بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر : ۳۷۴۰۰

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سيدعلي اكبر هاشميان صبح امروز در نخستين نشست مطبوعاتي بورس كالا در سال 89 گزارشي از عملكرد شش ماهه بورس كالا و اقدامات انجام شده در اين مدت و برنامه‌هاي آينده و در دست اقدام بورس كالا ارائه كرد كه به شرح زير است.

* رشد 32 درصدي ارزش معاملات

هاشميان با اشاره به رونق و موفقيتي كه بورس كالا پشت سر گذاشته و در پيش رو دارد، اظهار داشت: در شش ماه نخست سال جاري با توجه به ركودي كه وجود داشت معاملات بورس كالا از نظر حجمي 13 درصد و از نظر ارزشي 32 درصد رشد كرده و توانسته EPS پيش‌بيني شده خود را طبق بودجه محقق شد.
وي افزود: در بخش كشاورزي در شش ماه ابتدايي سال نسبت به مدت مشابه سال قبل حجمي معاملات هزار و 460 درصد و ارزش آن 953 درصد افزايش يافته است.
مدير عامل بورس كالاي ايران بيان كرد: آمار معاملات در بخش پتروشيمي در شش ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد رشد عملياتي و 51 درصد رشد ارزشي داشته‌ و در معاملات آتي نيز از نظر تعداد قرارداد 5.5 برابر و از نظر ارزشي 6.6 برابر شده است. همچنين در بورس بين‌المللي كيش نيز 760 ميليون دلار در فعاليت‌هاي صادراتي معامله شده است.
اين مقام مسئول تصريح كرد: در رينگ كشاورزي با توجه به قانون بهر‌ه‌وري و دامداري كه امسال ابلاغ شد پيش‌بيني مي‌شود كه رشد اين بخش در صورت انجام آيين‌نامه‌ها به طور كامل يك ميليون و 200 هزار تن محصولاتي كه در اين بخش جابه‌جاشده با اين قانون تقريباً پنج برابر شود.

*خانواده سيمان بورس كالا 11 نفره مي‌شود

وي درباره ورود سيمان پس از 3 سال وقفه اظهار داشت: در حال حاضر 7 شركت توليد كننده سيمان پذيرش شده كه 3 شركت كردستان، سپاهان و اصفهان در حال عرضه محصولات خود بوده و 4 شركت ديگر نيز بزودي محصول خود را عرضه مي‌كنند.
مدير عامل بورس كالاي ايران درباره شركت سيماني كه در حال پذيرش هستند، گفت: شركت فراز فيروزكوه، ‌دورود، استهبان،‌ خوي و دشتستان و هرمزگان از جمله شركتهايي هستند كه در حال پذيرش بوده و حداكثر تا دو هفته آينده پذيرش خواهند شد و در آينده به خانواده سيمان اضافه مي‌شوند.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه 11 شركت سيماني محصولات خود را عرضه كرده و يا در حال انجام كار‌هاي خود هستند راه زيادي براي حضور 48 شركت توليد كننده سيمان وجود دارد و اميدواريم در شش ماهه دوم به مرور زمان ساير شركت‌ها نيز پذيرش شوند.
اين مقام مسئول در بورس كالا درباره استقبال فولادساز‌هاي بخش خصوصي خاطر نشان كرد: اين شركتها به سرعت در حال پذيرش بوده و روز به روز در حال افزايش هستند.

*ذرت، مرغ و شير در راه بورس كالا

هاشميان با اشاره به اينكه واردات ذرت تعيين تكليف شده و امسال بايد در بورس عرضه شود، بيان كرد: براساس قانون جديد دامپروري دولت موظف است فرآورده‌هاي دامي پايه را در بورس كالا كشف قيمت كند و با توجه به اينكه تاكنون تجربه‌اي در اين خصوص نيست در حال انجام كارهاي مطالعاتي براي كشف قيمت شير در بورس هستيم.
وي افزود: با توجه به اينكه از اول آذر قرار است مرغ بدون بسته‌بندي عرضه نشود، بنابراين استاندارد خاصي پيدا مي‌كند و در نتيجه مي‌توان عرضه مرغ را توسعه داد.

*كنترل مرز حباب در محصولات فولادي

مدير عامل بورس كالا درباره قيمت محصولات فولادي گفت: با توجه به همراهي دولت مرز حباب در محصولات فولادي كنترل خواهد شد زيرا با توجه به اينكه هنوز هدفمندي يارانه‌هاي اجرا نشده در بازار آزاد افزايش غيرعادي پيدا كرد و قيمت بازار‌هاي جهاني نيز تغيير زيادي نكرده است بنابراين بورس كالا مي‌تواند مرز حباب را تعيين كرد.
وي درباره تفاوت بورس كالا و بورس اوراق بهادار افزود: در بورس كالا مرز حباب به سرعت قابل تعيين و محاسبه است 70 كارخانه داخلي فولادي وجود دارد كه مي‌توان مرز حباب آنها را مشخص كرد ولي در بورس اوراق بهادار به دليل اينكه سهام منحصر به فرد است و مشابهه آن وجود ندارد نمي‌توان مرز حباب را تعيين كرد.

*بورس كالا از نظر تعداد كارگزاري در حال اشباع

هاشميان با اشاره به اينكه 250 هزار قلم كالا در بازار امروز دنيا مصرف مي‌شود كه ريشه آن 100 قلم كالاي پايه است، گفت: اگر قيمت اين 100 قلم كالا كنترل شود، قيمت 250 هزار كالاديگر خودبه‌خود كنترل مي شود.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در بورس كالا 63 كارگزاري با 208 مجوز در حال فعاليت بوده كه ظرفيت كارگزاري‌هاي بورس كالا نزديك به اشباع شدن است. بنابراين در حال حاضر 125 شركت داخلي و 54 شركت خارجي در بورس كالا فعاليت مي‌كنند.
مديرعامل بورس كالاي ايران با اشاره به اينكه در حال حاضر 179 شركت در حال فعاليت و ارائه محصولات خود به بورس كالا هستند كه نسبت به سال گذشته 39 شركت افزوده شده است.

*بورس كالا الكترونيكي مي شود

هاشميان درباره برنامه بورس كالا بيان كرد: با توجه به اينكه هيچ وقت نمي‌توان بورس كالا را از حراج حضوري جدا كرد يكي از برنامه‌هاي بورس كالا الكترونيكي شدن معاملات است كه به منظور توسعه معاملات و حذف محدوديت زمان و مكان به زودي انجام شود.
وي با اشاره به اينكه به دنبال انجام معاملات 24 ساعته هستيم، تصريح كرد: با توجه به اينكه بانك مركزي سامانه تسويه وجوه ساتنا را از ساعت 12.5 به 4.5 بدون محدوديت مبلغ افزايش داد قرار است سيستم پايا كه كاملتر از سيستم ساتنا است را به سيستم بورس كالا متصل مي‌كند.

*پذيرش نفت كوره حداكثر تا دو هفته آينده

وي درباره معاملات آتي گفت: معاملات آتي و حجم آن در حال افزايش بوده كه با ورود نفت كوره كه دو هفته آينده پذيرش مي‌شود اولين قلم كالاي حاملهاي انرژي وارد بورس كالا شده و معاملات اثبات آن شروع مي‌شود. همچنين قرار است معاملات آتي نيز تعريف شود.
مدير عامل بورس كالاي ايران در خصوص تسهيل در معاملات بيان كرد: كاهش تضمين‌هاي بخش خصوصي و توافق با مناطق آزاد از جمله بندر انزلي براي تحويل انبار به بورس كالا است كه اگر انجام شود ديگر تضميني براي معاملات گرفته نمي‌شود.
هاشميان افزود: با توجه به اينكه در حال حاضر انبارهاي تحت كليد در اختيار بورس كالا نيست اين تضمين‌ها اخذ مي‌شود ولي اگر اين انبارها گرفته شود تضميني از خريداران دريافت نخواهد شد.

*بورس كالا به دنبال ورود كارگزار خارجي

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در حال حاضر 11 بانك در بورس كالا مستقر بوده و متمركزترين مجموعه بانكي است، خاطر نشان كرد: به دنبال ورود كارگزاران خارجي هستيم كه صحبت‌ها با سازمان بورس انجام شده و اميدواريم بزودي با حضور كارگزاران خارجي فعاليتهاي بين‌المللي بورس را توسعه دهيم.
مديرعامل بورس كالا درباره معاملات آپشن گفت: معاملات آپشن در حال انجام كارهاي مطالعاتي بوده و اين معاملات امسال بر روي طلا راه‌اندازي مي‌شود.همچنين، بزودي نيز معاملات شمش طلا 10 انسي با توجه به توافقي كه با صنف طلافروشان شده شروع مي شود.

* سنگ آهن، وكيوم‌باتوم، اتانول و تخم‌مرغ به زودي در بورس كالا

هاشميان درباره ورود كالاهاي جديد به بورس كالا گفت: سنگ آهن، وكيوم‌باتوم، اتانول و تخم‌مرغ چهار محصولي هستند كه در برنامه پذيرش ورود به بورس هستند و تخم‌مرغ تا چهار هفته آينده وارد بورس كالا مي‌شود.
وي درباره سيستم درج چند كالايي در بخش الكترونيك گفت: در اين سيستم ديگر نيازي نيست در تالارها نظارت وجود داشته باشد. اين سيستم بزودي نيز راه‌اندازي مي‌شود.

*در معاملات سيمان و كشاورزي منعي براي ورود افراد حقيقي ندارند

وي در پاسخ به اين سوال كه نظر شما درباره مصوبه جديد هيئت پذيرش مبني بر منع انجام معاملات توسط افراد حقيقي از آبان ماه، اظهار داشت: با توجه به اينكه بورس كالا موافق اين محدوديت‌ها نيست ولي در حال حاضر به دليل شرايط خاصي كه وجود دارد اين محدوديت‌ها گذاشته شده و آن را پذيرفته ولي با توجه به مذاكراتي كه انجام شده تا پايان سال براي سيمان و كشاورزي اين محدوديت وجود نخواهد داشت.

*معاملات شاخص ارز در كالا منتفي شد

هاشميان در پاسخ به سوال فارس مبني بر ضرب سكه غيربانكي گفت: ضرب سكه در انحصار بانك مركزي ولي ضرب پلاك‌هاي مختلف در حال انجام است كه به صورت آزمايشي و تست شروع شده است.
وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري از خبرنگار فارس درباره انجام معاملات شاخص ارز بيان كرد: شاخص ارز برنامه‌اي بود كه به سازمان بورس ارائه شد ولي معامله آن در بورس كالا منتفي و در بورس اوراق بهادار دنبال مي‌شود.
مدير عامل بورس كالا در پاسخ به سوال ديگري از فارس كه دليل افزايش سرمايه صددرصدي بورس كالا و زمان انجام آن گفت: افزايش سرمايه بورس كالا براي توسعه فضاي فيزيكي و نرم‌افزاري است زيرا در حال حاضر 55 كارگزار از 63 كارگزاري كه داراي مجوز فعاليت در ساختمان فعلي مستقر هستند.
وي با اشاره به اينكه بورس كالا ساختمان جديد در نزديكي ساختمان فعلي خريداري كرده، اظهار داشت: مجمع عادي به طور فوق‌العاده بورس كالا براي تعيين هيئت مديره در اسفندماه برگزار مي شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر