بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر : ۳۸۵۶۴

اکثر صفحات اقتصادی روزنامه‌ها به ممنوعیت افزایش 22 قلم کالا پرداخته اند.

ایران: دولت لوازم خانگی قسطی می‌دهد.
تیتر نخست روزنامه ایران، تیتری اقتصادی و البته مرتبط با هدفمندی است. به نوشته روزنامه ایران، تشکل‌ها و انجمن‌های تولیدی و توزیعی متعهد شدند مانع هرگونه افزایش در قیمت کالا و خدمات حوزه خود شوند. اقلام 22 گانه شامل برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، نان، لبنیات (شیر و ماست)، ماکارونی، حبوبات، چای، خرما، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، میوه و مرکبات، نهاده‌های دامی، پودر شوینده، فولاد، سیمان خاکستری، کاغذ و لاستیک خودرو است.

روزنامه ایران در ضمیمه اقتصادی خود، گفتگویی با وزیر نیرو انجام داده است که وی در این گفتگو اظهار داشته است: «وزیر نیرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اعلام این خبر گفت: دولت برای اصلاح الگوی مصرف مشترکان برنامه‌های بسیاری دارد که یکی از آنها تعویض لوازم برقی پرمصرف مردم است». بر این اساس ایران خبر داده است وسایل برقی پرمصرف مردم به‌صورت قسطی نوسازی می‌شود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از مصاحبه خود در خصوص میزان افزایش قیمت برق پس از هدفمندی یارانه‌ها گفت: قیمت نهایی برق در روزهای آینده اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: ولی من تأکید می‌کنم که مردم هیچگونه نگرانی در این خصوص نباید داشته باشند چرا که براساس محاسبات انجام شده قبوض 70 درصد مردم حداکثر 4 هزار تومان در هر دوره افزایش می‌یابد، بر این اساس مردم تنها باید میزان مصرف خود را اصلاح و بهینه کنند.

جام جم: آب هدفمند نمی‌‎شود
دور جدید فعالیت‌ها برای کنترل قیمت کالاهایی که در یک ماه اخیر به طور آرام و خزنده در بازار افزایش یافته است، دیروز وزارت بازرگانی علاوه بر اعلام فهرست 22 قلم کالایی که افزایش قیمت آنها ممنوع است، به 106 بنگاه تولیدی اولتیماتوم داد.

جام جم این خبر را نوشته و ادامه داده است: در 2 هفته اخیر فعالیت دولت و وزارتخانه‌های دست‌اندرکار در امر تولید و توزیع کالاهای اساسی برای کنترل قیمت‌ها افزایش یافته است. دولت با اعلام این که 900 هزار تن کالای اساسی برای مقابله با افزایش قیمت‌ها و ورود به بازار ذخیره کرده، بازرسی و نظارت از طریق خود اصناف را در دستور کار قرار داده است.

هم‌چنین به گزارش این روزنامه مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در زمان حاضر، آب در سبد کالاهای مشمول هدفمندسازی یارانه‌ها قرار ندارد.


خبر: قول شرف رئیس کارگران کل کشور
روزنامه خبر گفتگویی با رئیس کانون عالی تازه شکل گرفته انجمن های صنفی کارگری کشور انجام داده است. به گزارش خبر وی می‎گوید: «من قول شرف می‎دهم که بدون هرگونه جار و جنجال و بدون هرگونه وابستگی حتی به اندازه یک صدم، به بهترین نحو کار کنیم».

غلامرضا خادمی‌زاده چند روزی است که به عنوان رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری انتخاب شده که برخی منتقدان همیشگی تشکلات کارگری کشور شکل گیری این کانون را تحقق آرزوی چندین ساله کارگران عنوان کرده اند. شاید برای همین هم است که خادمی‌زاده در اولین گفت و گوی تفصیلی خود به صراحت قول شرف می‌دهد که این کانون وابسته نشود.

روزنامه خبر در دیگر صفحه اقتصادی خود، گزارشی از بررسی روند کالاهای ممنوعه منتشر کرده است. به نوشته روزنامه خبر در حالی که به گفته رئیس دولت مدتی است اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها آغاز شده است ولی دولت توانسته است از نوسانات قیمت ها در مودر اقلام خوراکی جلوگیری کند البته این تلاش دولت تنها به مهار رشد قیمت محدود شده است زیرا بر اساس آمارهای بانک مرکزی اگر چه کالاهای خوراکی در شهر تهران از حدود یک ماه پیش تا کنون تغییرات چندانی در قیمت هایشان ایجاد نشده است ولی مقایسه یک ساله قیمت ها نشان می دهد حداقل از 11 گروه کالایی در 8 گروه کالایی قیمت ها افزایش بیش از 12 درصد داشته است.

دنیای اقتصاد: تثبیت قیمت 22 گروه کالا
روزنامه دنیای اقتصاد هم به کالاهای ممنوعه برای افزایش قیمت پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اینکه در آستانه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت قصد دارد از افزایش قیمت 22 گروه کالایی جلوگیری کند، دیروز خبرگزاری مهر فهرست این 22 گروه کالا را منتشر کرد.

بخش عمده این فهرست را کالاهای اساسی اشغال کرده‌اند که شامل کالاهایی از قبیل برنج، نان، قند و شکر، تخم‌مرغ، گوشت، لبنیات، چای و از این قبیل است؛ اما در این فهرست علاوه بر کالاهای اساسی، کالاهایی چون آهن‌آلات، سیمان، کاغذ، میوه‌ها و حبوبات نیز به چشم‌ می‌خورد که دولت قصد دارد از افزایش قیمت آنها جلوگیری به عمل آورد.همزمان با انتشار این فهرست، سخنگوی وزارت بازرگانی از ضرب‌الاجل دو روزه به 106 بنگاه تولیدی خبرداد که ظاهرا قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و براساس این ضرب‌الاجل، فقط 48 ساعت فرصت دارند تا قیمت‌های درج شده روی کالاهای خود را به قیمت‌های گذشته برگردانند و در غیر این صورت به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر