بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷
کد خبر : ۴۰۱۷۱

نمابورس ، بازار سرمایه _پذیرش شرکت سبحان دارو در فرابورس می تواند محرکی برای گروه دارویی در بورس باشد. دو شرکت بورسی البرز دارو و دارویی سبحان سهامدار عمده این شرکت هستند که کشف قیمتی و رشد آن در فرابورس می تواند بر روی قیمت این دو شرکت تاثیر گذاشته و سایر دارویی ها را نیز متاثر کند.

60 درصد وابستگی شرکت های دارویی به واردات مواد اولیه از خارج کشور موجب شد تا پس از تحریم های اخیر این صنعت روند رو به رشد نرمالی را طی کند.

شرکت های حاضر در صنعت دارو در حال حاضر مواد اولیه خود را با قیمتی حدود چهار الی پنج برابر قیمت اصلی وارد می کنند که این امر موجب شده است تا این گروه در وضعیت نامناسبی به سر ببرند.

هر چند که دولت وعده هایی برای کمک به این صنعت داده است اما این وعده ها به پس از اجرای طرح تحول اقتصادی دولت موکول شده است و چنانچه دولت بتواند نقدینگی لازم را به صنعت تزریق کند انتظار می رود شرکت های حاضر در گروه دارویی بتوانند به روال اولیه خود بازگردند.

بررسی هشت شرکت بورسی از گروه صنعت دارویی نشان می دهد که 75 درصد از این شرکت ها نتوانسته اند به وعده های خود عمل کنند.

خوش قول های صنعت دارویی در شش ماهه نخست سال 89

شرکت جام دارو با 52 درصد پوشش پیش بینی درآمد سال 89 شرکت تولید مواد اولیه داروپخش با پوشش 58 درصدی دو شرکتی هستند که در میان هشت شرکت دارویی مورد بررسی، موفق شدند که پیش بینی های خود محقق و حتی فراتر از آن نیز اقدام کنند.

گفتنی است که شرکت جام دارو در تاریخ دوم اسفند ماه سال 88 با انتشار پیش بینی در آمد سال مالی 89 اعلام کرد در نظر دارد مبلغ 133 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص دهد این در حالی است که این شرکت در تاریخ هفت آذر ماه امسال با تعدیل 115 ریالی این مبلغ را به 248 یال رسانید و در شش ماهه منتهی به 31 شهریور ماه سال جاری مبلغ 248 ریال سود به ازای هر سهم به ازای هر سهم اختصاص داد و موفق شد به میزان 52 درصد از پیش بینی های خود را محقق کند.

شرکت تولید مواد اولیه داروپخش نیز در تاریخ 28 بهمن ماه سال گذشته در اولین اطلاعیه منتشر شده خود EPS سال مالی 89 را مبلغ 1625 ریال اعلام کرد و در تاریخ هشت مهر ماه با انتشار عملکرد واقعی شش ماهه خود اعلام کرد که در نظر دارد در پایان سال مالی 89 مبلغ 1626 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص دهد.

"دتما" در 6 ماهه نخست امسال با اختصاص 937ريال سود به ازای هر سهم معادل 58 درصد از کل سود پیش بینی شده خود را پوشش داد و فراتر پیش بینی هایش عمل کرد.

"والبر" و "داسوه" نیز به ترتیب با 48 و 45 درصد پوشش شش ماهه EPS خود توانستند به حدود زیادی به وعده های خود عمل کنند.

این گزارش حاکی است شرکت البرز دارو در اولین پیش بینی خود مورخ هفت بهمن ماه 88 میزان سود پیشنهادی برای سال مالی 89 را مبلغ 2198 ریال اعلام کرد و در تاریخ 21 مهر ماه 89 این مبلغ را به 1582 را به مبلغ 767 ریال کاهش را داد و از این میزان تنها به 48 درصد از پیش بینی هایش رسید.

همچنین داروسازی اسوه نیز برای اولین بار میزان سود پیشنهادی خود را مبلغ 2626 ریال اعلام کرد اما در مهر ماه امسال همزمان با ارائه گزارش شش ماهه خود با 50 درصد تعدیل منفی این مبلغ را به 1313 ریال رسانید و در شش ماهه نخست امسال مبلغ 592 ریال معادل 45 درصد پیش بینی هایش را محقق کرد.

دارویی هایی که به وعده های خود نرسیدند

"دامین"، "دکوثر"، "دشیمی" و "دارو" نیز چهار شرکت مورد بررسی از صنعت دارویی هستند که در نیمه نخست سال جاری به وعده های خود نرسیدند شرکت داروسازی امین در تاریخ 25 بهمن ماه سال 88 اعلام کرد در نظر دارد مبلغ 854 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص دهد و در تاریخ 13 آبان ماه 89 این رقم را به 497 ریال رسانید که از این میزان نیز 192 ریال معادل 39 درصد را محقق کرد.

کارخانجات داروپخش در اولین پیش بینی خود اعلام کرد مبالغ 2130 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص خواهد داد در حالی که در تاریخ 11 آبان ماه 89 اعلام کرد 1069 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص می دهد و درشش ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 89 با اختصاص 1069 ریال سود به ازای هر سهم معادل 39 درصد پیش بینی هایش را پوشش داد.

شیمی دارویی داروپخش نیز از دیگر شرکت های این گروه است که با پوشش کمتر از 50 درصدی خود در شش ماهه ابتدای سال جاری جز دیگر شرکت های صنعت دارویی است که چندان خوش قول نبوده است.

بر اساس اولین اطلاعیه منتشر شده در تاریخ 28 بهمن ماه 88 "دشیمی" اعلام کرد مبلغ 904 ریال سود برای هر سهم کنار خواهد گذاشت اما در آخرین اطلاعیه منتشر شده این مبلغ را به 606 ریال رسانید که از این میزان 218 ریال معادل 36 درصد را محقق کرد و بازهم به پیش بینی هایش نرسید.

"دکوثر" بد قول ترین شرکت گروه

شرکت داروسازی کوثر با پوشش پنج درصدی پیش بینی هایش طی شش ماه به عنوان بدقول ترین شرکت گروه شناخته شد.

این شرکت با اختصاص 22 ریال سود به ازای هر سهم در نیمه نخست امسال به پیش بینی هایش نرسید در حالی که در "دکوثر" در اولین پیش بینی خود EPS سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 89 را مبلغ 570 ریال اعلام کرده بود و در تاریخ سه آبان ماه 89 با 163 ریال تعدیل منفی این مبلغ را به 407 ریال رسانید که بازهم نتوانست بیشتر از 5 درصد را محقق کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر