بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
کد خبر : ۴۰۱۷۷

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، شركت همراه اول در حالي طي روزهاي آينده با عرضه 5 درصد معادل 103 ميليون سهم در فهرست شركت هاي فرابورسي قرار مي گيرد كه عصر ديروز جلسه اي 3 ساعته بين كارگزاران و مديران عامل شركت همراه اول و تامين سرمايه امين ( به عنوان ارزشگذار شركت) برگزار شد.
در اين جلسه بعد از ارايه مطالبي در خصوص وضعيت عملياتي و مالي همراه اول و نحوه ارزشگذاري آن (كه اكثر موارد در جلسه معارفه اعلام شده بود) كارگزاران حاضر به طرح سئوالات و برخي ابهامات پرداختند. مسئولين همراه اول و تامين سرمايه امين هم با تشريح جزئيات، با نقطه نظرات كارگزاران آشنا شده و اعلام كردند موارد پيشنهادي در ارزشگذاري همراه اول را لحاظ خواهند كرد تا عرضه سهام اين شركت با موفقيت همراه شود.

*پاسخ به وضعيت تعداد مشتركين

براساس اين گزارش، يكي از موارد با اهميت در اين جلسه مربوط به سقف تعيين شده در پروانه بهره برداري همراه اول بود. وحيد صدوقي مديرعامل همراه اول درحالي از برنامه افزايش مشتركين و دربرگيري درصد قابل توجهي از 12 ميليون خودرو خبر داده كه برخي از حاضرين، تعداد مشتركين همراه اول را طبق پروانه حداكثر 38 ميليون مشترك مي دانستند اما صدوقي معتقد بود پوشش 38 ميليون مشترك حداقل تعهدي بود كه در پروانه قيد شده و همراه اول محدوديتي در افزايش تعداد مشتركين ندارد.
از طرف ديگر به گفته وي علاوه بر اهميت مشتركين فعال و نه غير فعال، براي پروانه بهره برداري تعداد مشترك در لحظه مهم بوده كه اين آمار در شبكه قابل كنترل است.
همچنين به گفته صدوقي در حالي همراه اول هم اكنون 30 ميليون مشترك فعال دارد كه در بازار رقابتي مي توان به هر ميزان سيم كارت واگذار كرد.
محمد آرام هم توجه به خدمات جديد و سودآوري شركت و نه تعداد مشتركين را متذكر شد و اعلام كرد ارزشگذاري سهام همراه اول براساس تعداد مشتركين نبوده و ملاك درآمد و سودآوري شركت بود.

* نسبت P/E ملاك باشد يا نه؟

ديگر موضوع مطرح شده در خصوص نسبت P/E شركت هاي مشابه در دنيا و مقايسه آن با همراه اول بود. تعدادي از كارگزاران براين باور بودند با درنظر گرفتن شرايط ديگر كشورها و بالابودن اين نسبت براي برخي شركت هاي خارجي ، نمي توان P/E حدود 9 مرتبه ايي همراه اول را مناسب دانست.از طرف ديگر يكي از كارشناسان معتقد بود به هنگام عرضه اوليه سهام شركت ها ، سرمايه گذاران به اين نسبت و ديگر موارد توجهي نكرده و فقط به سخنان مسئولين بها مي دهند.
آرام در پاسخ به اين نتكات اعلام كرد در مقايسه نسبت P/E ، وضعيت حدود 600 شركت خارجي مورد مطالعه قرار گرفته و در صورت اعمال تعديلاتي مي توان از اين متغير براي همراه اول استفاده كرد.وي با بيان اينكه اين نسبت نشان دهنده استخراج قيمت است با پشنهاد يكي از حاضرين در خصوص ارايه P/E تعديل شده همراه اول با هدف قيمت گذاري منطقي و جذب سرمايه و توجيه سرمايه گذاران موافقت كرد.
يكي ديگر از كارشناسان هم اعلام كرد 99 درصد سهامداران براساس P/E خريد مي كنند و با توجه به نبود مواردي چون پروانه بهره برداري در ديگر كشورها، اين نسبت را قابل تعميم به همراه اول نمي دانند. بنابراين سهامداران انتظار دارند بعد از عرضه اوليه سهام همراه اول ، اين شركت از سوي مسئولان رها نشود.
آرام هم خاطر نشان كرد: مبناي قيمت گذاري عرضه و تقاضا است.ما نظرات خود را گفته ايم ولي اگر شما كارگزاران مي خواهيد كارگزاران را توجيه و جذب كنيد براساس اطلاعات موجود و شفاف عمل كنيد . انچه كه داراي اهميت بالايي است افق سودآوري همراه اول است كه با توجه به رشد سالانه 7 درصدي ، شركتي كاملا " رشدي محسوب مي شود.

*نكاتي در مورد ارزشگذاري و جزئيات عرضه سهام

وي در برابر اين نكته يكي از حاضرين كه اعلام كرد شما با اعلام ارزش 9.8 هزار ميليارد توماني همراه اول، قيمت سهام آن را خبر داديد پاسخ داد: ما به عنوان شركت تامين سرمايه امين ارزشگذاري همراه اول را انجام داديم و نه قيمت گذاري و ما گزارش مي دهيم و نه خبر. علاوه بر اين اعلام ارزشگذاري 9.8 هزار ميليارد توماني كل شركت همراه اول به معناي ارزش سهام آن نيست. دراين رابطه پشنهاد داده ايم عرضه سهام اين شركت كمتر از ارزش واقعي آن باشد تا براي همگان جذاب باشد. اين درحالي است كه ارزش بلوك مديريتي سهام يك شركت با ارزش هر سهم متفاوت است. بنابراين برگزاري چنين جلساتي براي دريافت نقطه نظرات كارشناسي و اعمال آنها در ارزشگذاري سهام است.
به گفته مديرعامل تامين سرمايه امين ، روش عرضه سهام همراه اول در حالي همان روش معمول حراج خواهد بود كه اين شركت در صورت باقي ماندن مقداري از 5 درصد سهام عرضه شده همراه اول ، اقدام به خريد خواهد كرد.
آرام گفت: با توجه به عرضه 103 ميليون سهم همراه اول ، سهميه هر ايستگاه كارگزاري حدود 200 هزار سهم خواهد بود. اين عرضه طي روزهاي آينده وبعد از نهايي شدن ثبت سرمايه جديد و 206 ميليارد توماني در اداره ثبت شركت ها و درج در فهرست شركت هاي فرابورسي انجام مي شود.
به گفته آرام ، اعمال افزايش سرمايه از محل صرف سهام به عهده مجمع بوده كه بعد از عرضه اوليه سهام بررسي خواهد شد.همچنين درحالي مجموعه هاي حقوقي و بانكي خواهان خريد سهام همراه اول هستند كه 5 درصد دوم از سهام اين شركت طبق تعهد شركت مخابرات به عنوان سهامدار عمده و 100 درصدي، به صورت تدريجي عرضه خواهد شد.

*پاسخ مديرعامل به چند سئوال

در قسمت هاي پاياني اين جلسه صدوقي هم به سئوالات ديگر كارگزاران حاضر پاسخ داد . وي با اشاره به اينكه سرانه هزينه سالانه مخابراتي ديگر كشورها بيش از 20 دلار و در ايران بسيار پايين است خاطر نشان كرد:تاكنون قانوني و موردي براي تغيير اپراتور مشتركين وجود نداشته است. ازطرف ديگر با توجه به پيش شماره اختصاصي هر استان، تغيير اپراتور ممكن نيست.
وي همچنين در مورد وضعيت سپرده گذاري هاي بانكي همراه اول هم توضيح داد: از حدود 168ميليارد تومان سود بانكي ، 92 ميليارد تومان در 6 ماه اول دريافت شده است.اين در حالي است كه از شركت هاي زير ساخت ، مخابرات و شركت هاي استاني مخابرات به ترتيب 915، 600 و 700 ميليارد تومان طلب داريم.
صدوقي با بيان اينكه در پي عرضه 10 درصد سهام شركت در فرابورس از تخفيف مالياتي 10 درصدي برخوردار خواهيم شد ادامه داد: گزارش 8 ماهه شركت را 10 تا 15 آذر ماه منتشر مي كنيم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر