بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۳
در بررسی گزارش عملکرد 6 ماهه البرز دارو :

27 درصد رشد در میانگین نرخ فروش محصولات شرکت

البرز دارو و اکثر شرکتهای دارویی با توجه به اینکه خریدهای ارزی با حجم بالایی دارند و مواد اولیه خود را عمدتاً وارد می کنند در معرض ریسک بزرگ افزایش نرخ ارز که روند آن در ادامه سال طبق نظر کارشناسان صعودی ارزیابی می شود قرار دارند .
کد خبر : ۳۷۸۳۱

شرکت البرز دارو که از سال 75 تا به حال در بورس اوراق بهادار تهران مشغول فعالیت است در سال مالی جاری طی 121 روز کاری خود بیش از 31 درصد بازدهی را نصیب سهامداران نموده که قسمتی از این بازدهی مربوط به 140 تومان سود تقسیمی این شرکت در مجمع اخیر می باشد .

همچنین شرکت به تازگی سرمایه خود را از 72 میلیارد ريال به 100 میلیارد ريال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش داده است این امر باعث تغییر پیش بینی درآمد هر سهم شرکت از 2197 ريال با سرمایه قبلی به 1582 ريال با سرمایه جدید شده که مبلغ جدید EPS اعلامی با سرمایه تعدیل شده است و گرنه تعدیل مثبت یا منفی در پیش بینی شرکت رخ نداده است .

بنابر گزارش بورس نیوز شرکت البرز دارو در گزارش شش ماهه عملکرد خودکه اخیراً به بازار ارسال نموده با تحقق 767 ريال از 1582 ريال EPS پیش بینی شده خود موفق به پوشش 48.4 درصد از بودجه شده که برای یک شرکت دارویی که عمده سود آن در نیمه دوم سال محقق می شود عملکرد مطلوبی به شمار می رود .

شرکت همچنین در اطلاعیه ای با تعدیل پیش بینی تقسیم سود خود در تیر ماه ، آن را از 1080 ريال به ازای هر سهم به 1250 ريال افزایش داده و انگیزه سهامداران حقوقی که بیشتر به دنبال سود نقدی هستند را برای ورود به سهم افزایش داده است .

شرکت از لحاظ تولید محصولات خود با 26.8 درصد رشد نسبت به سال گذشته تولید خود را در شش ماهه ابتدایی سال 89 افزایش داده است که البته تنها موفق به پوشش 43.14 درصد از بودجه تولیدی خود شده است ، عمده دلیل پوشش غیر خطی شرکت نیز به دلیل کاهش تولید در محصولات شربت شرکت بوده که بخش اعظم بودجه را تشکیل می دهند .

از لحاظ مقدار فروش نیز شرکت در نیمه ابتدایی سال جدید تنها 39.54 درصد از بودجه خود را پوشش داده است .

اما نکته مهم و جالب پوشش 50.31 درصدی مبلغ فروش شرکت می باشد که با توجه به مقدار تولید و فروش شرکت که کمتر از بودجه بوده است ، عمدتاً ناشی از افزایش قیمت 27 درصدی نرخ میانگین محصولات شرکت می باشد .

بنابراین با توجه به ماهیت شرکت های دارویی چون شرکت در شش ماهه دوم سال قطعاً با توجه به فصل سرما در مقدار تولید و فروش خود بهتر از نیمه ابتدایی عمل خواهد نمود اگر بتواند محصولات خود را با میانگین قیمتی که در شش ماهه نخست به فروش رسانده بفروشد قطعاً با تعدیل مثبت عایدی ناشی از مبلغ فروش خود رو به رو خواهد شد .

شایان ذکر است البرز دارو و اکثر شرکتهای دارویی با توجه به اینکه خریدهای ارزی با حجم بالایی دارند و مواد اولیه خود را عمدتاً وارد می کنند در معرض ریسک بزرگ افزایش نرخ ارز که روند آن در ادامه سال طبق نظر کارشناسان صعودی ارزیابی می شود قرار دارند .

 از طرف دیگر چون دارویی ها معمولاً در دایره تحریم ها قرار نگرفته و هدفمندی یارانه ها نیز اگر در مورد آنها اجرا شود( البته احتمال کمی دارد )  باعث واقعی تر شدن قیمت فروش محصولات آنها خواهد شد و سود شرکتها افزون می گردد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر