بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۵
در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان با مدیر عامل مگاموتور تاکید شد

اراده قطعه سازان و خودرو سازان برای قطع وابستگی و استقلال صنعتی

در چین کارخانه هایی دیدم که با 3 شیفت کاری تنها400 هزار قطعه تولید دارند در حالی که تولید ونیاز ما خیلی بیش از این است که این نشان دهنده استعداد های بالقوه ما است.
کد خبر : ۳۷۴۶۰

اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودروایران عصر روز یکشنبه 18 اردیبهشت ماه با حضور در شرکت مگاموتور با مدیر عامل و مدیران ارشد این شرکت دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش سایپانیوز در این دیدارزمینه ها و ظرفیت های قطعه سازان، نیازهای مگاموتور وشیوه ها و راهکارهای تعامل و ارتباط بهتر بین قطعه سازان وخودرو سازان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهندس محمد رضا روشنی مقدم مدیر عامل مگاموتور در این نشست با اشاره به زمینه های مساعد در کشور برای حرکت سریع به سمت داخلی سازی قطعات وارداتی خودرو های تولیدی در کشور و ضرورت سرمایه گذاری قطعه سازان در این حوزه ها گفت:ما از واردات قطعات بسیار متحمل هزینه می شویم وهزینه های بسیاری صرف می کنیم مثلا در واردات پلوس 75 تا 80 میلیون یورو در سال ارز از کشور خارج می شود.

من در چین کارخانه هایی دیدم که با 3 شیفت کاری تنها400 هزار قطعه تولید دارند در حالی که تولید ونیاز ما خیلی بیش از این است که این نشان دهنده استعداد های بالقوه ما است. ما امکانات تولید وتوانمندی های زیادی داریم. در مورد ABS تاکنون کاری نکرده ایم و آنچه هست نیز از خارج از کشور وارد می شود و حتی مدولاتور، سنسور و EMS نیز از خارج کشور وارد می شوند.

مهندس روشنی مقدم با تاکید بر اینکه همواره در کشور شرایط تحریم و محدودیتهای قدرت های جهانی، فرصت خلاقیت و خودکفایی برای ما ایجاد کرده گفت: ما اکنون بالای 200 میلیون یورو سیستم ABS وارد می کنیم که مبلغ کلانی است. در واردات قطعات استاندارد مانند بلبرینگ با اعداد نجومی مواجه هستیم زیرا مصارف زیادی دارند. متاسفانه ما شرکتی در تبریز داشتیم که بلبرینگ سازی تحت لیسانس انجام می داد اما عملا از رده خارج شد درحالی که خط مونتاژی با حدود 400 هزار یورو هزینه در آن وجود دارد که ارزشمند است و خیلی راحت می توان آن را راه اندازی کرد.

وی افزود: در زمینه گیربکس، 50 درصد ماشین کاری دنده ها را از خارج از کشور وارد می کنیم و این درد بزرگی است. یعنی آهن ماشین کاری شده از آنطرف دنیا حمل و وارد می شود. بطور متوسط یک ست دنده ماشین کاری شده پراید به استثنای ماهک، پوسته و مکانیزم تعویض دنده، حدود 60 یورو برای ما هزینه دارد که اگر 300 هزار عدد وارد کنیم، با توجه به اینکه نیمی از نیاز ما را دربر می گیرد ببینید چه هزینه ای است. پول یکسال ورود دنده برای ما حدود 40 میلیارد تومان است در حالی با جلوگیری از ورود در یکسال و صرف آن هزینه برای ساخت داخل کردن آن، می توان این محصول را در داخل تامین کرد.

مدیر عامل مگاموتور در ادامه گفت: تعداد دیگری از قطعات وارداتی کشور ما، سیستم های CNG است مثل رگلاتورو انواع شیرهای برقی ، اینها نیز رقم خرید آنها ارقام درشتی است و نیاز کل سال ما بالای 50 میلیون یورو است که بیشتر هم از کشور ایتالیا وارد می شود درحالی که می توان با جلوگیری از ورود هرکدام از آنها و تولید داخل کردن آنها از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد و کارخانه های متعددی در کشور ایجاد کرد.

وی افزود: ما به عنوان تامین کننده قوای محرکه سایپا حاضریم بخشی از تامین این نیازها را بر عهده بگیریم و اگر جایی قطعه سازی نتواند به تنهایی از عهده سرمایه گذاری آن برآید، حاضر به همکاری هستیم.

مهندس روشنی مقدم تاکید کرد: مگاموتور بطور جدی قصد دارد پروژ ه های داخلی سازی ECU و سیستم مدیریت موتور شامل انژکتور و سنسورها را اجرایی کند و گام های اولیه نیز در این زمینه ها برداشته شده است.

وی افزود: در زمینه داخلی سازی ABS و رگلاتور پتانسیل پرداختن به آن را داریم و حاضریم در این زمینه مشارکت داشته باشیم. باید بطور دقیق روی اینها کار شود و عمق ساخت داخل بیشتر شود نباید قطعات کلیدی از خارج از کشور وارد شود.

مدیرعامل مگاموتور با تاکید بر ضرورت اعتماد سازی و ایجاد فضای شفاف در روابط قطعه سازان و خودرو سازان گفت: اگر صنعت قطعه سازی به طور جدی به مقوله تحقیق و توسعه اهمیت داده ، به دانش فنی برسد و عمق این دانش فنی را افزایش دهد، خودروساز نسبت به او وفادار است زیرا به کیفیت محصول و دانش قطعه ساز اعتماد پیدا می کند.

وی افزود: قطعه ساز و خودروساز دریک قایق هستند ومنفعت و زیانشان یکی است اما باید در نظر داشت که این دو به یکدیگر تکیه داده اند.

مهندس روشنی مقدم تاکید کرد: تا زمانی که صنعت قطعه سازی محدود و کوچک باقی بماند، دغدغه ها و اندیشه هایش نیز کوچک برنامه هایش محدود خواهد بود بنابراین باید ساختارها اصلاح شوند تا بین هر دو طرف اعتماد ایجاد شود.


تشکیل کمیته استقلال صنعتی در میان خودرو سازان
مهندس نجفی منش عضو هیات مدیره و دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به طرح استقلال صنعتی در وزارت صنایع گفت: باید کمیته ای تشکیل و از همه دست اندرکاران دعوت شود تا با کمک هم اقدام موثر در جهت داخلی سازی برخی از قطعات مورد نیاز انجام شود.

وی افزود: با توجه به وضع کنونی و درنظر گرفتن تحریم ها و فشارهایی که بر کشور می رود، باید از استعداد های بالقوه مراکز علمی و دانشگاهی استفاده کرد.


مهندس بحرینیان ، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز گفت: جنگ با وجود تمام مسائل نفرت آوری که برای هر کشور دارد، فوایدی هم به همراه خود می آورد و مزایایی هم ایجاد می کند. کشور ما در مواجهه با جنگ، شرایط مناسبی یافت. در ایده استراتژیک غرب، قرار بود ما تا همیشه وابسته بمانیم و هیچ ناحیه ای را به عنوان تولید ما در نظر نگرفته بودند. من معتقدم پایدارترین سرمایه های ما در همان دهه جنگ به دست آمد و اعتماد به نفس در ما در همان موقع ایجاد شد.

وی افزود: تفکر حاکم بر مدیریت مگاموتور و مدیران ارشد سایپا تفکر استراتژیک است و ما با تمام توان، پشت عملی شدن این قضیه می ایستیم. راه نجات مملکت ما تولید و نوآوری است بنابراین پشت این پیشنهاد شما خواهیم ایستاد و هرچه توان داشته باشیم به کار خواهیم گرفت.

مهندس شهریاری عضو دیگر هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نیز در این نشست گفت: نگاه جدیدی که در گروه خودروسازی سایپا ایجاد شده، بدون سرمایه گذاری مقدور نیست. قطعه سازان در وضعیت کنونی در بحران به سر می برند و دچار کمبود نقدینگی هستند. اگر بخواهیم به اهداف مطرح شده برسیم، بحث آورده ها مطرح است. ما هرچه داشتیم برای واحدهای تولیدیمان خرج کرده ایم و مابقی در وثیقه بانک است. بنابراین باید قراردادهای بلندمدت تدوین شود.

همچنین مهندس رزم خواه عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز گفت: در صنعت خودرو در ایران می توان سه موج را بررسی کرد که اولی موج مونتاژ است، دومی تیراژ ساخت داخل و اکنون در آستانه موج سوم هستیم که اگر موفق شویم، ناممان در تاریخ ثبت می شود. این موج، موج نوآوری و ابتکار و اتکای به خود است یعنی طراحی داخلی و جهانی شدن.

وی افزود: هر طرح توسعه ای یک برنامه واضح و جامع می خواهد. برای تحقق آنچه در رابطه با آن می اندیشیم، یکسری اقدامات اولیه لازم است که اقدامات اصلاحی است و باید قطعه سازان را از این شرایط بیرون آورد که این اراده قطعه ساز و خودروساز را می طلبد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر