بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر : ۳۷۲۶۰
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، حسن قاليباف اصل در جريان برگزاري دو مجمع فوق العاده و عادي بطور فوق العاده شركت بورس كه 
بعدازظهر چهارشنبه گذشته برگزار شد، عملكرد دو ساله دومين هيات مديره شركت بورس از مهر 87 را در قالب 7 هدف كلان تشريح كرد. 

*آخرين وضعيت سه ابزارمالي ، ساز و كار خريد اعتباري و معرفي شاخص هاي جديد 

وي با بيان اينكه هيات مديره شركت بورس از همان آغاز بكار 7 هدف كلان را مدنظر قرار داده بود اظهار داشت: اولين هدف ارتقاء سهم بازار سرمايه در تأمين مالي از طريق معرفي ابزارها و سازوكارهاي جديد مالي بود، چرا كه توسعه ابزارهاي مالي قابل معامله در بورس، با توجه به تنوع ويژگي‌ها و كاركردها، باعث ايجاد فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري در بازار مي‌شود و امكان جذب سرمايه‌گذاران بيشتر به بازار را فراهم مي‌آورد. از اين‌رو مسئولان بورس‌هاي اوراق بهادار تلاش مي‌كنند با گسترش اين فرصت‌ها، پاسخگوي نيازهاي متنوع فعالان بازار باشند و امكان سرمايه‌گذاري، تأمين مالي و پوشش ريسك را براي آنان فراهم كنند. در اين راستا بورس اوراق بهادار تهران هم از سال‌هاي گذشته، تنوع ابزارهاي قابل معامله را در دستور كار داشته و براين اساس، مطالعات گسترده‌اي براي شناسايي، طراحي و به كارگيري ابزارهاي مختلف انجام داده است. 
قاليباف اصل ادامه داد: قرارداد آتي سهام يكي از مهمترين پروژه‌هاي در حوزه ابزارهاي جديد مالي بود كه مطالعات آن از سال 87 آغاز شد و عمليات اجرايي آن در اوايل مردادماه 89 به بار نشست، به عبارت ديگر با معرفي اين ابزار، بازار ابزار مشتق در بورس تهران پس از نزديك به 43 سال از فعاليت بورس تهران و بعد از طي مراحلي چون مطالعه امكان‌سنجي بازار ابزار مشتق، بررسي تجربه ديگر كشورها، طراحي محصول، تدوين دستورالعمل‌هاي مرتبط با بازار قرارداد آتي، اخذ مجوز از شوراي عالي و سازمان بورس و كميته فقهي، فرهنگ‌سازي و آموزش عمومي و تخصصي به سرمايه‌گذاران، كارگزاران، مديران صندوق‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري راه‌اندازي شد. 
وي با اشاره به اينكه اختيار معامله سهام ديگر ابزار مالي است و تا پايان سال راه‌اندازي مي شود خاطر نشان كرد:بهره‌گيري از قرارداد اختيار معامله در بورس هم يكي ديگر از پروژه‌هاي در دست پيگيري در حوزه بازار ابزار مشتق است كه بخش عمده‌اياز مطالعات مقدماتي آن در 6ماه اول سال جاري به پايان رسيده و مقررات مربوط به معاملات آن هم تدوين و براي سازمان بورس ارسال شده و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به اخذ مجوزهاي لازم تا پايان سال جاري اين قراردادها هم به مجموعه ابزارهاي بازار مشتق اضافه شوند. 
سخنگوي شركت بورس به دو كاركرد اساسي بورس‌ها يعني تأمين منابع مالي درازمدت بنگاه‌ها از طريق هدايت منابع پس‌انداز و مديريت ريسك از طريق فرآهم آوردن راهبردهاي پوشش ريسك اشاره و گفت : بورس اوراق بهادار تهران در نظر دارد علاوه بر قراردادهاي آتي و اختيار معامله مبتني بر سهام، امكان معامله قرارداد آتي ارز را هم در بازار آتي فراهم كند تا از اين طريق، ابزاري براي پاسخ‌گويي به نگراني بنگاه‌ها درباره ناپايداري قيمت، نبود معياري براي سنجش قيمت‌هاي آتي به عنوان مبنايي براي برنامه‌ريزي آتي، مواجهه واردكنندگان و صادركنندگان با ريسك نوسان شديد نرخ ارز و در نهايت نبود يك سازوكار بيمه‌اي مناسب براي فعاليت در بازارهاي مالي به ويژه ارز فراهم آورد. 
قاليباف اصل افزود:در همين زمينه گزارش امكان‌سنجي به كارگيري اين ابزار تهيه و براي سازمان بورس ارسال شده و پس از اخذ موافقت اصولي سازمان، پيگيري‌هاي بعدي از طريق بانك مركزي در حال انجام است. 
به گفته وي يكي از انواع نوبنيان صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در دهه اخير صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس (ETFs) هستند. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس، امكان پيروي از يك دارايي پايه مانند طلا يا روند بازدهي يك شاخص معين يا بخشي از آن را براي سرمايه‌گذاران فراهم مي‌كنند و مهمترين ويژگي آنها داد و ستدپذيري سهام يا واحدهاي سرمايه‌گذاري آن‌ها در بورس است. 
اين مقام مسئول ادامه داد: بورس تهران هم بهره‌گيري از اين ابزار مالي جذاب را از سال87 در دستور كار داشته و ساز وكار پيشنهادي خود براي راه‌اندازي صندوق‌هاي مبتني بر سهام و طلا را در سال 88 براي سازمان بورس ارسال كرده كه اميد مي‌رود در سال جاري با معرفي شاخص 30 شركت بزرگ و افزايش نقدشوندگي بازار، شاهد به كارگيري اين ابزار كارآمد در بازار سرمايه كشور باشيم. 
قاليباف اصل در ادامه اظهارات خود تأمين مالي اعتباري خريد اوراق بهادار را روش نويني دانست كه از طريق ارائه امكان سرمايه‌گذاري اهرمي به مشاركت‌كنندگان با هدف جذب هرچه بيش‌تر نقدينگي به سمت بازار، در بازارهاي مالي و پولي دنيا معرفي شده است. با استفاده از اين سازوكار، مشاركت‌كنندگان قادر خواهند بود با اتكا به سابقه اعتباري، سبد سرمايه‌گذاري و نيز توان ريسك‌پذيري خود، ميزان سرمايه‌گذاري شان را افزايش دهند. همچنين با افزايش توان خريد، امكان افزايش تعداد مشاركت‌كنندگان بازار نيز وجود دارد و اين امر در نهايت مي‌تواند به افزايش كارايي بازار منجر شود. 
وي ادامه داد: بورس اوراق بهادار تهران براي تنوع‌بخشي به خدمت و محصولات خود، چارچوب پيشنهادي براي بهره‌گيري از سازوكار خريد اعتباري اوراق بهادار و وام رهني خريد اوراق بهادار را تهيه و براي سازمان ارسال كرده كه پس از كسب موافقت بانك مركزي به مرحله اجرا درخواهد آمد. 
سخنگوي شركت بورس با بيان اينكه به دنبال توسعه بازار و نياز سرمايه‌گذاران و تحليل‌گران به اطلاعات كامل‌تر و دقيق‌تر از روند بازار، مطالعات گسترده‌اي در سال‌هاي اخير براي اصلاح شاخص‌هاي گذشته و معرفي شاخص‌هاي جديد انجام شده، ادامه داد: نتيجه بررسي ها معرفي 4 شاخص جديد در دو گروه شاخص 30 شركت بزرگ به صورت شاخص بازده كل و شاخص قيمتو شاخص كل شناور آزاد به صورت بازده كل و شاخق قيمت بود كه در مرداد 88 به تصويب شوراي عالي بورس رسيد. از اين دو گروه شاخص، شاخص كل مبتني بر سهام شناور آزاد از ابتداي سال 88 و شاخص 30 شركت بزرگ هم از سال 89 محاسبه و منتشر شدند. 
به گفته قاليباف اصل همچنين بورس اوراق بهادار تهران در پي همكاري با نهادهاي بين‌المللي طراحي شاخص است تا بتواند شاخص‌هاي با مقياس بين‌المللي را طراحي و منتشر كند كه اميد است براساس مذاكرات صورت گرفته با شركت STOXX، تا پايان سال 89 شاهد به نتيجه رسيدن اين پروژه باشيم. 
وي افزود:علاوه بر اقدامات انجام شده در حوزه ابزار و سازوكار معاملاتي، توسعه تعاملات بين‌المللي با فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار و بورس‌هاي معتبر جهاني از ديگر برنامه‌هاي بوده كه پيگيري شده است. در اين راستا، تفاهم‌نامه‌هايي با بورس‌هاي اندونزي، كره جنوبي و قبرس امضا شده و تفاهم‌نامه با بورس ملي هند هم در حال نهايي شدن است.همچنين برگزاري همايش براي سرمايه‌گذاران خارجي در دبي و پيش‌بيني برگزاري دوره‌هاي مشابه در چند كشور ديگر از مجموعه اقدامات در اين حوزه بوده است. 
به گفته وي توسعه و تكميل بازار قرارداد آتي سهام، عملياتي كردن قراردادهاي اختيار معامله سهام و توسعه اين ابزار، پيگيري راه‌اندازي بازار قرارداد آتي ارز، عملياتي كردن صندوق‌هاي قابل معامله در بورس، انتشار قرارداد آتي بر روي شاخص 30 شركت بزرگ و تداوم برگزاري همايش معرفي فرصت‌‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس تهران براي سرمايه‌گذاران خارجي از جمله اقدامات قابل پيگيري در دوره آتي براي هدف اول است. 

* 5 اقدام براي افزايش نقدشوندگي 

مديرعامل شركت بورس تعيين و گسترش بازار با بهره‌گيري از فناوري و فرآيندهاي به روز و كارآمد را دومين هدف كلان هيات مديره شركت معرفي كرد و گفت: افزايش نقدشوندگي از دغدغه‌هاي دايمي مديران بازارهاي اوراق بهادار است زيرا نقدشوندگي با كاهش هزينه‌هاي معاملاتي و فراهم آوردن امكان استفاده از استراتژي‌هاي متنوع معاملاتي همراه است كه باعث مي‌شود معاملات اوراق بهادار به روش مقرون به صرفه‌تري انجام شود و از اين‌رو سرمايه‌گذاران و ناشران بيشتري در بازار حاضر خواهند شد كه اين امر به نوبه خود، رشد و توسعه بازار را به دنبال خواهد داشت. 
قاليباف اصل عوامل مؤثر نقدشوندگي را به دو دسته عوامل كلان و ريزساختارها يا قواعد بازار تقسيم كرد و افزود: كنترل عوامل كلان عمدتاً خارج از اختيارات كامل مقامات بازار سرمايه است. اما طراحي و به كارگيري قواعد بازار كه به تحليل چگونگي تأثير سازوكارهاي معاملاتي برفرآيند شكل‌گيري قيمت مي‌پردازد، در اختيار بورس‌ها و مقام ناظر است. بنابراين بورس‌ها مي‌توانند با به كارگيري قواعد مناسب معاملاتي، نقش مهمي در افزايش نقدشوندگي بازار ايفا كنند. 
وي ادامه داد: بورس تهران با توجه به تأثير قابل توجه قواعد معاملاتي بر نقدشوندگي،‌ ارزيابي و تجديدنظر در ضوابط و مقررات مربوط به اين حوزه را از سال 87، در دستور كار خود قرار داده و با بررسي و مطالعه تجربه بازارهاي مختلف و ارزيابي و تحليل وضعيت موجود، استراتژي افزايش نقدشوندگي را تهيه و براي سازمان ارسال كرد كه بخش قابل توجهي از آن مانند افزايش دو مرحله‌اي دامنه نوسان روزانه از 3 به 4 درصد،كاهش مدت زمان توقف نمادها، كاهش حجم مبناي شركت‌هاي بزرگ، افزايش سقف سفارش‌ها از 10 هزار به 30 هزار براي شركت‌هاي كوچك و از 50 هزار به 100 هزار براي شركت‌هاي بزرگ و معرفي سازوكار حراج تك‌قيمتي براي بازگشايي نمادها در اين دوره دو ساله به مرحله اجرا درآمده است. 
وي ادامه داد: بازنگري و تهيه دستورالعمل هاي نحوه انجام معاملات و بازارگرداني و همچنين آماده‌سازي و پذيرش شركت‌ها از طريق اقداماتي چون ارتقاي شفافيت اميدنامه‌هاي درج و پذيرش، تهيه و پيشنهاد دستورالعمل عرضه اوليه به روش ثبت سفارش با هدف كشف قيمت كاراتر، تشكيل كارگروه‌هاي مشترك آماده‌سازي براي كمك به پذيرش شركت‌هاي دولتي، تشويق ناشران معتبر براي پذيرش در بورس و تدوين دستورالعمل رتبه‌بندي مشاوران پذيرش از ديگر موارد مهم براي تحقق هدف دوم بود. 
به گفته اين مقام مسئول در اين راستا در دو سال گذشته، صنايع مخابرات، حمل‌ونقل دريايي، حفاري و بيمه، به بورس تهران اضافه شده‌اند كه خود عاملي براي افزايش فعاليت بازار بوده است، همچنين پرونده شركت‌هاي ديگري از جمله پالايش نفت تبريز، بانك سرمايه، فولاد آلياژي ايران و بيمه پارسيان در هيئت پذيرش بررسي شده كه پس از مراحل آماده‌سازي در بورس عرضه خواهند شد. 
قاليباف اصل اقدامات قابل پيگيري در اين حوزه را پيگيري اجراي كامل استراتژي افزايش نقدشوندگي، تدوين سند جامع بازاريابي با هدف، شناسايي ناشران داراي ظرفيت پذيرش،برنامه‌‌ريزي براي افزايش سهام شناور آزاد، ارتقاي زيرساخت‌هاي معاملاتي و پيگيري پذيرش شركت‌هاي تعيين شده در برنامه سال 89 معرفي كرد. 

*چند اقدام براي تسهيل دسترسي به بازار سهام 

وي در بخش ديگري از سخنان خود توسعه و تسهيل دسترسي به بازار را هدف سوم دانست و گفت:براي تسهيل دسترسي كارگزاران به سامانه معاملات و تشويق آنان به گسترش فيزيكي فعاليت و همچنين نظام‌مند كردن اعطاي مجوز به شعب و دفاتر كارگزاران، دستورالعمل قبلي مورد بازنگري قرار گرفت و تلاش شد با كوتاه‌تر كردن مراحل رسيدگي و اعطاي مجوز براي ايستگاه معاملاتي جديد، بازنگري شرايط فيزيكي دفاتر و تالارهاي معاملات و اعطاي امتيازات تشويقي به شركت‌هاي كارگزاري، زمينه توسعه هرچه بيشتر شبكه كارگزاري فراهم آيد. علاوه بر اين واگذاري رايگان ايستگاه معاملاتي به شركت‌هاي كارگزاري داراي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و شركت‌هاي كارگزاري داراي قرارداد بازارگرداني از جمله اقداماتي بوده كه در اين ارتباط پيگري شدو تعداد ايستگاه‌هاي معاملاتي كارگزاران از 440 ايستگاه به 572 ايستگاه افزايش پيدا كرد. 
به گفته وي دسترسي مستقيم به بازار و معاملات اينترنتي سهام و بهسازي و توسعه فعاليت تالارهاي منطقه‌اي در حالي دو اقدام ديگر بوده كه تدوين و پياده‌سازي مقررات نظارتي در حوزه معاملات اينترنتي، تداوم بهسازي و توسعه فعاليت تالارهاي منطقه‌اي و فراهم آوردن دسترسي واسطه‌اي خارجي به بازار با همكاري شركت‌هاي كارگزاري از اقدامات قابل پيگيري در دوره آتي است. 

*سلامت بازار افزايش مي يابد 

سخنگوي شركت بورس به كارگيري مقررات و رويه‌هاي موثر براي حفظ سلامت بازار براي هدف ديگر هيات مديره معرفي كرد و با بيان اينكه سلامت بازار و اطمينان سرمايه‌گذاران به هم وابسته‌اند ادامه داد: كارايي، شفافيت، منصفانه و منظم بودن بازار بستگي تام به تدوين و اجراي مقررات مناسب و روزآمد دارد. در اين راستا، بورس تهران با تدوين دستورالعمل‌هاي مختلف تلاش كرده ضمن انجام مسئوليت‌ها و وظايف قانوني تعيين شده، گام‌هاي اساسي با همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار در مسير استقرار چارچوب تنظيمي فراگير و حافظ حقوق سهامداران در بازار سرمايه بردارد. 
قاليباف اصل ادامه داد : در اين راستا نسبت به بازنگري و به روز رساني بسترهاي مقرراتي اقداماتي مانند تدوين الحاقيه دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار در مورد قراردادهاي آتي سهم، بازنگري در دستورالعمل هاي پذيرش،اعطاي مجوز به شركت‌هاي كارگزاري،معاملات عمده و عمده شرايطي و همچنين دستورالعمل بازارگرداني ، تدوين دستورالعمل هاي عضويت در بورس تهران و راهبري شركتي و پيشنهادي تملك و تصاحب 
و روابط سرمايه‌گذاران شد. 
وي پياده سازي نظام جامع نظارت بر بازار، استفاده از فناوري‌هاي به روز براي شناسايي و پيگيري تخلفات و تقويت ساز و كارهاي انضباطي و برخورد موثر و نظام‌مند با تخلفات را سه اقدام براي دستيابي به اهداف تعيين شده در اين بخش برشمرد. 

*فعاليت هايي براي توسعه فرهنگ سرمايه گذاري 

اين مقام مسئول توسعه فرهنگ سرمايه گذاري و ارتقاي دانش مالي را هدف ششم هيات مديره شركت بورس اعلام كرد و گفت:مشاركت فعال و پايدار افراد جامعه در بازار سرمايه، مستلزم برخورداري آنان در سطح مناسبي از دانش مالي و آشنايي كافي آنان با فضاي سرمايه گذاري در اين بازار است. در اين راستا و به منظور افزايش دانش مالي سرمايه گذاران و مشاركت‌ كنندگان بازار اقدامات مختلفي از جمله طراحي، تدوين و اجراي برنامه جامع آموزشي براي گروه‌هاي مختلف، برگزاري دوره‌هاي عمومي و تخصصي براي مشاركت كنندگان بازار، تدوين سرفصل‌هاي آموزشي استاندارد و ساماندهي آموزش در تالارهاي منطقه‌اي، راه اندازي سايت آموزش، انتشارات متعدد در حوزه بازار سرمايه شامل كتاب، جزوه آموزشي و حمايت از كتاب ،‌ برگزاري دوره‌هاي متنوع آموزشي تخصصي و عمومي براي فعالان بازار، رگزاري بيش از 300 هزار ساعت دوره آموزشي رايگان در تهران و تالارهاي منطقه‌اي طي 2 سال صورت گرفته است. 

*تهيه سند راهبردي و 5 ساله بورس 

قاليباف اصل در ادامه و در مورد اقدامات انجام شده براي خلق ارزش ذينفعان و رعايت اصول پاسخگويي به آنان توضيح داد: بورس تهران علاوه بر وظايف و مسئوليت‌هاي قانوني تعيين شده موظف به شناسايي چالش‌ها و نيازهاي مخاطبان و پاسخگويي به آنان و همچنين ايجاد ارزش افزوده براي ذي نفعان خود به عنوان يك شركت سهامي عام است.دراين ارتباط، تلاش شده با تدوين راهبردهاي بلند مدت و استقرار مديريت كيفيت، خود را براي مواجهه با موقعيت‌هاي جديد و همچنين تنظيم رفتارهاي و واكنش‌ها مناسب با شرايط پيش آمده، مهيا كند. 
وي ادامه داد: بورس تهران به عنوان نهادي خود انتظام تدوين اهداف راهبردها، برنامه‌ها و سياست‌گذاري خود را در چارچوب راهبرد توسعه بازار اوراق بهادار كشور در دستور كار قرار داده و تلاش مي‌كند با بررسي و تبيين دقيق روابط متقابل طراحي و بر اساس آن روابط افقي فعاليت‌هاي خود را با فعالان بازار و نهادهاي نظارتي، با نظام كلان اقتصادي كشور هماهنگ كند.براين اساس سند راهبردي بورس در افق 5 ساله (93-88) تهيه شده و با توجه به عوامل داخلي و محيطي اثر گذار بر فعاليت‌هاي بورس و پيش بيني روند تغييرات آن در آِنده نقشه راه فعاليت‌هاي آتي بورس تهران خواهد بود. 
وي در خاتمه اقداماتي مانند افزايش سرمايه جهت خريد زمين، بهسازي ساختمان حافظ و توسعه منابع انساني را از جمله موارد انجام شده به عنوان هفتيمن هدف اعلام كرد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر