بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر : ۳۹۱۵۹

ملت ما: شرکت‌های تولیدی و موسسات مالی بزرگ آلمانی اغلب دارای روابط تجاری گسترده با امریکا هستند.

کنسرن دایملر مناسبات معاملاتی خود با ایران را قطع کرد.

دیتر تسچه، رئیس دایملر، پنجشنبه گذشته در اشتوتگارت این خبر را اعلام کرد و گفت: «گرچه تاکنون مناسبات معاملاتی این شرکت با ایران در چارچوب‌های قانونی بوده است، اما با توجه به تحولات اخیر و بررسی‌های لازم، دایملر به این نتیجه رسیده است که معاملات خود با ایران را بطور کلی متوقف سازد».

کنسرن دایملر در برگیرنده شرکت‌های متعددی از جمله شرکت خودروسازی مرسدس بنز است. از آن میان می‌توان به قطع روابط مالی «کومرتس بانک»، «دویچه بانک» و شرکت بیمه «آلیانتس» با ایران اشاره کرد.

شرکت‌های تولیدی و موسسات مالی بزرگ آلمانی اغلب دارای روابط تجاری گسترده با امریکا هستند.

این اقدام دایملر در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته نیز برخی شرکت‌ها و موسسات مالی آلمان بتدریج معاملات خود با ایران را محدود یا بطور کلی متوقف کردند. در ماه سپتامبر شرکت تیسن کروپ، یکی از مهمترین تولیدکنندگان فولاد جهان نیز مناسبات تجاری خود با ایران را به حالت تعطیل درآورد.

تصمیم اخیر دایملر بدین معناست که این کنسرن آلمانی از ۳۰ درصد مشارکت خود در تولید موتورهای دیزلی در ایران صرف نظر خواهد کرد. برخی از تحلیل‌ها عنوان می‌کنند که خبر خروج بنز (دایملر) از کشور بزرگترین شوک در بازار خودروهای تجاری در چند سال گذشته است؛ چرا که از زمان تردد کامیون‌های بنز در کشور بیش از نیم قرن می‌گذرد و خروج این شرکت می‌تواند بازار خودروهای تجاری را با مشکلات بسیاری مواجه کند.

بیم آن می‌رود که شرکت‌های اروپایی دیگر نیز از کنسرن دایملر آلمان پیروی کنند و با خروج اروپاییان از ایران، زمینه فعالیت شرکت‌های چینی در بازار داخلی فراهم ‌شود.

به گفته برخی مسئولان دولتی، محصولات چینی تاکنون نتوانسته‌‌اند انتظارات مصرف‌کنندگان ایرانی را برآورده کنند.

مصطفی ممقانی، مدیر فروش شرکت «رنوتراکس»، تایید کرد که شرکت بنز از یک سال پیش روابط تجاری خود با این شرکت را محدود کرده بود. کارشناسان داخلی بر این باورند که خروج دایملر از ایران انگیزه‌ای سیاسی داشته و این امر سرانجام به خروج دیگر شرکت‌های غربی از ایران منجر خواهد شد. اغلب کارشناسان اقتصادی ادامه این روند را به معنای افزایش قیمت خودروهای خارجی در ایران ارزیابی می‌کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر