بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۰
پیش بینی می شود روند رشد ناوگان جهانی حمل فله در سال 2011 ‏پر شتاب تر از سال 2010 ‏باشد چرا که قیمت کشتی های نو بخصوص کشتی های بزرگ به کف خود نزدیک شده و این موضوع احتمال ارایه تعداد ‏زیادی سفارش که از سال 2011 ‏به بعد تحویل گیری خواهند شد را زیاد نموده است.
کد خبر : ۳۸۲۸۹
جلسه مجمع عادی سالیانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران راس ساعت 10:15 صبح مورخ 89.07.29 در محل شرکت با حضور بیش از 90 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای داجمر به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان خالقی و فروغی و به دبیری آقای محمد نبی کامل شد.


آقای غلامعلی نماینده سازمان بورس همچنین نماینده سازمان حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط داجمر (مدیرعامل شرکت) و بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 89.03.31

2- تقسیم 80 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار



اعضاء هیأت مدیره در پایان سال مالی 89-88

عضو هیأت مدیره

نماینده عضو حقوقی هیأت مدیره

حقوقی

حقیقی

---

ممد حسین داجمر

---

---

محمد صادق مفتح

---

---

سید علیرضا میر محمد صادقی

---

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی

---

علی یوسف پور

صندوق بازنشستگی کشوری

---

محمد مهدی راسخ

ایران دخت عطاریان

شرکت کارگزاری سهام عدالت

---

صادقی نجفی خضرلو

مروری بر تحولات تجارت جهانی و حمل ونقل دریایی

در صورتی که تولید فولاد کشور چین روند رشد فرد را پی بگیرد و همچنین به سرعت، ساز و کار مناسبی برای قیمت گذاری سنگ آهن پی ریزی شود ، شرایط بازار برای بخش از کشتی های بزرگتر بهتر خواهد شد. هم اکنون تقاضا برای سفارش و ساخت کشتی های بزرگتر افزایش یافته و نسبت به گذشته تعداد بیشتری از کشتی های مخصوص حمل سنگ آهن VLOC و کشتی های نوع پست پاناماکس تحت سفارش ساخت قرار گرفته اند.

‏در این ارتباط شرکت معدنی Vale سفارش ساخت 16 ‏فروند کشتی هر یک به ظرفیت 400.000 تن DWT را ارایه نموده است. پیش بینی می شود با توجه به روند ارایه سفارش ها از سوی سایر شرکت ها ، ظرفیت متوسط کشتی های ناوگان حمل فله بر افزایش پیدا نماید .

بنابراین ، پیش بینی می شود روند رشد ناوگان جهانی حمل فله در سال 2011 ‏پر شتاب تر از سال 2010 ‏باشد چرا که قیمت کشتی های نو بخصوص کشتی های بزرگ به کف خود نزدیک شده و این موضوع احتمال ارایه تعداد ‏زیادی سفارش که از سال 2011 ‏به بعد تحویل گیری خواهند شد را زیاد نموده است.


مروری بر روند تولید جهانی فولاد و غلات

تقاضای جهانی فولاد پس از رکود سال 2009 و طی نیمه اول سال 2010 ‏با یک روند صعودی مواجه شد. بیشترین میزان تقاضا مربوط به کشورهای OECD بوده است. کشورهای در حال توسعه چین و هند نیز به این رشد کمک کردند . اما پیش بینی می شود تقاضای فولاد در نیمه دوم سال بدلیل انبارهای تکمیل شده در حد متوسطی قرار گیرد.

البته قصد چین به منظور کاهش سرعت رشد اقتصادی و اقدامات اتحادیه اروپا به منظور تعدیل مصارف بخش عمومی ، ممکن است رشد اقتصادی و نتیجتاً تقاضاها را در این بخش با محدودیت هایی مواجه سازد .

رشد حجم تجارت جهانی غلات طی سال زراعی 2011-2010 ‏و پس از افت سال گذشته در حد متوسطی خواهد بود و به حدود 234 ‏میلیون تن خواهد رسید هر چند که آتش سوزی در مزارع روسیه و ممنوعیت صادرات گندم از روسیه می تواند تبعات کوتاه مدت دو افزایش قیمت ها و همچنین تغییر در حجم تجارت محصولات غله در نیمه دوم سال 2010 ‏را در پی داشته باشد .


ناوگان

حفظ ، هدایت و مدیریت ایمن و بهینه شناورهای ناوگان در چارچوب الزامات و مقررات جهانی دریانوردی و سایر الزامات موسسات رده بندی ، با رعایت و در نظر گرفتن روشهای ترسیم شده دو مستندات سامانه مدیریت ایمنی و کیفیت و سر مشق قرار دادن شعأر "اصلاح الگوی مصرف" در سال 1388 ‏و همچنین "همت مضاعف ، کار مضاعف" در سال 1389 ‏و تبعیت از رهنمود ها و تدابیر اتخاذ شده از سوی مدیریت ارشد منطبق با راهبردهای شرکت، و بکار گیری دانش و توانمندی متخصصین شاغل در کادر خشکی و دریا و همچنین اجرای پروژه های توسعه ای و جوان سازی ناوگان ، تشکیل دهنده عمده اهداف، وظایف و ماموریتهای اساسی در این حوزه در طول سال مالی به شرح مندرج در گزارش بوده است .

1. خروج تعداد ده فروند کشتی قدیمی از ناوگان با ظرفیت 263.255 تنDWT و تحویل گیری شش فروند کشتی فله بر سوپرا ماکس و چهار فروند کشتی کانتینر بر فوق مدرن با مجموع ظرفیت 584.623 تن DWT و ظرنیت کانتینری 20.172 TEU ، که با جابجایی فوق الذکر، ظرفیت حمل ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از 4.321.414 تن DWT ‏به 4.641.782 تن DWT افزایش و متوسط سن ناوگان نیز از 14.3 به 12.3 ‏کاهش یافت.

نکته حایز اهمیت اینکه کشتی کانتینر بر "ایران اراک" (ولیلی) با ظرفیت حمل 2200 TEU یکی از شناور های ساخت جدید توسط شرکت کشتی سازی فراساحل ایران (ISOICO) می باشد که توسط تلاشگران این صنعت و با همیاری معاونت فنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور ساخته و به ناوگان حمل و نقل دریایی تحویل گردیده است.

2. در طول سال مالی 89-1388 ‏و براساس الزامات مندرج در برنامه های راهبردی ذیل هدف اصلی توسعه ناوگان، شروع پروژه ساخت سه فروند کشتی حمل کالای عمومی نگله سنگین ، و شش فروند کشتی حمل کالای عمومی ، هر یک به ظرفیت 28.000 تن DWT جمعاً به ظرفیت 252.000 تن DWT و تثبیت قرار داد ساخت 27 ‏فروند کشتی از انواع مختلف و با مجموع ظرفیت 965.39 تن DWT(که از این تعداد 10 فروند کشتی با مجموع ظرفیت 365.000 ‏تن DWT از نوع کشتی های مخصوص حمل مواد شیمیایی مایع است) در دست پیگیری می باشد .

6 فروند کشتیهای فله بر سوپرا ماکس که با ترتیب در تاریخ های88.05.20 ، 88.07.01 ، 88.08.27 ، 88.10.02 ، 88.12.12 ، 89.01.23 تحویل گردیده اند.

4فروند کشتیهای کانتینربر که به ترتیب در تاریخ های 88.09.10 ، 88.10.01 ، 88.03.03 ، 88.03.10 تحویل داده شده اند.


هزینه سوخت

در سال مالی 89-88 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جمعاً 25.445 تن سوخت سبک با هزینه ای بالغ بر 16.8 میلیون دلار به کشتیها تدارک نمود که 40.9 درصد در آن داخل کشور 59.1 ‏درصد در خارج از کشور تامین شده است و همچنین در این دوره زمانی 330.537 ‏تن سوخت سنگین با هزینه ای بیش از 146 ‏میلیون دلار تدارک گردید که 46.2 درصد در داخل و 53.8 درصد آن در خارج از کشرر تأمین گردیده است .

‏جمع کل هزینه تأمین سوخت در کشتیرانی جمهوری اسلامی در سال مالی مورد گزارش 62.8 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته از کاهش فوق العاده ای برخوردار است این کاهش عمده بدلیل واگذاری تعداد قابل توجهی از کشتیهای ناوگان بر اثر فشارها و تحریم های شدید بین المللی به دیگر شرکتها و در نتیجه کاهش تعداد کشتیهای در ‏اختیار شرکت بوده است .


حق توقف کانتینر

درآمد حاصل از استفاده مشتریان از BOX کانتینر بیش از زمان مجاز براساس توافقات و یا قوانین بندری حق توقف کانتینر نامیده می شود که در سال مالی مورد گزارش مناسب و بیش از 82.7 میلیون دلار بوده است .

واحد به دلار


درآمد حاصل از حق توقف دپوی داخلی ، اجاره و بازیافت خسارت کانتینر

89-88

82.743.725

88-87

84.625.151

میزان افزایش/کاهش

1.881.426-


اهم برنامه ها و فعالیتهای ناوگان در رابطه با تأمین سوخت

هزینه سوخت بخش اعظمی از هزینه های یک کشتی را شامل می شود و قیمت آن متناسب با قیمت نفت خام نوسان می یابد.

‏در سال 87 ‏قیمت نفت خام بشکه ای بین 140 الی 147 دلار در نوسان بوده که بالاترین قیمت نفت خام در تاریخ می باشد نیز رسید و پس از آن روند نزولی آن آغاز گردیده و به همین نحو در سال 88-89 ‏قیمت سوخت سبک و سنگین دارای نوسان بوده اند .

‏در سال مورد گزارش 28018 ‏تن سوخت سبک و 869.262 تن سوخت سنگین از طریق این شرکت به کلیه متقاضیان تحویل گردیده که از لحاظ وزن نسبت به سال قبل دارای 28 ‏درصد افزایش در تدارکات سوخت سبک و 115 ‏درصد افزایش در تدارکات سوخت سنگین است که نمایانگر رشد قابل توجهی می باشد.

جدول سوخت نقری نحوی شده به کشتی های متقاضی (گروه کشتیرانی و سایر مشتریان)

 

سال 1388

سال 1389

سوخت سبک

سوخت سبک

سوخت سنگین

سوخت سبک

تناژ داخلی

20838.09

6241.52

342335.320

20838.09

هزینه داخل

119630.745544

45074519326

1531167788208

119630745544

تناژخارج

7179.87

2832.800

87743.65

717987

هزینه خارج

50583530809

30808509580

406758361698

50583530809

شرکت خدمات دریای و مهندسی کشتیرانی به عنوان یکی از شرکتهای گروه در زمینه سوخت رسانی و تأمین نیازهای کشتی های ناوگان در امن دوره مالی به موفقیت های به شرح ذیل دست یافته است:

- ‏شرکت موفق گردید از تیر ماه 88 سوخت مورد نیاز شناورها را در کلیه بنادر آنها بصورت تهاتری تأمین نماید.

- دو فروند کشتی تانکر به نامهای CYRUS1 و CYRUS2 ‏ با مجموع ظرفیت 13000 تن به ناوگان سوخت رسانی خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی ملحق شده که موجب افزایش توان عملیات شرکت مذکور گردید.

- افزایش میزان تحویل سوخت به کشتی های خارجی در محدوده بندرعباس تا 400.000 تن .

- امضای توافق نامه با شرکتهای بین المللی سوخت رسانی در اقصی نقاط جهت تأمین سوخت کشتی ها و ارایه خدمات سوخت رسانی بین المللی به کشتی ها در خارج .

- ­افزایش ظرفیت ذخیره سازی با ساخت مخازن سوخت در منطقه ترافیک ساحلی بندر شهید رجایی از16.500 تن به 48.500 تن که پیش بینی می گردد تا پایان دی ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

- اخذ موافقت اصولی شرکت پخش با عملیات سوخت رسانی در بندر عسلویه که کشتی ایران بهشتی بهمراه بارج شالک جهت این امر اختصاص داده شده اند.

- افزایش حجم فعالیت های خدماتی افزایش سود شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی به میزان 45 درصد افزایش نسبت به دوره قبل .

- ‏افزایش فعالیت خدمات تعمیرات کشتی ها به شرکتهای گروه کشتیرانی

- افز ایش فعالیت خدمات تعمیرات به کشتی های خارجی در بنادر جنوبی ایران

- استفاده شرکت از معافیت های مربوط به بخش صادرات مندرج در قانون برنامه توسعه در سال منتهی به 1389.12.29

- اخذ سیستم های مدیریت SMC و DOC جهت شرکت

- تدرک ملزومات مورد نیاز کشتی های در دست ساخت کشتیرانی ج.ا.ا و سایر شرکت های گروه در کشورهای کره و چین از طریق تأمین کلیه اقلام از تولیدات داخلی و تحویل به کشتی ها در کشور سازنده.

- تأمین رنگ دریایی مورد نیاز کشتی های ناوگان کشتیرانی و شرکتهای گروه از تولیدات کارخانجات داخلی و تحویمل آن به کشتی های متقاضی و تأمین در کشتی سازی های خارج از ایران

حمل محمولات توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی

میزان کالای حمل شده توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از 3 ‏میلیون و 300 ‏هزار تن در سال گذشته به36 میلیون و 560 ‏هزار تن در سال مالی مورد گزارش افزایش یافته که بیانگر 20.5 ‏درصد رشد می باشد و میزان درآمد گروه از کل کالاهای حمل شده از 1.69 ‏میلیارد دلار در سال گذشته به 1.36 ‏میلیارد دلار در سال مورد گزارش ‏تقلیل یافته که بیانگر 19.8 ‏درصد کاهش می باشد.


در سال مالی گذشته عملکرد حمل کالا در بخشهای کانتینر ، فله و کالای عمومی در ردیف شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درج گردیده بود لاکن در طی سال مالی جاری بخشی از فعالیت این بخشها از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منفک و به شرکتهای کشتیرانی کانتینری و فله / کالای عمومی واگذار گردید که باتوجه به آنکه سال مالی این شرکت ها منتهی به 29 ‏اسفند ماه میباشد بنابراین عملکرد آنها در دو قیمت مشتمل بر پایان اسفندماه 88 و نیز سه ماهه اول 89 ‏به تفکیک در جدول فوق ‏قید گردیده تا با در نظر گرفتن آمار حمل این شرکتها در سه ماهه اول سال 89 امکان مقایسه تلفیقی عملکرد بخش های کانتینر، فله و ‏کالای عمومی با سال مالی قبل فراهم آید.


وضعیت شناورهای ناوگان


در ابتدای دوره تعداد کشتی ها در شرکت اصلی 97 فروند با ظرفیت 4.321.414 DWT تن ‏و میانگین سنی 14.43 سال که طی دوره 10 فروند با ظرفیت 264.493 DWT تن از کشتی فرسوده از ناوگان خارج و تعداد 10 فروند کشتی جدید با ظرفیت 584.623 DWT تن به ناوگان افزوده شده که در پایان دوره سال مالی تعداد بدون تعداد کشتی ها بدون تغییر لیکن ظرفیت به 4.641.782 DWT تن افزایش و میانگین سنی از 14.43 به 12.3 ‏کاهش یافته است ، که ورود و خروج کشتی ها بشرح جدول مربوطه اعلام می گردد.

لینک سایت شرکت : 

http://faportal.irisl.net/documents/document/0/11589/portal.aspx


اشتراک گذاری :
ارسال نظر