بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
یک کارشناس بازار سرمایه :

بهترین موقعیت خرید همین حالا است

در بازار فعلی هر چند معاله گران نمی توانند از سود مناسبی حتی به اندازه سود پرداختی در سیستم بانکی بهرمند شوند اما بنا به روانشناسی رفتار سرمایه گذاری در بازار ، زمان کنونی بهترین موقعیت را برای خرید سهام بوجود آورده است .
کد خبر : ۳۸۵۲۴

در حالیکه اخبار مربوط به عرضه های اولیه سهام برخی شرکت ها معامله گران بازار دادو ستد سهام را به خود معطوف داشته ، بررسی سخنان شنبه شب ریاست جمهوری کشور درباره هدفمندی یارانه ها اصلی ترین موضوعی است که همچنان در محافل کارشناسان بازار سرمایه به آن پرداخته می شود .

از اینرو گفته می شود هر چند احمدی نژاد در گفتگوی خود از رسانه ملی در ایجاد فضای اطمینان و امید برای مردم تلاش زیادی کرد ، اما نتوانست انتظارات سرمایه گذاران و فعالان حرفه ای بورس را در رفع ابهامات مختلف از طرح تحول اقتصادی دولت برطرف سازد و نماگر بازار را از ادامه روند در جاده فرسایشی بورس خارج کند .

مهدی کساییان ؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ؛ ضمن بیان این نکته که اجرای آزاد سازی قیمت حامل های انرژی به شرط دارا بودن یک برنامه ریزی و هدایت اصولی به نفع اقتصاد کشور خواهد بود ، اظهار داشت : آنچه در مصاحبه احمدی نژاد مشاهده شد بیشتر از آنکه بطور تخصصی و همه جانبه تبعات قانون هدفمندی یارانه ها را مشخص کند در وهله اول بسیار ساده اما سر بسته برای مردم عادی بازگو شد .

وی ادامه داد : فعالان بازار در چند روز گذشته با گمانه زنی های مختلف ، انتظار شفاف سازی احمدی نژاد مبنی بر چگونگی اجرای طرح عظیم تحول اقتصادی را داشتند اما با رصد سخنان وی همچنان خود را در برابر ابهامات قبلی یافتند. از اینرو بورس اوراق بهادار نتوانست موج مثبتی را در روند معاملات دریافت کند .

این فعال بازار سرمایه با تأکید بر لزوم شفاف سازی هر چه بیشتر دولت در خصوص اجرای طرح تحول و برگشت معاملات بازار سهام از وضعیت نزولی فعلی رامنوط به اطلاع رسانی سریعتر سران و مدیران اقتصادی کشور در این خصوص دانست و افزود : چنانچه این روند همزمان با حذف گام به گام قیمت حامل های انرژی صورت گیرد همچنان فضای منفی بر بورس احاطه خواهد داشت .

به گفته کساییان در حال حاضر بازار داد و ستد سهام همچون فنر فشرده ای می ماند که در حال حاضر اگر چه قیمت سهام شرکت های بورسی حتی پایین تر از کف قیمتی آنها رسیده اما تا پایان سال با حمایت های بیشتر دولت می توانند از رشد خوبی برخوردار شوند .

وی افزود : در بازار فعلی هر چند معاله گران نمی توانند از سود مناسبی حتی به اندازه سود پرداختی در سیستم بانکی بهرمند شوند اما بنا به روانشناسی رفتار سرمایه گذاری در بازار ، زمان کنونی بهترین موقعیت را برای خرید سهام بوجود آورده است .

این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به این سوال که چرا علیرغم تعدیل مثبت شرکت های بورسی ، نرخ سهام آنها در بازار با درصدهای منفی همراه می شود ؟ پاسخ داد : بنا به دسته بندی سرمایه گذاران بورسی به دو گروه خرده پای حقیقی و حقوقی و نیز بزرگان بازار دیده می شود افرادی که در گروه اول جای می گیرند به لحاظ سرمایه پایینی که دارند از ترس بیشتری نیز برخوردار بوده و بایک اتفاق غیر منتظره سعی در خروج سریع نقدینگی خود حتی در وضعیت زیان موقت دارند . اما دسته دوم سرمایه گذاران حرفه ای هستند که هیچ انگیزه ای مبنی بر نوسان گیری از معاملات نداشته و از آنجایی که باید خرید سهام داشته باشند تا از سود بیشتری بهره ببرند با اقدام به خرید قیمت پایین سهام از سوی فروشندگان ، پس از اجرایی شدن طرح تحول در ماههای آینده ، سهام تحصیل شده خود را باقیمت بالایی در بازار سهام بفروش می رساند .

کساییان در پایان با پیش بینی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از اوایل دی ماه جاری ، لزوم تبلیغات گسترده دولت درباره سوق دادن مصرف داخلی به سمت کالاهای ایرانی را خاطر نشان شد و افزود : با حمایت های دولت همچنان بازار سرمایه به عنوان تنها جایگاه سرمایه گذاری کشور جذاب و پرکشش خواهد ماند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر