بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۶
رفتار شناسی سهامداران در بورس تهران

پیش بینی معاملات سهام شرکتهای مهم در هفته اول آذر ماه

روزانه ما شاهد اتفاقاتي در بازار هستيم که تعجب همگان را برمي انگيزد اتفاقاتي که قادر نيستيم هيچ دليلي را براي توجيه آن متصور شويم! بارها و بارها مشاهده کرديم که سهام شرکتي در روز به ميزان 8% تغييرات قيمتي را به خود مي بيند يعني از صف فروش به صف خريد مي رسد !! و يا بالعکس !
کد خبر : ۳۹۴۲۷
یکی از کاربران با ارسال ایمیلی به بیان نظرات خود درباره وقایع بورس تهران پرداخته که عینا از نظر می گذرانیم .

چگونگي بازار و ضعفهاي حاکم بر آن:

يکي از رفتارهائي که در بازار ما به وفور به چشم مي خورد دنباله روي از يکديگر و به قولي ديدن از روي دست همديگر است و اين عادت نکوهيده نه تنها روزانه در بين حقيقي ها اتفاق مي افتد بلکه در عملکرد بعضي ازحقوقي هاي نه چندان درشت هم مشاهده ميگردد و اين امر علاوه بر رفتارهاي غير معقول در بازار باعث زير سئوال بردن منطق بازار هم شده است و علت بروز چنين رفتارهائي را ميتوان در علل زير جستجو کرد: - ضعف در دانش فعالان بازار در خصوص چگونگي عملکرد و وضعيت اطلاعات مالي شرکتهاي بورسي به دو دليل عدم گرايش براي فراگيري اطلاعات شرکتها به جهت – ويا به بهانه – نبود وقت و حوصله براي اين منظور و نيز در بعضي از مواقع عدم شفافيت در اطلاعات مالي و چگونگي عملکرد شرکتها مي باشد . نبود تحليل در بازار که از مورد فوق نتيجه ميشود.

- انتشار اخبارهاي سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي که بيشترين ضربه را در نوع خود به بازار وارد ميکند و اگر بدور از هر نوع تعصبي نگاهي به تاريخچه دو سه ساله گذشته بازار بورس بياندازيم مي بينيم که کليه اخبار مربوط به تحولات سياسي و اقتصادي ( داخلي و خارجي ) که با تعبير و تفسيرهاي به رائي که خودمان و يا سايتهاي بورسي بصورت جهت دار و يا ناآگاهانه از آنها کرديم و کردند باعث برهم زدن اوضاع بازار شديم و براي اينکه به عنوان نفر اول براي فرارازوضعيت احتمالي حاصل از اخبار متعدد باشيم به عادت زشتي که ندانسته و يا ناخودآگاه به آن روي مي آوريم و آن نيز چيزي جز خروج از سهم يا سهام مرتبط با نوع اخبار منتشره مي باشد باعث نابودي سرمايه هاي بي زبان خود که هيچ تواني براي اعتراض ندارند مي شويم و اکنون اگر کليه اتفاقات گذشته تا حال را مرور کنيم ,بي تاثيري اخبار و اتفاقات را بر وضعيت اکثر شرکتهاي بورسي مشاهده خواهيم کرد و جز افسوس به خاطر تاثير پذيري رفتارمان و در نتيجه کاهش سرمايه مان قادر به انجام کار ديگري نخواهيم بود.

روزانه ما شاهد اتفاقاتي در بازار هستيم که تعجب همگان را برمي انگيزد اتفاقاتي که قادر نيستيم هيچ دليلي را براي توجيه آن متصور شويم! بارها و بارها مشاهده کرديم که سهام شرکتي در روز به ميزان 8% تغييرات قيمتي را به خود مي بيند يعني از صف فروش به صف خريد مي رسد !! و يا بالعکس !

يکي از آثارمخرب موارد مذکور بر بازارسرمايه اينست که به کرات مشاهده ميکنيم شرکتهائي را که از منظر بنيادي در وضعيت بسيار مطلوبي به سر مي برند و پيشينه آنها نيز مملو از نکات مثبت بوده ولي با اقبال بازار مواجه نشده و مرتبا" با کاهش قيمت مواجه شده و يا يک حرکت فرسايشي را پي ميگيرند!! و برعکس همگي شاهد اين هستيم که شرکتي که نه تنها پيشينه مناسبي نداشته بلکه وضعيت فعلي آن نيز مملو از ابهامات بوده اما از بخت خوب آن!! مورد استقبال بازار قرار ميگيرد و روزانه افزايش قيمت را تجربه ميکند!! اين مثال خود گوياي تائيد مطالب فوق بوده که فعاليت در بازار, امروز چشم بسته انجام ميگيرد و خالي از هر نوع تحليل و کنکاش دروضعيت بنيادي شرکتها مي باشد.

"مذاکرات 5+1 " به عنوان يکي از بارزترين اخبار سياسي بوده که طي دو سه سال گذشته تاثيرات بسيار مخربي را بر بازار به جا گذاشت و با هر بار انتشار و داغ شدن اين موضوع بازار به کما رفت و چه سرمايه هائي را نيز به همراه خود نابود کرد!! حال سئوال اينجاست که موضوع مذاکرات 5+1 تاکنون چه پيامد سنگين و خطرناکي را عملا" براي بازار سرمايه ما داشته که در اين چند سال گذشته سرمايه هاي خود را اينگونه بازيچه آن قرار داديم؟؟!!

شايد بعضي ها پيامد آن را تحريم اقتصادي بدانند ولي اگر واقع بين باشيم و نگاهي به صورتهاي مالي شرکتها بياندازيم آثار مخربي از تحريم را که باعث تغييرات شگرفي در صورتها و گزارشات مالي و ميزان سود سازي شرکتها شده باشد مشاهده نکرده ايم. هر چند که تاثرات منفي آن در دراز مدت برشرکتهاي بورسي غير قابل انکار است اما فعالان بازار ( خصوصا" حقيقي ها ) چگونه به خود اجازه دادند که از تاثيرات منفي که عده اي خاص بر بازاردر کوتاه مدت به جهت گل آلود کردن آب , تحميل کردند پيروي کرده و اينگونه که همگي شاهد آن بوديم سرمايه هاي خود را به باد دادند!!


" طرح تحول" نيز به عنوان يکي از بارزترين اخبار اقتصادي که تاکنون چندين بار با انتشار اخبار مربوط به آن بازار را دچار شوکهاي وحشتناکي کرده بطوريکه تر و خشک را بدون استثنا سوزاند!! آيا تاکنون از خود سئوال کرده ايم که اين طرح چه تاثيرات ويران کننده اي را به شرکتهاي بورسي وارد ميکند که اينگونه اندوخته هاي خود را ناآگاهانه به خاطر آن از کف داده ايم؟

آيا تاکنون فکر کرده ايم که تاخير در اجراي طرح تحول به چه دليلي بوده است؟ دولت خود خوب ميداند که بواسطه تبليغات سوئي که براي جلوگيري از اجراي اين طرح از طرف گروههاي قدرت داخلي صورت گرفته است ممکنه در اثر اجراي اين طرح مشکلاتي را برسر راه هدفمندي يارانه ها بوجود بياورند از جمله افزايش نرخ کالاهائي که روزانه مردم براي گذران زندگي خود احتياج به آنها دارند و يا در اثر افزايش نرخ حاملهاي انرژي که خود ميتواند بصورت زنجير وار ديگر خدمات مورد نياز مردم را با افزايش نرخ مواجه سازد.

بدين جهت دولت براي اطمينان از خنثي شدن چنين حرکاتي در حال بررسي کليه زواياي اجراي اين طرح بوده تا زندگي روزمره مردم و همچنين شرکتها و کارخانه جاتي که خدمات آنها در چگونگي تغيير وضعيت معيشتي مردم اثرات مستقيم و غير مستقيم دارد دستخوش تغييرات منفي نگردد و اين خود ميتواند تنها دليل به تاخير افتادن اجراي اين طرح باشد حال ايجاد چنين رکودي در بازار و ايجاد افت قيمت براي اکثريت غريب به اتفاق شرکتها از کدامين منطق سرچشمه ميگيرد؟؟!!


به نظر بنده اکثر اتفاقات مخربي که بواسطه اخبار سياسي و اقتصادي که در بازار بورس روي مي دهد نتيجه نبود تحليل و فقر دانش بورسي در بين اکثريت فعالان بازاراست وعده اي از حقوقي هاي شريف!! از اين فرصت و فرصتهاي بوجود آمده نهايت استفاده را براي جذب سرمايه هاي من و شما به عمل مي آورند و تنها با افزايش دانش بورسي و تقويت توانائي تحليل و جلوگيري ازدنباله رويهاي چشم بسته و جوزدگي ميتوانيم اين دسيسه هاي حقوقي ها را خنثي کنيم به اميد آن روزي که دانش و توانائيهاي حقيقي ها در بازار بر همگان به اثبات برسد .

و اما نگاهي مختصر به سهام مطرح بازار:


اخابر: نمادي که وقتي تصميم به مثبت شدن دستوري بازار کنند آن را سبز پوش کرده وبا مثبت شدنش تعدادي از نمادهاي موثر بر شاخص را همسو با خود کرده و ارتقا شاخص را تضمين مي نمايند. اين سهم داراي ريسک بسيار پائيني مي باشد بطوريکه در بازارهاي فرسايشي و حتي منفي افت قيمتي آن بواسطه داشتن حجم مبناي بالا ناچيز بوده و بالعکس در بازارهاي مثبت با افزايش حجم معاملات افزايش قيمت مناسبي رانصيب سهامدارانش مي نمايد بنابراين وجود چنين سهمي در سبد سهام حداقل به ميزان 10-15% پيشنهاد ميگردد خصوصا" آنکه زمزمه ورود همراه اول آن به بورس بگوش مي رسد که در صورت قوت گرفتن اين خبر ميتوان درصد آن را در سبد به 20-25% براي کوتاه تا ميان مدت افزايش داد.

وسينا: نمادي که به خاطر داشتن 5% اخابرهميشه يک چشمش به اين نماد بوده و با تغييرات آن بطور محسوسي تغيير مي کند و تغييرات اين سهم بواسطه اخابر, بدليل پائين بودن حجم مبناي آن بسيار محسوس تر مي باشد و به عبارتي ميتوان گفت کساني که اعتقاد به اخابر دارند بهتر است درصدي از سبد خود را ( 5-10% ) نيز به اين سهم اختصاص دهند و براي کساني که تمايلي به خريد اخابر ندارند پيشنهاد ميگردد درصد اين سهم را در سبد خود به 15-20% برسانند. از طرفي اين سهم علاوه بر موارد فوق ,بواسطه اجراي طرح تحول و عدم آسيب پذيري آن ميتواند يکي از گزينه هاي مناسب براي سرمايه گذاري باشد.


وپارس: اين سهم که گزينه بسيار مناسبي براي سرمايه گذاري در زمان اجراي طرح تحول است قرار است دو زير مجموعه ديگر آن يعني ليزينگ پارسيان و سرمايه گذاري پارسيان نيز راهي بورس شوند که اين خود ميتواند علاوه بر محرکي براي افزايش قيمت سهم ,جاذبه اي براي فعالان بازار جهت خريد و سرمايه گذاري روي اين سهم نيز باشد.

اما سئوال اينجاست که در هنگام ورود بيمه پارسيان به بورس بر خلاف نظر بازارچرا اين بيمه نتوانست اثرات مثبتي را روي سهامداران عمده آن بگذارد و حتي دو سهم خگستر و وتوشه را که از سهامداران عمده آن محسوب مي شدند را به صف فروش کشاند! و تاثير قابل توجه اي را هم روي وسينا و وپارس به عنوان ديگر سهامداران عمده آن نگذاشت ؟ (اگر چه بعضي از سايتهاي بورسي پيش بيني کرده بودند که همزمان با عرضه بيمه پارسيان احتمال ايجاد صف خريد براي نمادهاي خگستر و وتوشه وجود خواهد داشت) به عقيده بنده براي پاسخ به اين سئوال بايد کنکاشي را در اهداف بازيگردان وپارس داشته باشيم.

اگر نحوه معاملات وپارس را طي يکي دو هفته گذشته مرور کنيم درمي يابيم که در دقايق پاياني بازار اين بازيگردان اقدام به رنج زدن سهم و جمع آوري حداقل يک تا دو ميليون سهم ميکرد و اين نوع حرکت بيانگر تمايل بازيگردان براي جمع آوري سهم در قيمتهاي حدود 290 تومان بدون افزايش قيمت مي باشد و با تدابيري که اين بازيگردان بکار بسته بود از ايجاد تاثيرات مثبت بيمه پارسيان روي وپارس نيز جلوگيري به عمل آورد تا قادر به جمع آوري سهم به ميزان دلخواه با توجه به نقدينگي روزانه اي که برايش ميسر است باشد -که همين امر باعث عدم ايجاد جو مثبت بر روي نمادهاي خگستر و وتوشه و وسينا شده بود- و قطعا" بعد از خريد سهم به ميزان مورد نظرش , حرکت اين سهم به سمت 300 و سپس 320 ادامه خواهد يافت.


آکنتور: سهمي که بواسطه انعقاد قرارداد تعويض کنتورهاي مورد نياز خانگي و کارخانه جات پتانسيل بسيار بالائي را براي افزايش سود آوري دارا مي باشد اما متاسفانه بازيگران آن فعلا" با عرضه هاي قطره چکاني تمايلي به افزايش قيمتي آن نداشته بطوريکه در روز شنبه همين هفته با عرضه 33000 سهم از رفتن به گره اين سهم براي روز شنبه هفته پيش رو ( 29/8/89 ) نيز جلوگيري به عمل آوردند!! به هر حال از آنجائيکه بعد از گذشت نزديک به 10 روز از ايجاد صف خريد براي اين سهم تنها 2% !!!! افزايش قيمت پيدا کرده لذا در صورت عرضه آن ميتواند يکي از بهترين گزينه هاي خريد محسوب شود.


تجهيزاتي ها: به هر دليل رهبريت اين گروه را صدرا به عهده دارد سهمي که بواسطه حاشيه هاي فراوان اطراف آن ,يک روز سهامداران آن را اميدوار و روز ديگر نااميد مي گرداند! سهمي که داراي بازيگران متعدد با نيات مختلف مي باشد! حال بايد ديد که قدرت کداميک از بازيگران آن به قدرت ديگر بازيگران آن ميچربد؟

آنهائي که تمايل به افزايش قيمت اين سهم دارند و يا آنهائي که تمايل به جلوگيري از افزايش قيمت آن دارند. و متاسفا نه ديگر سهام اين گروه خصوصا" فاذر و فاراک که تاثيرات مستقيم غير قابل انکاري را از اين سهم ميگيرند ,ناخواسته با افزايش صدرا افزايش و با کاهش قيمتي آن کاهش مي يابند!

اگر چه اين شرکتها داراي ماهيت يکساني مي باشند اما نوع و ميزان فعاليت و در نتيجه ميزان سود سازي آنها با هم متفاوت است و اين وابستگي تمام عياري که عرض شد خود دليلي بر نبود تحليل در بازار سرمايه ما است !

مپنا سومين شرکتي است که در هفته هاي اخيراز تغييرات صدرا پيروي ميکرد اما به ميزان کمتر و به عقيده بنده اين سهم ارزش بيش از آن چيزي که اکنون تابلو نشان مي دهد دارد و با توجه به پتانسيل هاي اين سهم سرمايه گذاري در نرخهاي کنوني - 340 تومان – بسيار کم ريسک تلقي ميگردد و اما حفاري سهمي که بازيگردان آن مدتهاست گلوي اين سهم مظلوم را فشرده و تا نزديکيهاي خفه شدن پيش مي برد و با آزاد کردن آن امکان زيست مجدد را به آن مي دهد! حال بايد ديد اين داستان تا کي ادامه خواهد يافت؟

بايد اذعان کنم که بنده ديگر از تحليل اين سهم وامانده ام اگر چه معتقدم سرمايه گذاري براي بلند مدت روي اين سهم خالي از لطف نخواهد بود. از طرفي بنده اميدوارم بعد از معامله عمده سهم که تاريخ آن 89.9.9 اعلام شده سهم رسما" حرکت صعودي خود را رقم بزند.


به هر حال به نظر بنده آن چيزي که مسلم است اينست که با نزديک شدن به گزارشات 9 ماهه و سپس با ورود به زمان گزارشات 12 ماهه سود دهي اين گروه به شرط شفاف سازي اطلاعات مالي آنها بطور قطع افزايش يافته و سرمايه گذاري در اين گروه خصوصا" صدرا و مپنا تا اوايل سال 90 بسيار سودمند خواهد بود.

ونيکي: نمادي که از 89.5.10 تا 89.8.23 يعني 103 روز!! از گردونه معاملات به منظور انعکاس تعديل سود خارج شده بود و در اين مدت سرمايه سهامدارانش را اجبارا" بلوکه کرده بود و بالاخره بعد از بازگشائي با قيمت پاياني 1503 ريال و به ميزان 9.5 % سود نصيب سهامدارانش کرد و از فرداي آن روز باز هم نقشه هاي بازيگران سهم به منظور خريد سهام در قيمت مناسب بر ملا شد و با کاهش قيمتي آن , سرمايه گذاري مدبر در آخرين روز معاملاتي اين هفته ( سه شنبه ) تعداد 100 ميليون سهم معادل حدود 3.5 % سهام شرکت !!! را در نرخ متوسط 1442 ريال خريداري کرد!


با توجه به پرتفوي متنوع اين شرکت و احتمال تعديل مجدد ,سرمايه گذاري در اين سهم حداکثر به ميزان 5-10% براي ميان مدت پيشنهاد مي گردد.

ثشاهد: اين نماد که براي برگزاري مجمع در تاريخ 89.7.24 با قيمت 348 تومان متوقف گرديد در تاريخ 89.8.11 بعد از تقسيم سود نقدي در قيمت 294 تومان بازگشائي شد و نتوانست گپ قيمتي حاصل از تقسيم سود را پر نمايد و از آن روز سير نزولي را تا قيمت 271 تومان در پيش گرفته است به نظر مي رسد که کاهش نرخ اين سهم حداکثر تا 260-265 تومان ادامه يابد و سپس برگشت خود را رقم بزند به نظر بنده خريد پله اي اين سهم در قيمتهاي فعلي کم ريسک تلقي شده و براي يک سرمايه گذاري ميان مدت به ميزان حداکثر 10% سبد پيشنهاد مي گردد.


کچاد و کگل: کچاد و کگل که از شهريور ماه امسال با وجود افزايش قيمت جهاني سنگ آهن به ترتيب از قيمت 530 و 850 تومان در يک فرآيند فرسايشي ,خود را به قيمت 470 و 760 تومان فعلي رسانده اند ميتوانند براي سرمايه گذاري ميان تا بلند مدت مناسب ارزيابي شوند اما توصيه ميکنم خريد اين سهام را به بعد از شفاف شدن جزئيات طرح تحول موکول نمائيد.


پيش بيني بازار هفته آتي:


قبلا" تصور بنده بر اين بود که دولت اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها را در روز چهارشنبه مصادف با عيد سعيد قربان کليد خواهد زد و بازار از روز شنبه آخرين شوکهاي اين طرح را متحمل شده و از اواسط هفته آتي روند ملايمي بازار را فرا گرفته و آرام آرام با هضم و پذيرش اين طرح بازار به سمت رونق و مثبت شدن پيش خواهد رفت اما تا امروز ( جمعه 89.8.28 ) هنوز اجراي رسمي اين طرح اعلام نشده و به گمان بنده بازار روز شنبه با مثبت شدن شاخص در ابتداي معاملات شروع خواهد شد و اين رويه کماکان تا پايان بازار ادامه خواهد داشت ولي نبايد انتظارافزايش بيش از 30 تا 40 واحدي شاخص را داشته باشيم و پيش بيني بنده براي روزهاي بعدي هفته آتي مثبت و منفي شدنهاي متوالي بازار تا زمان اجراي رسمي طرح هدفمندي يارانه ها خواهد بود و از آن پس ,انتظار ايجاد بازاري مثبت و افزايش تدريجي شاخص کل را دارم بطوريکه پس از يکي دو هفته از گذشت اجراي هدفمندي يارانه ها افزايش شاخص سرعت بيشتري به خود گرفته و در 20000 واحد قدري به استراحت خواهد پرداخت.

آريانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر