بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۹
شرکت های سیمانی بورس اگر چه در گذشته چه به لحاظ سودآوری و چه به لحاظ تقسیم سود راضی کننده در مجامع خود میان سهامداران همیشه با اقبال روبرو بوده اند اما با توجه به برخی تصمیم گیری های کلانی همچون اجرای طرح تحول اقتصادی در سال جاری با اما و اگرهای بسیاری مواجه شده اند.
کد خبر : ۳۹۲۱۴

شرکت های سیمانی بورس اگر چه در گذشته چه به لحاظ سودآوری و چه به لحاظ تقسیم سود راضی کننده در مجامع خود میان سهامداران همیشه با اقبال روبرو بوده اند اما با توجه به برخی تصمیم گیری های کلانی همچون اجرای طرح تحول اقتصادی در سال جاری با اما و اگرهای بسیاری مواجه شده اند.

بنا به گزارش بورس نیوز ؛ با توجه به لزوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و به تبع آن آزاد سازی قیمت حامل های انرژی در مدت پنج سال ، به نظر می رسد شرکت های سیمانی به لحاظ تداوم روند سودآوری و کاهش هزینه های تولید و سربار خود برنامه ریزی های کلانی را برای بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی خود پی ریزی کنند.

از اینرو با توجه به قدمت کارخانجات شرکتهای سیمانی و نوع تجهیزات و ماشین آلات به کار رفته در آنها و از طرفی استهلاک دارایی ها ، لزوم بهینه سازی و کنترل مصرف سوخت و انرژی برای این شرکتها را بدیهی ساخته که این امر تنها با حمایت دولت و تدوین برنامه های سازنده در دوره های زمانی مختلف بوجود خواهد آمد.

گفتنی است ، بازدهی قیمتی سهام 29 شرکت حاضر در صنعت سیمان ، آهک و گچ بورس از ابتدای امسال تا تاریخ 89.8.22 به طور میانگین 20 درصد اعلام شده و این در حالی است که طی همین دوره در سال گذشته میانگینی کمتر از 11 درصد را در بورس به نمایش گذاشته بودند.

در این رابطه نوید خاصه باف ،کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز صنعت سیمان در گفت و گوی با خبرنگار بورس نیوز ؛ اظهار داشت: با توجه به عزم دولت مبنی بر اصلاح قیمت انرژی در کشور، صنعت سیمان به لحاظ نوع تولیدات خود و به تبع آن میزان مصرف بالای انرژی می تواند از آثار مستقیم و غیر مستقیم مختلفی از طرح تحول قرار گیرد چراکه با توجه هزینه بر بودن مصارفی همچون گاز، مازوت و یا برق در کارخانجات ، عملاً هر گونه افزایش نرخی می تواند قیمت تمام شده سیمان تولیدی این شرکت ها را دست خوش رشد غیر منتظره نماید.

وی افزود: علاوه بر مصرف انرژی ، هزینه های حمل و نقل نیز بر روی قیمت گذاری سیمان بسیار موثر بوده و باید دید با توجه به اصلاح قیمت بنزین و گازوئیل وضعیت باربری و حمل کالاها در کشور چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برنامه دولت مبنی بر ارایه تسهیلات مناسب برای صنایع انرژی بر کشور ، اذعان کرد: برای جبران آسیب های ناشی از اجرای طرح تحول دولت تصمیم گرفته تا با در نظر گرفتن بخشی از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به صنایع پر مصرف انرژی، فرصت مناسبی را در بازه های زمانی مختلف برای دستیابی به راهکارهایی در زمینه ایجاد بهینه سازی و حذف بخش های بدون بازده فراهم آورده و از طرفی نیز وعده ارایه تسهیلات بانکی با بهره های عادلانه را پیش بینی نموده است.

به گفته خاصه باف اگر چه ورود تکنولوژی های جدیدی همچون نانوکربن ها به کشور می تواند وضعیت فعلی صنعت سیمان را به کلی تغییر دهد اما در حال حاضر با توجه به طرح های عمرانی بزرگی همچون پروژه ملی مسکن مهر و همچنین خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و به تبع آن آغاز صادرات به بازارهای پرکشش کشورهای همسایه می تواند افق روشن سو دآوری سیمانی ها را در برداشته باشد. هر چند که در این زمینه با تعلل دولت، چینی ها توانستند خیلی زودتر بازار های مصرف را در دست گیرند.

وی با اعلام اینکه صنعت سیمان به عنوان یک صنعت استراتژیک محسوب می شود، تصریح کرد: اغلب شرکتهای سیمانی بورس با توجه به کیفیت محصولات و برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب ، از سودآوری مناسبی برخوردار بوده و از اینرو طی عملکرد های سه ماهه و شش ماهه سال جاری نیز با پوشش های مناسب سود پیش بینی شده روبرو بوده اند.

خاصه باف در پایان با اعلام اینکه بیش از 85 درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانجات در داخل کشور بومی سازی شده و از اینرو آسیب چندانی از بابت تحریم ها نمی تواند شامل این شرکتها شود ، تصریح کرد: با توجه به لزوم اجرای پروژه های عمرانی واردات برخی تولیدات سیمانی خاص در زمینه اجرای طرح های حفاری و نیز کشف و استخراج میادین نفتی بزرگترین ضعف صنایع سیمانی داخلی محسوب شده و بدین لحاظ ایجاد یک کارخانه تولید سیمان خاص هر چند با ظرفیت کوچک می تواند برای رشد روز افزون این صنعت در کشور بسیار حایز اهمیت باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر