركت را سهامداران بدهند.اين ظلم است.از طرف ديگر سازمان بورس كارمزد شركت بورس از معاملات را كم كرده. سئوال ديگر اين است كه چطور در برابر كاهش كارمزد معاملات، هزينه توسعه‌اي شركت بورس را هم بايد ما بدهيم؟ با اين حال خواهان تجديد نظر در بازگشت كارمزدها هستيم. چرا كه شايد الان روزانه 50 تا 60 ميليارد تومان در بازار سهام معامله باشد اما روزهاي سختي هم در پيش خواهد بود. 

- يك سهامدار حقيقي ديگر هم اعتراض كرد: كارمزد واحد نظارتي بازار از حوزه عملياتي بيشتر است. بايد به اين مسئله تبريك گفت كه در دنيا بي‌نظير است. چرا بايد اين گونه باشد؟ نه هيات مديره سازمان بورس و نه شوراي بورس جوابگو نيست. چه وقت بايد رئيس سازمان بورس را ببينيم؟ ما سهامداران ديگر بيكار نمي‌نشنيم. شركت‌هاي كارگزاري ملت و تجارت و ديگران كه مي‌خواهند وارد هيات مديره شركت بورس بشوند دوست دولت‌اند. آقاي دكتر (قاليباف اصل) چكار كرديد كه كارمزد شركت بورس را كم كردند؟ 

- دربرابر اين اعتراض‌ها خواجه نصير پاسخ داد: كميته ماده 57 وظيفه قانوني خود و تعيين تكليف اموال را انجام داده است. نبايد انتظار داشت كه به هنگام پذيره‌نويسي سهام شركت بورس به قيمت 100 تومان اموال هم جزئي از آن باشد.در همان اعلاميه پذيره‌نويسي هم اين موضوع شفاف و به آن تاكيد شده بود. از طرف ديگر طبق ماده 7 قانون، تعيين كارمزد معاملات بورس‌ها، بازارهاي از خارج بورس و نهادهاي مالي به عهده سازمان بورس است و از آنجايي كه سازمان بورس سهامدار بورسي نيست بر اساس توسعه منطقي و بررسي وضعيت همه گروه‌ها كارمزدها را تقسيم كرده است. علاوه بر اين با توجه به افزايش معاملات بازار سهام، سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي ضرر نخواهند كرد. به طوريكه در 6 ماه اول سال پيش‌بيني سود هر سهم شركت بورس 389 تومان بوده كه بسيار خوب است. 

- حاشيه ديگر و پاياني هم با سخنراني تقريبا 10 دقيقه‌اي يكي از سهامداران حقيقي در مورد نامشخص بودن وظايف حمايتي سازمان بورس و گران بودن كشف قيمت هر سهم بيمه دانا همراه بود.

- شمارش آرا براي تعيين 7 عضو حقوقي سومين هيات مديره شركت بورس از ميان 10 نامزد تا حدود ساعت 20 چهارشنبه گذشته ادامه داشت كه در نهايت مجمع عادي به طور فوق‌العاده شركت بورس با معرفي اعضاء حقوقي جديد به كار خود پايان داد. 

گزارش از علي رضايي زاده 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر