بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۰
در پی گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه :

ساختمانی ها و پتروشیمی ها لیدر بازار می شوند

با توجه به حجم پایین سهام عرضه شده و به اصطلاح روش قطره چکانی عرضه سهام همراه اول به میزان 5 درصدی و اعلام فروش پی در پی این سهم تا رسیدن به سقف 10 درصد طی ماههای آتی بر انگیزه معامله گران برای نقد کردن بخش بیشتری از سهام در اختیار خود در بازار افزوده و از اینرو به نظر می رسد تا زمان اجرای عرضه اولیه سهام همراه اول فشار ناشی از فروش سهام شرکت های بورسی کماکان ادامه یابد .
کد خبر : ۴۰۰۷۵

در کنار واگذاری های بلوکی برخی از شرکت های بزرگ بورسی در هفته گذشته که البته بخشی از آن با ناکامی همراه بود ، حجم خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار از رشد قابل توجهی برخوردار نبود .

این مطلب در حالی است که همچنان قانون هدفمندی یارانه ها و نحوه اصلاح قیمت های جدید حامل های انرژی به عنوان موضوع اصلی محافل اقتصادی سرمایه گذاران مطرح شده و از اینرو تداوم ابهام و تبعات احتمالی آن نتوانسته به رفتار توأم با احتیاط معامله گران مبنی بر ورود نقدینگی بیشتر در بازار پایان دهد .

افزون بر این به نظر می رسد جاذبه عرضه اولیه سهام همراه اول در فرابورس و معرفی ابعاد آن پس از جلسه معارفه این شرکت در اوایل هفته گذشته بر فشار فروشندگان سهام در بازار به منظور تأمین نقدینگی لازم برای خرید سهام همراه اول افزوده است .

در همین راستا حافظ عزیزی ، کارشناس بازار سرمایه کشور ضمن گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ، فشار ناشی از صف فروش سهام در هفته گذشته را در سه بخش تشریح کرد و اظهار داشت : با توجه به ارزشگذاری سهام همراه اول وپیش بینی کشف قیمت حدود چهار هزار تومانی در روز عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس ، به نظر می رسد نزدیک به 400 میلیارد تومان نقدینگی برای خرید عرضه پنج درصد سهام همراه اول نیاز بوده و این در حالی است که گردش نقدینگی در بورس اوراق بهادار به 20 میلیارد تومان در روز نمی رسد . از اینرو فعالان عمدتاً حقیقی بازار برای تأمین وجه این سهم و با درک ارزندگی عرضه اولیه آن اقدام به نقد کردن بخشی از سهام موجود در پرتفوی خود کرده و بدین لحاظ بر تقاضای فروش سهام شرکت ها در بازار افزوده شده است .

در ضمن با توجه به حجم پایین سهام عرضه شده و به اصطلاح روش قطره چکانی عرضه سهام همراه اول به میزان 5 درصدی و اعلام فروش پی در پی این سهم تا رسیدن به سقف 10 درصد طی ماههای آتی بر انگیزه معامله گران برای نقد کردن بخش بیشتری از سهام در اختیار خود در بازار افزوده و از اینرو به نظر می رسد تا زمان اجرای عرضه اولیه سهام همراه اول فشار ناشی از فروش سهام شرکت های بورسی کماکان ادامه یابد .

لزوم اصلاح بیشتر قیمت ها

وی عدم اظهار نظر رییس جمهور در خصوص قیمت های جدید حامل های انرژی را یکی دیگر از عوامل افت بازار سهام در هفته گذشته عنوان کرد و یادآور شد : در حالی که توقف حرکت نماگر بازار در سطوح 18 هزار واحدی به اصلاح قیمت سهام شرکت های بورسی کمک بسیاری نموده اما با توجه به شاخص 19 هزار واحدی در شهریور ماه اخیر به عنوان قله اوج شاخص کل در سال جاری ، بطور میانگین تنها ریزش 700 واحدی آنرا تاکنون برداشته و از اینرو با توجه به تبیین ارزندگی سهام شرکت ها ، به نظر می رسد بازار نیازمند تصحیح قیمتی بیشتر می باشد .

سطوح قیمتی سهام

به گفته عزیزی نرخ های فعلی سهم های موجود در بازار به عنوان کف قیمتی آن مطرح نبوده و بدین لحاظ چنانچه طرح تحول از تبعات گسترده ای نسبت به بازار برخوردار نباشد محدوده 17 هزار واحدی شاخص به عنوان کف قیمت های سهام در بازار و در غیر این صورت مرز 16 هزار واحدی را باید برای کف قیمت های سهام در نظر گرفت .

صنعت مسکن پیشرو در بورس

این کارشناس بازار سرمایه بر رشد 10 درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته و بهبود روند خرید و فروش آن در کشور اشاره کرد و افزود : با توجه به آمار معاملات مسکن در کشور به نظر می رسد فروشندگان حاضر در این بازار جای خود را به عنوان خریداران تغییر داده اند و به نظر می رسد صنعت مسکن و ساختمان در راستای اجرای طرح تحول از صنایع پیشرو در بورس اوراق بهادار باشد .

از طرفی با توجه به خریداری 32 تن شمش طلا از سوی دولت در شهریور ماه اخیر و عرضه آن در بازار ، نرخ سکه طلا در حال حاضر از قیمت اصل ضرب آن پایین تر بوده و بدین لحاظ با توجه به سهم 95 درصدی ساخت و ساز از سوی بخش خصوصی ، نقدینگی به سمت بازار مسکن هدایت خواهد شد و به تبع آن رونق سهام شرکت های ساختمانی که با تعدیل منفی سود مواجه نبوده و بتوانند پوشش مناسبی ارایه دهند را می توان متصور بود .

ارزندگی پتروشیمی ها فقط به یک شرط

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود صنایع پتروشیمی که به لحاظ خوراک اولیه و نیز گاز مصرفی خود همسو با قیمت های جهانی حرکت می کنند را ارزنده دانست و افزود : شرکت هایی همچون پتروشیمی خارک ، فن آوران و شیراز با توجه به برخورداری از حاشیه سود بالا ، مصرف پایین انرژی و قراردادهای فروش متانول ، چنانچه بهای تمام شده آنها حتی از افزایش 30 درصدی برخوردار باشد همچنان می توانند ارزنده باشند .

وی در خاتمه گفت : با توجه به سناریوی تعیین نرخ بنزین به قیمت های 100 ، 400 و 700 تومان و از طرفی آماده سازی مقدمات اولیه اجرای طرح تحول همچون واریز یارانه ها به حساب خانواده های بیش از شش نفر به نظر می رسد با تکمیل این فرآیند عملاً اجرای هدفمندی یارانه ها در سه ماهه پایانی سال محقق و آثار یکباره آن در عملکردهای مالی شرکت های بورسی به تأخیر بیافتد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر